Sponsorointi on markkinointimuotona hyvin yleistä etenkin urheilijoiden keskuudessa. Koska sponsoroinnin katsotaan eroavan juridisesti muusta markkinointisääntelystä, se voi aiheuttaa kummastusta erilaisista pelisäännöistä. Selitetään siis!
Mitä sponsorointi on?
Sponsorointia voi asiayhteydestä riippuen olla montaa eri tyyppiä. Sponsorointi on taloudellista tukea seuran toiminnalle tai muuta tukea, esim. urheilijan tukemista varustein, vaattein tai tuotteiden avulla.
Soveltuuko sponsorointiin eri säännöt?
Vaikka oikeuskirjallisuudessa esiintyy (perustellusti) eriäviä mielipiteitä siitä, onko sponsorointi ”samanlaista” mainontaa kuin muukin markkinointi, vallitsevan oikeustilan mukaan sponsorointi on juridisesti katsottu tuotesijoitteluksi, joka on lain mukaan tietyin rajoituksin sallittua. §
Tuotesijoittelu sallitaan tietyin rajoituksin audiovisuaalisia mediapalveluita koskevan direktiivin (2010/13/EU) nojalla. Direktiivin tuotesijoittelun nykyiset määräykset löytyvät tietoyhteiskuntakaaren 220-221 §:stä
Tämä johtaa juurensa EU-oikeudesta, jossa tuotesijoittelun osalta päädyttiin laissa poikkeukseen, koska käytännössä esim. Yhdysvaltalaisten elokuvien tai sarjojen EU alueella näyttäminen olisi mittavan tuotesijoittelun vuoksi osoittautunut haasteellisesti. Koska tätä ei haluttu ”torpata”, tuotesijoittelu sallitaan eri säännöksin, kun muu mainonta.
Tämän lakipoikkeuksen vuoksi sponsorointia ei lähtökohtaisesti tarvitse merkitä mainostunnistein.
Syy tälle selittyy jo toisaalta ihan käytännöllä: jäähallin kaukalon sponsoroivan yrityksen logon viereen on haastavaa merkitä mainostunnisteita. Sama pätee urheiluruutuun, jossa urheilijaa haastatellaan yrityksen logolla varusteissa varusteissa. Tuntuisi myös kummalliselta laittaa artistin saaman käyttöauton kylkeen teipit kaupallisesti yhteistyöstä tai mainoksesta.
Jatka lukemista, avaamme vielä sponsoroinnin ja muun mainonnan eroa alla!