Somelaw – 17.5.2024

Miksi urheilijoiden tai artistien ei tarvitse laittaa mainosmerkintöjä?

Somelawn juristi avaa mitä eroja ammattikuntien mainosmerkinnöissä ja yleisesti ottaen mainonnassa on.

Lyhyesti

Tätä kysytään meiltä usein: miksi vaikuttajien pitää merkitä sisältö mainostunnistein, mutta esim. urheilijoiden ja artistien ei? Eroaako vaikuttajien mainostaminen muista ammateista? 

Johonkin markkinointiin sovelletaan eriäviä säännöksiä, kun joiltain osin samat säännöt koskee kaikkia. Tässä artikkelissa avaamme, mitkä säännöt koskevat kaikkia ja missä erot piilevät.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mitkä sisällöt pitää merkitä?
  • Miten sisällöt merkitään?
  • Miten PR-lahjat merkitään?
  • Mitä sponsorointi on? 
  • Soveltuuko sponsorointiin eri säännöt?
  • Miten elokuvien tuotesijoittelu liittyy asiaan?
  • Miten sponsorointi eroaa muusta mainonnasta?
  • Miten sponsorointi eroaa brändilähettilyydestä?

Kaupalliset yhteistyöt

1. Mitkä sisällöt merkitään?

Kaupalliset sisällöt, jossa näkyvyys/mediatila ja raha vaihtaa omistajia täytyy merkitä mainokseksi eli sisältöön tulee lisätä mainostunniste. 

Sama sääntö pätee siihen, jos näkyvyydesta/mediatilasta saa vastineeksi

  • palvelun/palvelua tai muun suoritteen (esim hieronta, pt-palvelu, salijäsenyys tai käyttöauto)
  • tuotteen/tuotteita (esim urheiluvaatteita).

Toisin sanoen, tässä samat säännöt koskee sekä kaikkia, ammatista riippumatta.

2. Miten sisällöt merkitään?

Mainoksesta täytyy lain mukaan käydä ilmi selvästi markkinoiva yritys sekä sisällön kaupallinen luonne. 

Esimerkiksi ilmaisut ad, adlink, yhteistyö tai urheilijayhteistyö eivät täytä lain asettamia vaatimuksia, vaan kaikki kaupallinen sisältö on merkittävä näin:

  • Mainos/kaupallinen yhteistyö Somelaw Oyn kanssa”

Lue lisää lainmukaisista mainosmerkinnöistä  täältä ja tutustu ilmaisiin vaikuttajamarkkinointiin liittyviin lakiohjeisiin täällä!

PR-Lahjat

Koska Pr-lahjojen tarkoitusperä on sama, kuin mainostamisen (yritys haluaa saada itselleen näkyvyyttä ja lisää ostoja), täytyy kuluttajan saada tieto siitä, milloin kyse on pr-lahjoista. Näin kuluttaja tietää, milloin häneen yritetään tietoisesti vaikuttaa kaupallisesti ja milloin taas on kyse ilmaismainonnasta (eli ns. vilpittömästä, ei-maksetusta suosituksesta).

Tästä syystä Pr-lahjoja sisältäviin sisältöihin tehdään mainostunniste ja ne merkitään aina esim. näin:

  • ”Urheilukello saatu pr-lahjana Somelaw Oylta”

Huom! Tunniste on lisättävä sisältöön aina, kun se on olennaisessa osassa sisältöä. 

Lue lisää pr-sisältöjen merkitsemisestä täältä!

Pr-lahjoissakin samat säännöt koskevat siis kaikkia ammatista riippumatta.

Sponsorointi

Sponsorointi on markkinointimuotona hyvin yleistä etenkin urheilijoiden keskuudessa. Koska sponsoroinnin katsotaan eroavan juridisesti muusta markkinointisääntelystä, se voi aiheuttaa kummastusta erilaisista pelisäännöistä. Selitetään siis!

Mitä sponsorointi on?

Sponsorointia voi asiayhteydestä riippuen olla montaa eri tyyppiä. Sponsorointi on taloudellista tukea seuran toiminnalle tai muuta tukea, esim. urheilijan tukemista varustein, vaattein tai tuotteiden avulla.

Soveltuuko sponsorointiin eri säännöt?

Vaikka oikeuskirjallisuudessa esiintyy (perustellusti) eriäviä mielipiteitä siitä, onko sponsorointi ”samanlaista” mainontaa kuin muukin markkinointi, vallitsevan oikeustilan mukaan sponsorointi on juridisesti katsottu tuotesijoitteluksi, joka on lain mukaan tietyin rajoituksin sallittua. §

Tuotesijoittelu sallitaan tietyin rajoituksin audiovisuaalisia mediapalveluita koskevan direktiivin (2010/13/EU) nojalla. Direktiivin tuotesijoittelun nykyiset määräykset löytyvät tietoyhteiskuntakaaren 220-221 §:stä

Tämä johtaa juurensa EU-oikeudesta, jossa tuotesijoittelun osalta päädyttiin laissa poikkeukseen, koska käytännössä esim. Yhdysvaltalaisten elokuvien tai sarjojen EU alueella näyttäminen olisi mittavan tuotesijoittelun vuoksi osoittautunut haasteellisesti. Koska tätä ei haluttu ”torpata”, tuotesijoittelu sallitaan eri säännöksin, kun muu mainonta.

Tämän lakipoikkeuksen vuoksi sponsorointia ei lähtökohtaisesti tarvitse merkitä mainostunnistein.

Syy tälle selittyy jo toisaalta ihan käytännöllä: jäähallin kaukalon sponsoroivan yrityksen logon viereen on haastavaa merkitä mainostunnisteita. Sama pätee urheiluruutuun, jossa urheilijaa haastatellaan yrityksen logolla varusteissa varusteissa. Tuntuisi myös kummalliselta laittaa artistin saaman käyttöauton kylkeen teipit kaupallisesti yhteistyöstä tai mainoksesta.

Jatka lukemista, avaamme vielä sponsoroinnin ja muun mainonnan eroa alla!

Miten sponsorointi sitten eroaa muusta mainonnasta?

Sääntelyn mukaan sponsoroiduissa audiovisuaalisissa ohjelmissa tai radio-ohjelmissa ei saa rohkaista ostamaan tai vuokraamaan sponsorin tai kolmannen osapuolen tuotteita tai palveluja viittaamalla erityisesti ja mainosluonteisesti kyseisiin tuotteisiin tai palveluihin taikka muulla tavalla. §

Tulkinta-apua sponsorointia koskevaan sääntelyyn on oikeuskäytännössä haettu audiovisuaalisten ohjelmien sponsorointia koskevasta sähköisen viestinnän palveluita koskevan lain (917/2014) 218 §:n 3 momentista.

Tässä on sponsoroinnin ja muun mainonnan ero: sponsoroinnissa on kyse ns. passiivisesta mainonnasta, kun muussa mainonnassa kyse on aktiivisesta myynnin edistämisestä.

Tässä suhteessa esim. urhelijoiden ja vaikuttajien/sisällöntuottajien sääntöjä voidaan kuvailla eriäviksi, vaikka mikään ei estä yrityksiä sponsoroimasta myös vaikuttajia.

Huom. Näiden osalta sopimuksissa ja käytännöissä on kuitenkin oltava erityisen tarkkana!

Haluatko tähän juristin neuvontaa? Ota meihin yhteyttä täältä!

Miten sponsorointi eroaa brändilähettilyydestä?

Voitaisiin kysyä, että eikö brändilähettilyys sitten ole sama asia, kuin sponsorointi? Ja miksi brändilähettilään sitten pitää merkitä sisällöt mainoksiksi?

MEN on arvioinut velvollisuutta merkitä brändilähettilyyden alaiset sisällöt mainoksiksi ja päätynyt ratkaisuissaan (mm. MEN 19/2019 ja MEN 4/2018) tukemaan edellä mainittua, jonka mukaan näistä on johdettavissa seuraavat erot:

  • Brändilähettilyydessä a) vaikuttajalle maksettava kuukausipalkka vastaan on suoraa yrityksen markkinointia ja b) sisällöt ovat selvästi mainosmaisia
  • Sponsoroinnissa ei rohkaista ostamaan yrityksen tuotteita viittaamalla erityisesti ja mainosmaisesti yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.

Tämä on erottava tekijä eriävän sääntelyn soveltamisessa.

Kuten edellä on todettu, sponsorointia koskeva lakipoikkeus ei ole eritelty esim. vain urhelijoita koskevaksi, joten kuten edellä on todettu, mikään ei  estä yrityksiä sponsoroimasta myös vaikuttajia/sisällöntuottajia. Näin tehtäessä:

  • On tehtävä hyvät sopimukset, 
  • Sisällön on noudatettava sponsoroidun sisällön tunnusmerkkejä ja
  • yrityksen on ohjeistettava vaikuttajaa sisällön lainmukaisuudesta.

Haluatko tietää, millainen vaikuttajan sisältö katsottaisiin sponsoroinniksi? Tai tarvitsetko sopimuksen tai muuta apua näihin? Laita meille viestiä alta!

Ota meihin yhteyttä tästä!

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme sekä tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme sekä tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.