Somelaw – 13.3.2025
Vaikuttaja pr
Mitä vaikuttaja pr on?
Vaikuttaja-PR:ssä yritys lähettää vaikuttajalle ilmaistuotteita tai kutsuu hänet kutsuvierastilaisuuksiin siinä toivossa, että vaikuttaja julkaisisi yritystä koskevaa sisältöä kanavissaan. Yksinkertaistettuna yritys siis pyrkii saamaan ilmaista näkyvyyttä vaikuttajan somekanavien kautta.
Vaikuttaja-pr eroaa kaupallisista yhteistöistä siten, että vaikuttaja-pr:ssä näkyvyydestä ei makseta vaikuttajalle palkkiota eikä mainonnasta ole tehty sopimusta. Näin ollen vaikuttajalla ei myöskään ole velvollisuutta julkaista vaikuttaja-PR:stä mitään sisältöä.
- Jos pr:stä on tehty kirjallinen tai suullinen sopimus, katso ohjeet mainosmerkintöihin täältä!
Miten vaikuttaja-pr merkitään?
KKV on linjannut, että vaikuttaja-PR:n alainen sisältö voidaan merkitä seuraavasti:
✅ ”Saatu mainostarkoituksessa [Yritys/Tuotemerkki]”
✅ ”Mainos / Saatu [Yritys/Tuotemerkki]” tai
✅ ”Mainos / PR [Yritys/Tuotemerkki]”
Huom! Kuluttaja-asiamiehen linjauksesta on tulkittavissa, että yksinään sanan ”Saatu” tai ”PR” käyttäminen ei riitä, vaan se pitää yhdistää esim. kauttaviivalla sanaan ”Mainos”, jotta julkaisun kauppallisuus kävisi selkeästi ilmi.
Lue lisää