Somelaw – 11.11.2021

Vaikuttaja­markkinoinnin juridiikkaa

Jos vaikuttajamarkkinoinnista haluaa lainmukaista, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Miten markkinoinnin lainmukaisuudesta voi varmistua? Entä miksi käyttää juristia osana vaikuttajamarkkinointia?

Lyhyesti

Vaikuttaja, yritys, vaikuttajien välittäjätoimisto, manageri tai vaikuttajamarkkinointitoimisto – olitpa mikä tahansa, mutta osallisena vaikuttajamarkkinointiin, sinun pitää olla tietoinen tietyistä lakihommista. Tämä artikkeli kertoo mitä ne ovat.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mitä sääntelyä vaikuttajamarkkinoinnissa täytyy huomioida
  • Mitä lakiasioita vaikuttajamarkkinointiin liittyy
  • Miksi käyttää juristia osana vaikuttajamarkkinointia

Mitä sääntelyä vaikuttaja­markkinointiin liittyy?

Markkinointia koskeva laki on -70 luvulta, kun vaikuttajamarkkinointi taas on moderni markkinointikeino. Jos siis halutaan selvittää, miten vaikuttajamarkkinoinnissa voi juridisesti onnistua, täytyy tulkintaa hakea seuraavista (jep, näistä kaikista):

  • Kuluttajansuojalaki
  • Muut markkinointia koskevat erityislait ja markkinointiin liittyvät lait
  • Kuluttajansuojalakia koskevat hallituksen esitykset eli lain esityöt
  • Kotimaiset tuomioistuinratkaisut (markkinaoikeus ja markkinatuomioistuin)
  • Pohjoismaiset tuomioistuinratkaisut
  • EU-sääntely
  • EU -tasoiset tuomioistuinratkaisut
  • ICC:n markkinointisäännöt
  • Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisut
  • KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajaviraston) linjaukset ja julkaisut
  • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
  • Pohjoismaiden kuluttajaviranomaisten linjaukset

Eikä siinä vielä kaikki. Tulkinta-apuja voi löytää myös oikeuskirjallisuudesta ja asiaa koskevista tutkimuksista. Ompahan tulkinta-apua tullut haettua myös työryhmämietinnöistä, viranomaisten toiminnantarkastuskertomuksista ja muista selonteoista.

Jos kaipaat neuvonta-apua, tsekkaa täältä!

Mitä lakiasioita vaikuttajamarkkinoinnissa pitää huomioida?

Ihan sama missä roolissa teet vaikuttajamarkkinointia, nämä ovat asioita, joita sinun pitää aina huomioda. Lista ei ole valitettavasti tyhjentävä, sillä tapauskohtaisia eroja löytyy aina. Tässä kuitenkin muutama tärkeä seikka:

1. Vastuukysymykset

Mieti mistä haluat olla vastuussa. Otatko vastuun siitä, jos hommat menee pieleen tai jostain tulee sanomista? Otatko vastuun siitä, että tuotettu sitältö on lainmukaista? Jos otat, miten minimoit vastuun realisoitumisen? Pidä huoli, että tiedät kuka vastaa ja mistäkin, jos et ole kirjannut näitä asioita mihinkään.

2. Tekijänoikeudet

Huolehdi omista oikeuksista materiaaliin. Onko sinulla oikeus käyttää vaikuttajan tuottamaa materiaalia somessa? Vaikuttaja voi haluta vaikuttaa siihen, milloin, missä, miten ja tätä materiaalia käytetään ja maksaako se jotain ekstraa. Entä jos vaikuttaja on sinun listoillasi, onko sinulla oikeus nostaa onnistunutta keissiä omilla sivuilla?

Jos kaipaat apua, tsekkaa neuvonta tästä!

3. Muuttuvat tilanteet

Varmista että sinulla on keino reagoida muuttuviin tilanteisiin, kuten siihen, ettei sisältöä koskaan julkaistaisi, homma peruutettaisiin kenen tahansa puolelta viime hetkellä tai tuotettu sisältö olisikin vääränlaista.

Myös oma brändi on hyvä suojata. Entä jos joku yhteistyökumppaneista kohtaa skandaalin, syytteen tms ja yhteistyö voisi vahingoittaa myös sinun brändiäsi? Varaudu kaikkeen.

4. Sopimusasiat

Kuten jo ehkä saatoit arvata, kaikki edellä mainitut seikat voi kirjata sopimukseen.

Sopimuksia voi olla useampiakin. Jos mukana on vain yritys ja vaikuttajia, soppareita tehdään yksi. Jos mukana on näiden lisäksi myös mainostoimisto, vaikuttajien välittäjätoimisto, vaikuttajan manageritoimito tai vaikuttajamarkkinointitoimisto, sopimus tehdään heidän ja yrityksen välillä sekä heidän ja vaikuttajan välillä. Jos jälkimmäinen tapahtuu vain vaikuttajabriiffin muodossa täytyy huomioida, että se täyttää tietyt juridiset seikat. Vaikka kyse onkin samasta asiasta sopimisesta, et voi käyttää samaa sopimusta. Sopimukset eroavat toisistaan, koska myös sopimussuhde tahojen välillä on erinlainen.

Sovittavat asiat riippuvat siis täysin siitä, ketä sopimuksen osapuolina ovat. Muita asioita on vielä esim. salassapito, etämyynti, kulujen muodostuminen, vahingot, laskutusoikeus, työsuhteen muodostuminen, verotus, yhtiömuotoon ja sopimuksen sitovuuteen liittyvät seikat.. And the list goes on!

Olemme apunasi myös sopimusasioissa. Katso lisää tästä!

Lista ei siis todellakaan ole tyhjentävä, mutta yksi asia on varmaa: kaikki – siis ihan kaikki – mistä ei ole sovittu, ei ole varmaa. Ja kaikki mistä on sovittu – se menee just niin, kun on sovittu. Somelaw siis suosittelee isosti sopimista!

Jätä yhteystietosi tähän!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Miksi käyttää juristia vaikuttaja­markkinointiin?

Ensinnäkin siksi, että juristi hoitaa kaiken edellä mainitun puolestasi.

Jos jäit kuitenkin kaipaamaan vielä muitakin syitä, tässä tulee:

  • Hommat kannattaa hoitaa viimeisen päälle, jotta pääset sanomaan; ”me halutaan varmistua, että kaikki menee hienosti maaliin, joten meillä on aina juristi mukana katsomassa nämä”. Saat siis kilpailuetua ja imagohyötyä luotettavuudesta, ammattimaisuudesta ja vastuullisesta toiminnasta.
  • Lakiasiat kannattaa hoitaa kuntoon etukäteen eikä siten, kun isoin damage on jo tapahtunut. Juristin käyttämisellä voit välttää lausuntopyynnöt, haasteet ja niistä seuraavat mainehaitat. Luonnollisesti tämä on myös aika paljon halvempaa, kuin vuosia kestävä riitely oikeudessa.
  • Säästät aikaa. Tämä ei kaipaa sen enempää selityksiä, vilkaise vaikka vielä uudestaan edellä olevaa kohtaa ”Mitä sääntelyä vaikuttajamarkkinointiin liittyy?”.

Kaipaatko juristia? Laita viestiä meille tästä!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Vaikuttaja­markkinoinnin säännöt

Avaamme tarkemmin vaikuttajamarkkinointiin liittyviä sääntöjä useammassa artikkelissamme. Katso tarkemmin esimerkiksi:

Laita meille viestiä tästä!

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi <3

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.