Somelaw – 12.3.2024

Musiikin käyttäminen

Miten musiikkia saa käyttää markkinoinnissa?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia ja musiikinkäyttöä koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Musiikin kaupallinen ja yksityinen käyttö

Tekijänoikeuksilla suojataan teoksia – esimerkiksi juuri kappaleita. Lähtökohtaisesti kaikki äänet ja musiikki on suojattu tekijänoikeuksilla.

Se joka omistaa tekijänoikeudet kappaleeseen, on ainut, joka siitä saa hyötyä kaupallisesti. 

Toisin sanoen:

Jos sinä sävellät kappaleen, omistat siihen tekijänoikeudet ja voit myydä kappaleen tai soitto-oikeuksia siihen. Vain sinä voit siis tienata kappaleella.

Jos muut esim. levyttäisivät kappaleen ja myisivät sitä radioasemille, he rikkoisivat sinun tekijänoikeuksia.

Toisten oikeuksien kaupallinen käyttö on siis kiellettyä, mutta yksityinen käyttö ei.

Toisin sanoen:

Sinä saat käyttää toisen säveltämää kappaletta yksityiseen käyttöön ja laittaa sen esim. oman Reelsin tai IG-stoorin taustalle.

Musiikin käyttö markkinoinnissa ja yritysprofiileissa

Koska musiikin kaupallinen käyttö on siis kiellettyä, musiikkia ei myöskään saa käyttää

  • markkinoinnissa (mukaan lukien kaupalliset yhteistyöt) tai
  • yritysprofiilin sisällöissä

Näihin on muutama poikkeus, katso ne alta!

”Vaikka some on tehnyt suojatun materiaalin käytöstä helpompaa kuin koskaan, ei se silti ole sallittua. Asiaa on helpompi miettiä käänteisesti: olisiko sinusta reilua, jos joku käyttäisi sinun luomaa sisältöä omassa mainoksessaan ja tekisi sillä rahaa?”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Miten musiikkia voi käyttää mainoksissa?

Tekijänoikeudella suojattua musiikkia voi käyttää mainoksissa (eli myös esim. kaupallisissa yhteistöissä) näin:

  1. Voit ostaa oikeudet musiikin käyttöön.
  2. Voit tehdä ääniraidan itse.
    • Näin omistat ääneen itse oikeudet etkä luonnollisesti tarvitse siihen mitään lupia.
  3. Käytä musiikkia, joiden tekijänoikeudet ovat vanhentuneet.
    • Tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta, joten joitakin klassikoita tai ikivihreitä voi käyttää vapaasti myös kaupallisessa sisällössä.
    • Vanhenemisesta kannattaa kuitenkin aina varmistua ja katsoa, ettei vahingossa käytä kappaleesta uudempaa versiota, jonka suoja-aika voi olla vielä voimassa.
  4. Käytä vapaata / rojaltivapaata musiikkia, joissa tekijänoikeuksista on jo huolehdittu.
    • Rojaltivapaata musiikkia löytää mm. tätä varten luoduista palveluista.
    • Useammasta apista voi myös hakea rojaltivapaata musikkia esim. hakusanoilla ”royalty free” ja ”royalty free music”.

Musiikin käyttäminen yritysprofiililla

Jos yrityksen sisältö:

  • Ei ole mainos tai kaupallinen yhteistyö:
    • suojattua musiikkia voi käyttää IG-stooreissa ilman erillistä lupaa.
    • jos sisältö julkaistaan muualla, kuin IG-stoorissa, musiikin käyttämiseen tarvitaamediapienlupa. Rajaus johtuu siitä, että IG-stoorit näkyvät vain 24h (eli ne häviävät näkyvistä) ja muu sisältö säilyy pidempään.
  • On mainos tai kaupallinen yhteistyö:
    • yrityksen pitää pyytää lupa kappaleen kustantajalta tai musiikin tekijöiltä ja/tai ostaa siihen oikeudet
    • yritys voi käyttää rojaltivapaata musiikkia tai tehdä ääniraidan itse (ks. lisätietoa edeltä)

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

UGC markkinointi

Lue tästä, mitä UGC markkinointi on juridisesti.

Sopimukset

Lue tästä vaikuttajamarkkinoinnista ja siihen liittyvistä sopimuksista.

Tuomioistuin

Lue tästä vaikuttajamarkkinoinnin tuomioistuinratkaisuista.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

sääntelyn noudattamisen,

sopimusasioiden,

ohjeiden laatimisen,

viranomaisten tai

lausuntopyynnön kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme sekä tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme sekä tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.