Somelaw

Vaikuttaja­sopimus

Tarvitsetko vaikuttajamarkkinointi sopimuksen, vaikuttajamarkkinointisopimuksen tai sopimuspohjan? Hanki sopimus vaikuttajamarkkinointia varten täältä!

Varmista onnistunut yhteistyö hyvällä sopimuksella

Somelaw varmistaa, että sopimuksesi on sellainen, että pääsette yhteistyöhön ja se onnistuu hyvin.

”On hyvin yleistä, että vaikuttajamarkkinoinnista sovitaan sähköpostitse ja pahimmassa tapauksessa lyhyesti inboxissa. Tämä missään nimessä riitä, sillä tärkeimmät ehdot (esim. vastuu ja immateriaalioikeudet) jäävät kokonaan sopimatta.”

Katariina Ruuskanen, juristi ja Somelawn perustaja

Mikä vaikuttaja­sopimus on?

Vaikuttajasopimus on juridinen asiakirja ja sopimus, joka määrittelee yhteistyön ehdot yrityksen ja vaikuttajan (esim. sosiaalisen median vaikuttajan) välillä.

Sopimuksessa sovitaan siitä,

  • miten vaikuttaja markkinoi yrityksen tuotteita tai palveluita,
  • millaisia sisältöjä hän luo, sekä
  • mitä velvoitteita ja oikeuksia molemmilla osapuolilla on.

Vaikuttajasopimuksia käytetään erityisesti markkinointikampanjoissa, joissa yritys hyödyntää vaikuttajan seuraajakuntaa oman yrityksen näkyvyyden ja myynnin edistämiseen.

Juristin laatimalla sopimuksella varmistetaan, että molemmat osapuolet saavat yhteistyöstä sen mitä on sovittu ja mitkä ehdot sille ovat.

Sopimus­vaihtoehdot vaikuttaja­sopimuksiin

Etsinnässä vaikuttajamarkkinointi sopimus?

Tarjoamme vaikuttajamarkkinointiin näitä vaihtoehtoja:

  1. Vaikuttajasopimuspohja (word -muodossa)
  2. Yleiset ehdot (pdf -muodossa), jotka on helppo liittää esim sähköpostiin tai omaan tilausvahvistukseen
  3. Sinulle räätälöity sopimus

Kaikissa vaihtoehdoissa saat sopimuksen sähköpostiisi käyttöohjeiden kanssa.

Katso lisätietoja alta!

Psst yritys! Tiesithän, että sinun tulee ohjeistaa vaikuttaa markkinoinnin lainmukaisuudesta? Tilaa ohjeistus sopparin kaveriksi täältä.

Valitse seuraavista

Vaikuttaja­sopimuspohja

Sopimuspohja, josta voit valita itsellesi sopivat ehdot ja poistaa ylimääräiset (word -muotoinen).

Valitse tämä sopimus, jos

– haluat helppokäyttöisen, mutta ns. virallisen sopimuksen sähköpostin sijaan,

– haluat, että sinulla on mahdollisuus itse muokata sopimuksesta kaikkia kohtia kulloiseenkin tarpeeseen sopivaksi.

Hinta

229,90 € (+alv)

Tilaa alta!

Tilausvahvistus + Yleiset ehdot

Täytettävä tilausvahvistus (word) ja siihen liitettävät Yleiset ehdot (pdf), joita ei tarvitse muokata.

Valitse vaihtoehto, jos

– haluat sopia vaikuttajamarkkinoinnista kevyesti ja helposti, mutta virallisesti ja turvata oman selustasi, ja

– haluat valita vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen juristin laatiman sopimuksen.

Hinta

229,90 € (+alv)

Tilaa alta!

Sinulle räätälöity sopimus

Juristi kartoittaa tarpeesi sekä seikat, mitkä haluat sopimukseen ja laatii tämän pohjalta sinulle suoraan käyttövalmiin sopimuspohjan. Tässä vaihtoehdossa sinun ei tarvitse pohtia sopivia ehtoja joka kerta, vaan täytät sopimuspohjaan vain yhteistyökumppanin nimen.

Pyydä meiltä tähän tarjous jättämällä yhteydenotto pyyntö alta tai klikkaa tänne!

Hinta

alk. 690,00 € (+alv)

Pyydä tarjous alta!

Tilaa sopimus tästä

Tilaa sopimuspohja yhteistöihin tästä ja saat sopimuksen pian sähköpostiisi!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Mitä vaikuttaja­sopimuksessa pitää olla?

Vaikuttajasopimuksessa on tärkeää sopia seuraavista asioista:

1. Osapuolten tiedot

  • Yrityksen ja vaikuttajan yrityksen tiedot ja yhteystiedot.

2. Yhteistyön tarkoitus ja tavoitteet

  • Mitä kampanjalla tai yhteistyöllä tavoitellaan (esim. brändin näkyvyys, myynnin edistäminen).
  • Sopimuksessa on huomioitava myös, vastaako vaikuttaja esim. lopputuloksesta tai myynneistä ja vaikuttaako ne esim. maksettavaan korvaukseen.

3. Sisällöntuotanto ja julkaisukanavat

  • Kuvaus siitä, millaista sisältöä vaikuttajan tulee tuottaa (esim. Instagram-postaukset, videot, blogit).
  • Kanavat, joissa sisältö julkaistaan (esim. Instagram, TikTok, YouTube) ja sisältöjen määrä ja aikataulu.
  • Huom! Näistä voi määrätä myös briefillä. Tässä tapauksessa vaikuttajabriiffi täytyy sitoa osaksi sopimusta tai yleisiä ehtoja.

4. Millaista sisällön pitää olla

  • Pitääkö olla originaalia ja vain yritystä varten luotua sisältöä? Saako vaikuttaja käyttää materiaalia muualla tai myydä sitä myös muille?
  • Tulisiko olla hyvän tavan mukaista tai määrätä, ettei se saa loukata yritystä tai kolmansia?
  • Tulisiko sisällön olla vaikuttajan itsensä omistamaa (esim. jos käytetty valokuvaajaa tai muita henkilöitä, vaikuttajaa velvoitetaan siihen, että omistusoikeudet siirtyneet hänelle)

5. Korvaus

  • Vaikuttajan palkkio tai muu vastike (raha, tuotteet, palvelut).
  • Maksuaikataulu ja maksuehdot.
  • Verot (vastuu ja ilmoitusvelvollisuus).

6. Kaupallisen yhteistyön merkitseminen

  • Vaikuttajan velvollisuus noudattaa kuluttajansuojalain ja markkinointilainsäädännön määräyksiä (esim. ”kaupallinen yhteistyö” -merkintä).
  • Tämän ehdon lisäksi on tärkeää, että yritys ohjeistaa siitä, miten markkinoinnista saadaan lainmukaista. Muuten yritys vastaa lainvastaisesta markkinoinnista. Lue lisää täältä!

7. Immateriaalioikeudet

  • Kuka omistaa luodun sisällön oikeudet: jäävätkö ne vaikuttajalle vai siirtyvätkö ne yritykselle? Onko yrityksellä vain re-postaus oikeudet? Mikäli oikeudet siirtyvät yritykselle, millä ehdoin ja missä laajuudessa (missä kanavissa yrityksellä on oikeus käyttää sisältöä ja saako se esim muunnella sisältöä haluamallaan tavalla)

8. Salassapito

  • Vaikuttajan velvollisuus pitää luottamuksellisina kampanjaan ja muihin liikesalaisuuksiin liittyvät tiedot (esim. tulevat tuotteet, strategiat).

9. Kilpailukielto

  • Onko vaikuttaja velvollinen pidättäytymään yhteistyöstä kilpailijoiden tai esim. suorien kilpailijoiden kanssa sopimuksen aikana?
  • Entä voiko vaikuttaja julkaista muita mainoksia samana päivänä?

10. Sopimusrikkomukset ja seuraamukset

  • Mitä tapahtuu, jos sopimuksen ehtoja rikotaan? Esim. vaikuttaja ei tuota sovittuja sisältöjä tai yritys ei maksa sovittua korvausta ajoissa.

11. Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

  • Yhteistyön kesto (esim. kertakampanja vai jatkuva yhteistyö)
  • Milloin osapuolet vapautuvat sopimusvelvoitteista ja jääkö jotkut ehdot voimaan?
  • Irtisanomisehdot ja tilanteet, joissa sopimus voidaan purkaa, esim. toiselle aiheutuvat mainehaitta, jonka takia yhteistyötä ei haluta toteuttaa

12. Lainsäädännön ja muiden oikeuksien noudattaminen

  • Maininta siitä, että molempien osapuolten on noudatettava voimassa olevia lakeja, kuten kuluttajansuoja- ja tekijänoikeuslakia sekä kunnioittettava muiden oikeuksia (esim. muiden yksityisyys)

13. Riitatilanteiden ratkaiseminen

  • Missä riidat ratkaistaan (esim. suomalainen tuomioistuin vai välimiesmenettely).

Vaikuta näihin mielipiteisiin

Somelawn tekemän tutkimuksen mukaan sopimusta ei tehdä, koska

  • 33 % – yritys ei lähetä sopimusta
  • 58 % – alaan/työhön ei suhtauduta samalla vakavuudella

Voit olla muokkaamassa näitä asenteita hoitamalla sopimuksen kuntoon!

Tilaa sopimus tästä

Tilaa sopimuspohja yhteistöihin tästä ja saat sopimuksen pian sähköpostiisi!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Vaikuttaja­sopimukset

Millainen Somelawn vaikuttajasopimuspohja on?

Helppokäyttöinen itse muokattava sopimuspohja, jonka lopputuloksena on perinteisen näköinen sopimus yhteistyöstä. Sopimus sisältää eri ehtovaihtoehtoja, joista voit valita kulloiseenkin tilanteeseesi parhaiten sopivat.

Vaikuttajasopimus tilausvahvistuksesta ja yleisistä ehdoista?

Kevyt, mutta turvallisempi vaihtoehto korvaamaan esim. sähköpostilla tehdyt ”sopimukset” yhteistöistä. Tässä vaihtoehdossa saat Tilausvahvistuspohjan (word) + Yleiset ehdot (pdf).

Käyttäminen on helppoa ja selkeää molemmille osapuolille: 1) Täytä Tilausvahvistukseen sovitut ”perus”asiat; ja 2) Liitä siihen Yleiset ehdot esim. liittämällä ne sähköpostin liitteeksi tai linkittämällä ne suoraan Tilausvahvistukseen.

Juristin laatima vaikuttajasopimus?

Kerro vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneelle juristillemme, mitkä asiat haluat teidän käyttämäänne sopimukseen ja juristi laatii sinulle tämän pohjalta sopimuspohjan. Tässä sopimuspohjassa kaikki ehdot on siis teidän käytäntöön sopivaksi valmiiksi mietitty, eikä sinun tarvitse valita tai muokata niitä erikseen jokaiseen tapaukseen.

Miksi vaikuttaja­sopimus kannattaa laatia juristilla?

  1. Riski ongelmatilanteisiin vähenee
    Juristi varmistaa, että sopimus kattaa kaikki tarvittavat ehdot ja suojaa molempien intressit, jotta yhteistyö syntyy. Epäselvä tai puutteellinen sopimus voi johtaa oikeudellisiin kiistoihin, jotka tulevat aina kalliiksi.
  2. Lainsäädännön noudattaminen
    Juristi varmistaa, että sopimus täyttää kuluttajansuojalain, markkinointisäännösten ja GDPR:n vaatimukset. Tämä on erityisen tärkeää kaupallisissa yhteistöissä,  jotka saavat paljon mediahuomiota pieleen mennessään.
  3. Räätälöity sopimus
    Markkinointioikeuteen erikoistuneen juristin laatima vaikuttajasopimus ottaa huomioon vaikuttajamarkkinoinnin erityispiirteet ja sen, miten käytännössä asioista yleensä sovitaan. Juristi voi räätälöidä sopimuksen myös juuri sinun tarpeisiisi sopivaksi.
  4. Sopimuksen ehdot
    Juristi kirjaa sopimuksen ehdot aina sellaisiksi, että ne on tarvittaessa helppo panna täytäntöön, mikäli jokin ei mene suunnitellusti.
  5. Sääntöjen ymmärtäminen
    Hyvä sopimus avaa molempien velvollisuudet ja vastuut. Se toimii myös hyvänä ohjeena ja muistutuksena siihen, mitä on sovittu.

Tilaa sopimus tästä

Tilaa sopimuspohja yhteistöihin tästä ja saat sopimuksen pian sähköpostiisi!

Jos valitsit räätälöidyn sopimuksen, juristimme on teihin yhteydessä pian asian edistämiseksi.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Jäitkö kaipaamaan lisätietoa?

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnin sopimuksista ilmaisista lakiohjeistamme täältä!

Asiakaskyselyn tuloksia

Tätä mieltä asiakkaamme olivat meistä:

100%

koki saavansa apua riittävän nopeasti

100%

oli erittäin tyytyväisiä juristimme asiantuntemukseen ja saamaansa apuun

100%

aikoo käyttää meitä myös jatkossakin

Meihin luottavat

Temme yhteistyötä mm. seuraavien yritysten kanssa:

 

Etkö löytänyt etsimääsi?

Jos et löytänyt sinulle sopivaa palvelua, ota meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä – olisi kiva olla avuksi!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Tästä hyvää lukemista

Näihin artikkeleihin kannattaa tutustua!

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä

Tärkeää tietoa somehäirinnästä.

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeus­loukkaukset

Lue tästä tärkeää tietoa tekijänoikeuksista!

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.