Somelaw – 11.11.2021

Vaikuttaja­markkinoinnin juridiikkaa

Jos vaikuttajamarkkinoinnista haluaa lainmukaista, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Miten markkinoinnin lainmukaisuudesta voi varmistua? Entä miksi käyttää juristia osana vaikuttajamarkkinointia?

Lyhyesti

Vaikuttaja, yritys, vaikuttajien välittäjätoimisto, manageri tai vaikuttajamarkkinointitoimisto – olitpa mikä tahansa, mutta osallisena vaikuttajamarkkinointiin, sinun pitää olla tietoinen tietyistä lakihommista. Tämä artikkeli kertoo mitä ne ovat.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mitä sääntelyä vaikuttajamarkkinoinnissa täytyy huomioida
  • Mitä lakiasioita vaikuttajamarkkinointiin liittyy
  • Miksi käyttää juristia osana vaikuttajamarkkinointia

Mitä sääntelyä vaikuttajamarkkinointiin liittyy?

Markkinointia koskeva laki on -70 luvulta, kun vaikuttajamarkkinointi taas on moderni markkinointikeino. Jos siis halutaan selvittää, miten vaikuttajamarkkinoinnissa voi juridisesti onnistua, täytyy tulkintaa hakea seuraavista (jep, näistä kaikista):

  • Kuluttajansuojalaki
  • Muut markkinointia koskevat erityislait ja markkinointiin liittyvät lait
  • Kuluttajansuojalakia koskevat hallituksen esitykset eli lain esityöt
  • Kotimaiset tuomioistuinratkaisut (markkinaoikeus ja markkinatuomioistuin)
  • Pohjoismaiset tuomioistuinratkaisut
  • EU-sääntely
  • EU -tasoiset tuomioistuinratkaisut
  • ICC:n markkinointisäännöt
  • Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisut
  • KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajaviraston) linjaukset ja julkaisut
  • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
  • Pohjoismaiden kuluttajaviranomaisten linjaukset

Eikä siinä vielä kaikki. Tulkinta-apuja voi löytää myös oikeuskirjallisuudesta ja asiaa koskevista tutkimuksista. Ompahan tulkinta-apua tullut haettua myös työryhmämietinnöistä, viranomaisten toiminnantarkastuskertomuksista ja muista selonteoista.

Mitä lakiasioita vaikuttajamarkkinoinnissa pitää huomioida?

Ihan sama missä roolissa teet vaikuttajamarkkinointia, nämä ovat asioita, joita sinun pitää aina huomioda. Lista ei ole valitettavasti tyhjentävä, sillä tapauskohtaisia eroja löytyy aina. Tässä kuitenkin muutama tärkeä seikka:

Vastuukysymykset

Mieti mistä haluat olla vastuussa. Otatko vastuun siitä, jos hommat menee pieleen tai jostain tulee sanomista? Otatko vastuun siitä, että tuotettu sitältö on lainmukaista? Jos otat, miten minimoit vastuun realisoitumisen? Pidä huoli, että tiedät kuka vastaa ja mistäkin, jos et ole kirjannut näitä asioita mihinkään.

Tekijänoikeudet

Huolehdi omista oikeuksista materiaaliin. Onko sinulla oikeus käyttää vaikuttajan tuottamaa materiaalia somessa? Vaikuttaja voi haluta vaikuttaa siihen, milloin, missä, miten ja tätä materiaalia käytetään ja maksaako se jotain ekstraa. Entä jos vaikuttaja on sinun listoillasi, onko sinulla oikeus nostaa onnistunutta keissiä omilla sivuilla?

Muuttuvat tilanteet

Varmista että sinulla on keino reagoida muuttuviin tilanteisiin, kuten siihen, ettei sisältöä koskaan julkaistaisi, homma peruutettaisiin kenen tahansa puolelta viime hetkellä tai tuotettu sisältö olisikin vääränlaista.

Myös oma brändi on hyvä suojata. Entä jos joku yhteistyökumppaneista kohtaa skandaalin, syytteen tms ja yhteistyö voisi vahingoittaa myös sinun brändiäsi? Varaudu kaikkeen.

Sopimusasiat

Kuten jo ehkä saatoit arvata, kaikki edellä mainitut seikat voi kirjata sopimukseen.

Sopimuksia voi olla useampiakin. Jos mukana on vain yritys ja vaikuttajia, soppareita tehdään yksi. Jos mukana on näiden lisäksi myös mainostoimisto, vaikuttajien välittäjätoimisto, vaikuttajan manageritoimito tai vaikuttajamarkkinointitoimisto, sopimus tehdään heidän ja yrityksen välillä sekä heidän ja vaikuttajan välillä. Jos jälkimmäinen tapahtuu vain vaikuttajabriiffin muodossa täytyy huomioida, että se täyttää tietyt juridiset seikat. Vaikka kyse onkin samasta asiasta sopimisesta, et voi käyttää samaa sopimusta. Sopimukset eroavat toisistaan, koska myös sopimussuhde tahojen välillä on erinlainen.

Sovittavat asiat riippuvat siis täysin siitä, ketä sopimuksen osapuolina ovat. Muita asioita on vielä esim. salassapito, etämyynti, kulujen muodostuminen, vahingot, laskutusoikeus, työsuhteen muodostuminen, verotus, yhtiömuotoon ja sopimuksen sitovuuteen liittyvät seikat.. And the list goes on!

Lista ei siis todellakaan ole tyhjentävä, mutta yksi asia on varmaa: kaikki – siis ihan kaikki – mistä ei ole sovittu, niin se on sitten ihan herran haltuun miten se homma menee. Ja kaikki mistä on sovittu – se menee just niin, kun on sovittu. Somelaw siis suosittelee isosti sopimista!

Miksi käyttää juristia vaikuttajamarkkinointiin?

Ensinnäkin siksi, että juristi hoitaa kaiken edellä mainitun puolestasi.

Jos jäit kuitenkin kaipaamaan vielä muitakin syitä, tässä tulee:

  • Hommat kannattaa hoitaa viimeisen päälle, jotta pääset sanomaan; ”me halutaan varmistua, että kaikki menee hienosti maaliin, joten meillä on aina juristi mukana katsomassa nämä”. Saat siis kilpailuetua ja imagohyötyä luotettavuudesta, ammattimaisuudesta ja vastuullisesta toiminnasta.
  • Lakiasiat kannattaa hoitaa kuntoon etukäteen eikä sitten, kun isoin damage on jo tapahtunut. Juristin käyttämisellä voi välttää lausuntopyynnöt, haasteet ja niistä seuraavat mainehaitat. Luonnollisesti tämä on myös aika paljon halvempaa, kuin vuosia kestävä riitely oikeudessa.
  • Säästät aikaa. Tämä ei kaipaa sen enempää selityksiä, vilkaise vaikka vielä uudestaan edellä olevaa kohtaa ”Mitä sääntelyä vaikuttajamarkkinointiin liittyy?”.

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

  1. Yritys: klikkaa palveluihin tästä.
  2. Vaikuttaja: klikkaa palveluihin tästä.

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja­markkinointi 2022

Miltä vaikuttajamarkkinointi vuonna 2022 näyttää? Klikkaa lukemaan tästä!

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.