Somelaw – 15.2.2023

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Juristi kertoo, mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti. Tässä selitämme, mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti. Lisäksi juristi kertoo mihin sisältöön mainosmerkintöjä ei tarvitse laittaa.

Lyhyesti

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti. Lisäksi käydään läpi mihin sisältöön mainosmerkintöjä ei tarvitse laittaa.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mitä on vaikuttaja-pr
  • Miten vaikuttaja-pr merkitään
  • Mihin sisältöön mainosmerkintöjä ei tarvitse laittaa

Mitä on vaikuttaja-pr?

Vaikuttaja-PR:ssä yritys esim. lähettää vaikuttajalle ilmaistuotteita tai kutsuu hänet kutsuvierastilaisuuksiin siinä toivossa, että vaikuttaja julkaisisi yritystä koskevaa sisältöä kanavissaan. Yksinkertaistettuna yritys siis pyrkii saamaan ilmaista näkyvyyttä vaikuttajan somekanavilla.

Vaikuttaja-pr:ssä näkyvyydestä ei makseta vaikuttajalle palkkiota eikä mainonnasta ole tehty sopimusta. Näin ollen vaikuttajalla ei myöskään ole velvollisuutta julkaista vaikuttaja-PR:stä mitään sisältöä.

Huom! Kuluttaja-asiamies on kuitenkin linjannut, että vaikuttaja-PR:n alaisista sisällöistä julkaistaessa on kerrottava, että:

  1. tuotteet/palvelu on saatu ja
  2. miltä yritykseltä tuotteet/palvelu on saatu.

Tämä täytyy tehdä aina, kun tuotteesta tai palvelusta julkaistaan sisältöä:

  1. ensimmäistä kertaa sekä aina,
  2. kun tuote liittyy olennaisesti julkaisuun.

(Linjausta voitaisiin selittää sillä, ettei kuluttaja voi muuten tietää, onko kyse piilomainonnasta vai ei🤷🏻‍♀️)

Vaikuttaja-pr:n merkitseminen

Vaikuttaja-pr merkitään sisältöön mahdollisimman näkyvästi ja selkeästi:

  1. Sisältöön kirjoitetaan miltä yritykseltä tuote on saatu.
  2. Lisäksi on yksilöitävä, mikä sisällössä näkyvistä tuotteista on saatu. 

Pari huonoa esimerkkiä, jotka eivät noudata edellistä ohjeistusta:

Vaikuttaja merkitsee julkaisuun tekstin “Vau – oven taakse saapui tällainen!”

➡️ Ilmaisu ei kerro kuluttajalle, että tuote on saatu vastikkeetta tietyltä yritykseltä. Ilmaisu ei myöskään kerro, mitä tarkalleen on saatu.

❌ Vaikuttaja merkitsee julkaisuun tekstin “Osa tuotteista saatu!”

➡️ Ilmaisu ei kerro kuluttajalle, mitkä tuotteet on saatu tai miltä yritykseltä tuotteet on saatu.

Tässä hyvä esimerkki:

Vaikuttajan oven taakse saapuu urheilukello ja vaikuttaja julkaisee tästä sisältöä merkiten seuraavan tekstin selkeästi ja näkyville sisältöön:

“urheilukello saatu Polarilta”.

➡️ Vaikuttaja tekee saman merkinnän jatkossa aina, kun kello on pääosassa julkaisua. Pääosassa julkaisua voi tarkoittaa esim uniominaisuuden esittelyä tai kellon kehumista. Jos vaikuttaja julkaisee itsestään kokovartalokuvan kello kädessään, ei se silloin (välttämättä) ole pääosassa julkaisua. 

Mihin sisältöön mainosmerkintöjä ei tarvita?

Sponsorointi

  • Sponsoroinnissa on usein kyse esim. varusteiden tarjoamisesta urheilijalle tai televisio-ohjelmien tuotesijoittelusta. Sponsoroituja tuotteita ei normaalisti erikseen rohkaista ostamaan eikä niihin erityisesti tai mainosluonteisesti viitata.
  • Sponsorointi eroaa lakiteknisesti mainonnasta eikä piilomainontakielto näin ollen koske sponsorointia.  §
    Tämä johtuu EU-sääntelystä ja siitä, että muut ratkaisut esim. elokuvien tuotesijoittelussa olisivat muodostuneet mahdottomiksi. Lainsäädännöllisesti tuotesijoittelu sallitaan siis tietyin rajoituksin audiovisuaalisia mediapalveluita koskevan direktiivin (2010/13/EU) nojalla ja sponsorointi luetaan tähän. Direktiivin tuotesijoittelun nykyiset määräykset löytyvät tietoyhteiskuntakaaren 220-221 §:stä.

Ilmaismainonta

  • Ilmaismainonnassa tuotteita tai palveluita tuodaan esille tai suositellaan pyyteettömästi. Koska näkyvyydestä ei siis ole yrityksen kanssa sovittu eikä se tapahdu palkkiota vastaan, sisältää ei tarvitse merkitä mainokseksi. 
  • Vaikka ilmaismainonnan ei tarvitse noudattaa piilomainontakieltoa (ja se on täysin laillista ja ok),  kuluttajien kannalta ongelmalliseksi voi muodostua se, etteivät he voi tietää, milloin kyse on ilmaismainonnasta ja milloin piilomainonnasta. 
    • Jos siis haluat välttyä piilomainonta kommenttitulvalta,  ilmaismainonnan yhteydessä voi kertoa, ettei kyse ole mainoksesta, vaan kyseessä on ihan aito suositus 🫶 Näin voi toimia itse läpinäkyvästi ja vastuullisesti. 

Psst! Sinua saattaa myös kiinnostaa tämä artikkeli teaser-markkinoinnista, jossa kerrotaan mm. onko myöhemmin julkaistu kuva kaupallinen yhteistyö, teasausta tai muistutusmarkkinointia!

Muu henkilökohtainen aineisto

  • Luonnollisesti piilomainontakielto koskee vain mainontaa eikä henkilökohtaista sisältöä tarvitse merkitä mainokseksi. 

Esim. Olet sopinut yrityksen kanssa kaupallisesta yhteistyöstä ja siitä, että julkaiset palkkiota vastaan yhden kuvan. Yritys maksaa sinulle matkan Tukholmaan, jossa kuva kaupallista yhteistyötä varten otetaan → Muu Tukholmasta julkaisemasi sisältö ei ole kaupallisen yhteistyön alaista sisältöä, jos olette sopineet vain yhden kuvan julkaisusta. Muu julkaisemasi sisältö on siis henkilökohtaista sisältöäsi. §

Ruotsissa asiaa on käsitelty tuomioistuintasoisesti, ks. tapaus PMT 798-19
 

Katso lisää tästä aiheesta ja Ruotsissa asiaa käsitellystä oikeustapauksesta täältä!

Ota meihin yhteyttä tästä!

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi <3

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.