Ohjeistusvastuu lainmukaisesta markkinoinnista
Yritys on vastuussa siitä, että vaikuttajamarkkinoinnin alainen julkaisu tai sisältö on lainmukaista, vaikka vaikuttaja tekee ja julkaisee sisällön. Tämä on vahvistettu jo Ruotsissa oikeudessa asti.
Yrityksen pitää
- ohjeistaa vaikuttajaa piilomainontakiellosta
- neuvoa (kanavakohtaisesti), kuinka mainosmerkinnät tehdään ja millaisia niiden täytyy olla
- tarkastaa, että kaupallinen sisältö eli markkinointi on lainmukaista
Sopimusvastuu
Myös vaikuttaja voi joutua vastuussa markkinoinnin lainmukaisuudesta, sillä hän vaikuttaa olennaisesti markkinointiin, luo sisällön ja päättää mitä julkaistaan. Vastuu voi kohdistua myös yrityksen ja vaikuttajan välissä olevaan toimistoon, esim. vaikuttajien välittäjätoimistoon, managerointitoimistoon tai mainostoimistoon.
Jotta voit turvata oman toimintasi, vastuunjakautumisesta on erittäin tärkeää sopia sopimuksella.
Katso näihin sopivat palvelut alta!