Tekijänoikeus

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeuksista ymmärrettävästi.

Tekijänoikeus

Tekijänoikeus syntyy automaattisesti ja heti sille, joka luo teoksen.

Mikä on teos?

Teos voi olla mitä tahansa, mitä luot itse. Ainoat kriteerit ovat, että

  1. teoksen on oltava omaperäinen eikä
  2. kukaan muu olisi voinut päätyä samaan lopputulokseen.

Mihin tekijänoikeudet voi omistaa?

Voit omistaa tekijänoikeudet mihin tahansa luomaasi sisältöön, esimerkiksi kappaleeseen, kuvatekstiin, videoon tai mihin tahansa luovan työn tuotokseen.

Esim. Julkaiset videon, jossa soitat säveltämäsi kappaleen.

Tadaa! Omistat tekijänoikeudet kappaleeseen, mutta myös tekemääsi videoon.

Mitä hyötyä tekijänoikeudesta on?

Tekijänoikeus antaa sinulle yksinoikeuden määrätä teoksen käyttämisestä. Sinun tekemän kappaleen kopiointi, myynti tai esittäminen on siis kiellettyä (ellei kappaleen käytöstä ole sovittu).

Tekijänoikeus käsittää myös oikeuden pyytää korvausta teoksen käyttämisestä. Useamman luovaa työtä tekevän palkka muodostuukin näistä korvauksista. Esim. musiikin käyttämisestä maksetaan korvauksia, jotka jaetaan laulajan, tuottajan, sanoittajan ja muiden kesken. Tekijänoikeus siis mahdollistaa tekijän toimeentulon ja työn jatkumisen. Jos kuka tahansa voisi omia tekemäsi kappaleen ja kerätä siitä korvaukset, ketään tuskin kiinnostaisi julkaista uutta musiikkia.

Poikkeuksia?

Poikkeuksiakin on. Tekijänoikeus on voimassa joko 50 tai 70 vuotta tekijän kuolinvuodesta, jonka jälkeen teosta voi käyttää vapaasti maksutta ja ilman lupaa. Poikkeuksia liittyy myös mm. kirjastoihin, museoihin ja siteeraamiseen. Myös yksityinen käyttö on ok: et tarvitse lupaa siihen, että Spotify pauhaa kaveriporukan illanistujaisissa.

Tekijänoikeudet ja vaikuttajamarkkinointi

Tekijänoikeudet liittyvät vaikuttajamarkkinointiin siten, että esim. kaupallisesta yhteistyöstä sovittaessa täytyy sopia myös siitä, kuinka toisen tekijänoikeuksia voi käyttää.

Yritys ei voi käyttää kaupallisen yhteistyön alaista sisältöä, ellei siitä ole erikseen sovittu.

Sovittavaksi tulee siis esim. se, kuinka yritys saa käyttää tuotettua materiaalia tai sisältöä. Useat vaikuttajat tai sisällön tuottajat antavat materiaalin käytölle tietyn hinnan, joka perustuu esimerkiksi käytön kestoon.

Toisaalta yrityksen täytyy myös luovuttaa tiettyjä oikeuksia vaikuttajalle tai sisällön tuottajalle. Yrityksen täytyy esimerkiksi antaa vaikuttajalle oikeudet sen nimen tai logon käyttöön, mikäli niitä tarvitaan kaupallisessa yhteistyössä tai sovitussa kampanjassa.

Somelaw:n vinkit tekijänoikeuksiin ja vaikuttajamarkkinointiin

Tekijänoikeuksista kannattaa muistaa ainakin se, tekijänoikeus on yksinoikeus: vain sinä omistat oikeudet luomaasi materiaaliin ellet siitä toisin sovi. Huomioi, että voit siis pyytää erillistä korvausta materiaalisi käytöstä.

Kunnioita myös muiden tekijänoikeuksia. Vaikka some ja internet ovat tehneet kopioimisesta helpompaa kuin koskaan, ei se silti lähtökohtaisesti ole sallittua. Älä siis käytä muiden materiaalia ilman lupaa! 💟

Tsekkaa artikkelimme tästä!

Tsekkaa Somelaw:n blogikirjoitukset alta!

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä

Tärkeää tietoa somehäirinnästä.

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeus­loukkaukset

Lue tästä tärkeää tietoa tekijänoikeuksista!

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

Miksi urheilijoiden tai artistien ei tarvitse laittaa mainosmerkintöjä?

Lue tästä, eroaako urhelijoiden tai artistien mainostaminen vaikuttajien mainostamisesta.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Vaikuttaja­markkinoinnin juridiikkaa

Mitä on lainmukainen vaikuttajamarkkinointi, mistä se koostuu, miten siitä voi varmistua ja miksi ottaa juristi mukaan vaikuttajamarkkinointiin?

Sara Tarnanen: briiffi- ja sopimustarkastus

Lue tästä, miten Somelaw tarkasti Sara Tarnasen (n. 12,4t seuraajaa) Berliinin Muotiviikkojen yhteistyötä koskevan briiffin ja sopimuksen.

Sara Tarnanen ja lakineuvonta

Lue tästä, miten Somelaw neuvoi sisällöntuottaja Sara Tarnasta (n. 12,4t seuraajaa) lakiasioissa!

Palmujen Varjoissa -podcastin tuotantosopimus ja vaikuttaja JennaClaudian lakiasiat

Lue tästä, miten Somelaw hoiti Palmujen Varjoissa -podcastin ja Jennaclaudian (n. 3 400 seuraajaa) lakiasiat kuntoon!

Vaikuttajamarkkinointi alaikäisille

Lue tästä mitä rajoituksia alaikäisille markkinoitaessa täytyy ottaa huomioon.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

Virheelliset mainosmerkinnät tulivat kalliiksi

Lue tästä, kuinka nimekkään ruotsalaisen vaikuttajan virheellisistä mainostunnisteista riideltiin oikeudessa asti. Tuomioistuin katsoi vaikuttajan yrityksen syyllistyneen piilomainontaan ja määräsi tälle uhkasakolla tehostetun kieltopäätöksen.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.