Somelaw – 27.9.2024

Vaikuttaja-PR

Mitä vaikuttaja-pr on? Miten vaikuttaja-pr merkitään lain mukaan?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttaja-pr:ää koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Vaikuttaja pr

Mitä vaikuttaja pr on?

Vaikuttaja-PR:ssä yritys lähettää vaikuttajalle ilmaistuotteita tai kutsuu hänet kutsuvierastilaisuuksiin siinä toivossa, että vaikuttaja julkaisisi yritystä koskevaa sisältöä kanavissaan. Yksinkertaistettuna yritys siis pyrkii saamaan ilmaista näkyvyyttä vaikuttajan somekanavien kautta.

Vaikuttaja-pr eroaa kaupallisista yhteistöistä siten, että vaikuttaja-pr:ssä näkyvyydestä ei makseta vaikuttajalle palkkiota eikä mainonnasta ole tehty sopimusta. Näin ollen vaikuttajalla ei myöskään ole velvollisuutta julkaista vaikuttaja-PR:stä mitään sisältöä.

Huom! Kuluttaja-asiamies on kuitenkin linjannut, että vaikuttaja-PR:n alaisista sisällöistä julkaistaessa on kerrottava, että:

  1. tuotteet/palvelu on saatu ja
  2. miltä yritykseltä tuotteet/palvelu on saatu.

Tämä täytyy tehdä aina, kun tuotteesta tai palvelusta julkaistaan sisältöä:

  1. ensimmäistä kertaa sekä aina,
  2. kun tuote liittyy olennaisesti julkaisuun.

(Linjausta voitaisiin selittää sillä, ettei kuluttaja voi muuten tietää, onko kyse piilomainonnasta vai ei🤷🏻‍♀️)

Lue lisää

Miten vaikuttaja-pr pitää merkitä?

Vaikuttaja-pr merkitään sisältöön mahdollisimman näkyvästi ja selkeästi:

  1. Sisältöön kirjoitetaan miltä yritykseltä tuote on saatu.
  2. Lisäksi on yksilöitävä, mikä sisällössä näkyvistä tuotteista on saatu. 

Pari huonoa esimerkkiä, jotka eivät noudata edellistä ohjeistusta:

Vaikuttaja merkitsee julkaisuun tekstin “Vau – oven taakse saapui tällainen!”

➡️ Ilmaisu ei kerro kuluttajalle, että tuote on saatu vastikkeetta tietyltä yritykseltä. Ilmaisu ei myöskään kerro, mitä tarkalleen on saatu.

❌ Vaikuttaja merkitsee julkaisuun tekstin “Osa tuotteista saatu!”

➡️ Ilmaisu ei kerro kuluttajalle, mitkä tuotteet on saatu tai miltä yritykseltä tuotteet on saatu.

Tässä hyvä esimerkki:

Vaikuttajan oven taakse saapuu urheilukello ja vaikuttaja julkaisee tästä sisältöä merkiten seuraavan tekstin selkeästi ja näkyville sisältöön:

“urheilukello saatu Polarilta”.

➡️ Vaikuttaja tekee saman merkinnän jatkossa aina, kun kello on pääosassa julkaisua. Pääosassa julkaisua voi tarkoittaa esim uniominaisuuden esittelyä tai kellon kehumista. Jos vaikuttaja julkaisee itsestään kokovartalokuvan kello kädessään, ei se silloin (välttämättä) ole pääosassa julkaisua. 

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Piilomainonta

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Mainosmerkinnät

Lue tästä, miten vaikuttajamarkkinoinnin mainostunnisteet tehdään.

UGC markkinointi

Lue tästä, mitä UGC markkinointi on juridisesti.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

sääntelyn noudattamisen,

sopimusasioiden,

ohjeiden laatimisen,

viranomaisten tai

lausuntopyynnön kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.