Somelaw – 03.12.2021

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten tekijänoikeudella suojattua musiikkia saa käyttää vaikuttajamarkkinoinnissa ja kaupallisissa yhteistöissä?

Lyhyesti

Tekijänoikeudella suojattua musiikkia saa hyödyntää yksityiseen käyttöön, mutta siitä ei saa hyötyä kaupallisesti. Mitä tämä tarkoittaa somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa? Entä mitä tämä tarkoittaa yritysten kannalta? Lue tästä artikkelista!

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Miten musiikkia voi käyttää kaupallisissa yhteistöissä?
  • Miten yritykset voivat käyttää musiikkia somessa?
  • Mitä musiikkia kaupallisissa yhteistöissä voi käyttää?

Mitä saa tehdä ja mitä ei?

Tekijänoikeudella suojataan teoksia – esimerksi juuri biisejä. Tekijänoikeus suojaa mm. sitä, että vain se joka omistaa tekijänoikeudet biisiin, saa hyötyä siitä kaupallisesti. Toisin sanoen biisejä saa siis käyttää yksityisesti, mutta kaupallisesti niistä ei saa hyötyä. §

Tekijänoikeuslaki 404/1961

Yksityistä käyttöä voi olla esim.

  • biisin fiilistely Reelsissä
  • biisin lisääminen IG-storyn taustalle

Kaupallista hyötymistä taas on esim.

  • biisin lisääminen IG-storyn taustalle, joka on tehty kaupallisessa yhteistyössä (koska kaupallisesta yhteistyöstä hyödytään rahallisesti)

Poikkeuksia

Edellä mainittuun on kuitenkin poikkeuksia. Tekijänoikeudella suojattua musiikkia voi käyttää kaupallisissa sisällöissä näin:

    • Voit ostaa oikeudet musiikin käyttöön.
    • Voit tehdä ääniraidan itse. Näin omistat ääneen itse oikeudet etkä luonnollisesti tarvitse siihen mitään lupia.
    • Käytä musiikkia, joiden tekijänoikeudet ovat vanhentuneet. Tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta, joten joitakin klassikoita tai ikivihreitä voi käyttää vapaasti myös kaupallisessa sisällössä. Vanhenemisesta kannattaa kuitenkin aina varmistua ja katsoa, ettei vahingossa käytä kappaleesta uudempaa versiota, jonka suoja-aika voi olla vielä voimassa.
    • Käytä vapaata / rojaltivapaata musiikkia, joissa tekijänoikeuksista on jo huolehdittu. Rojaltivapaata musiikkia löytää mm. tätä varten luoduista palveluista (esim. Facebookin oma ”creator studio”). Instagramissa rojaltivapaata musiikkia saa lisättyä, kun hakee musiikkai esim. hakusanoilla ”royalty free” ja ”royalty free music”.

Miten yritystilit voivat käyttää tekijänoikeudella suojattua musiikkia somessa?

Jos yrityksen sisältö ei ole mainos tai kaupallinen yhteistyö:

  • suojattua musiikkia voi käyttää IG-stooreissa ilman erillistä lupaa.
  • jos sisältö julkaistaan muualla, kuin IG-stoorissa, musiikin käyttämiseen tarvitaan mediapienlupa. Rajaus johtuu siitä, että IG-stoorit näkyvät vain 24h ja muu sisältö pidempään.

Jos sisältö on mainos tai kaupallinen yhteistyö:

  • yrityksen pitää pyytää lupa kappaleen kustantajalta tai musiikin tekijöiötä.
  • yritys voi käyttää vapaata musiikkia tai ääniraidan voi tehdä itse (katso poikkeukset yläpuolelta!)

Aiheesta tarkemmin

Katso tarkempia ohjeita luvista Teoston sivuilta, esim täältä:

Voimmeko olla avuksi?

  1. Yritys: juridista apua lainmukaiseen markkinointiin tästä.
  2. Vaikuttaja: juridista neuvontaa markkinointiin tästä.

Tai jätä meille yhteydenottopyyntö alta!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle! <3

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.