Somelaw – 21.2.2024

Vaikuttaja­markkinointi ja Sopimus

Mikä sopimus vaikuttajamarkkinointiin pitää tehdä?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia ja sopimuksia koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Vaikuttaja­markkinointisopimus

Vaikuttajamarkkinointi on markkinointitoimenpide siinä missä muutkin, jossa mediana vain toimii vaikuttaja ja tämän somekanava. Oletettavasta yritys tekee esimerkiksi TV -tai lehtimainoksesta median kanssa sopimuksen – tai vähintäänkin hyväksyy jonkinlaiset yleiset ehdot. Vaikuttajamarkkinointi ei muodosta tähän mitään poikkeusta.

Somelawn tekemän kyselyn mukaan

  • 33% sisällöntuottajista katsoi, ettei sopimusta tehdä, koska yritys ei lähetä sopimusta, ja
  • 58% oli sitä mieltä, ettei alaan suhtauduta samalla vakavuudella.

On hyvin yleistä, että vaikuttajamarkkinoinnista sovitaan sähköpostitse ja pahimmassa tapauksessa lyhyesti inboxissa. Tämä missään nimessä riitä, sillä tärkeimmät ehdot (esim. vastuu ja immateriaalioikeudet) jäävät kokonaan sopimatta.

”Ilman sopimusta voi käydä niin, että sisältö jää tuottamatta tai rahat saamatta. Sopimus on aina molempien etu ja sen tekemällä voi antaa ammatimaisen kuvan yhteistyöstä”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Miksi sopimus vaikuttaja­­markkinointia varten kannattaa tehdä?

On tärkeää, että vaikuttajamarkkinointia varten tehdään aina sopimus. Jos yhteistyöstä on sovittu kevyesti vain sähköpostitse, pahimmassa tapauksessa:

Vaikuttajalle riskeinä on

  • et saa yhteistyöstä sovitusti palkkiota
  • joudut vastuuseen tai kärsit mainehaittaa yrityksen lakirikkomuksista
  • yritys ei ole tyytyväinen mihinkään tuottamaasi sisältöön
  • yritys käyttää sisältö muuallakin, kuin sovitussa kanavassa tai mediassa
  • palkkio ei huomioi korvausta hankituista tai saaduista lisämateriaaleista

Yritykselle riskeinä on

  • joudut vastuuseen tai kärsit mainehaittaa sisällöntuottajan lakirikkomuksista
  • sisältöä ei saa poistettua tai se poistetaan heti julkaisun jälkeen
  • et saa sisältöön käyttöoikeuksia
  • sisältöä ei julkaista sovitusti
  • yrityksestäsi tai jakamistasi tiedoista paljastetaan tietoja kolmansille
  • sisältö ei vastaa sovittua tai tiedot ovat virheelliset
  • sisältö ei ole yrityksen arvojen tai brändin mukaista
  • teiltä budjetoitua enemmän palkkiota tai lisäkuluja

Hyvä sopimus takaa sen, että se on molempien etuja palveleva. Ota meihin yhteyttä, olisimme tässä mieluusti avuksi!

Kuka lähettää vaikuttaja­­markkinointi­sopimuksen?

Lähtökohta on se, että yritys lähettää sisällöntuottajalle sopimuksen yhteistyöstä, johon on kirjattu sovitut asiat sekä muut ehdot.

33% sisällöntuottajista katsoi, ettei sopimusta tehdä, koska yritys ei lähetä sopimusta.

Jos yritys ei lähetä vaikuttajasopimusta oma-aloitteisesti, sisällöntuottaja voi pyytää yritystä lähettämään sen ennen yhteistyötä.

Sisällöntuottaja voi lähettää sopimuksen myös oma-aloitteisesti. Tämä voikin olla hyvä tapa toimia, jos esimerkiksi haluat sopia samanlaiset ehdot yhteistöitä varten.

Katso alta tarjoamamme sopimusvaihtoehdot!

Millainen sopimus vaikuttaja­markkinointiin tehdään?

Somelaw suosittelee tähän jompaakumpaa näistä:

1. Vaikuttajasopimus tai Yhteistyösopimus

Sopimusta vaikuttajamarkkinointia varten voidaan nimittää joko vaikuttajasopimukseksi tai yhteistyösopimukseksi.

  • Tämä sopimus on ns. normaalin sopimuksen näköinen, siinä on noin 5-8 sivua ehtoja sekä allekirjoituskohdat.
  • Sopimuksen voi toimittaa pdf- muodossa ja pyytää toista osapuolta allekirjoittamaan sopimuksen esimerkiksi sähköisesti.
  • Tämä vaihtoehto on virallinen ja hyvin perinteinen tapa sopia vaikuttajamarkkinoinnista.

Hanki sopimus täältä!

8% sisällöntuottajista katsoi, että sopimusten allekirjoitus on vaivalloista.

Tästä syystä voisena vaihtoehtona voi toimia tämä:

2. Vaikuttajamarkkinoinnin Yleiset ehdot

Jos vaikuttajamarkkinoinnista haluaa sopia kevyesti sähköpostitse, kannattaa mukaan liittää Yleiset ehdot.

  •  Sopimisen voi pitää kevyenä siten, että sähköpostitse sovitaan tietyistä asioista (esim sisällöistä, palkkiosta ja julkaisuajankohdasta), mutta sähköpostiin lisätään Yleiset ehdot osapuolen hyväksyttäväksi.
  • Yleiset ehdot pdf muotoisena on helppo liittää esimerkiksi tarjoukseen, vaikuttajabriiffiin tai sähköpostiin.
  • Tämä vaihtoehto on hyvin kevyt tapa sopia juridisesti ja turvallisesti vaikuttajamarkkinoinnista.

Tilaa nämä täältä!

Tutustu myös näihin sopimuksiin:

Tarjoamme apua myös mm. näissä sopimuksissa:

Katso tietoa kaikista lakisopimuksista täältä.

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Musiikin käyttäminen

Lue tästä, miten markkinoinnissa saa käyttää musiikkia.

Tuomioistuin

Lue tästä vaikuttajamarkkinoinnin tuomioistuinratkaisuista.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue tästä, miten KKV ja Kuluttaja-asiamies vaikuttaa vaikuttajamarkkinointiin

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

sopimusasioiden,

neuvonnan,

lausuntopyynnön tai

sääntelyn noudattamisen kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.