Somelaw – 27.9.2024
Vaikuttaja pr
Mitä vaikuttaja pr on?
Vaikuttaja-PR:ssä yritys lähettää vaikuttajalle ilmaistuotteita tai kutsuu hänet kutsuvierastilaisuuksiin siinä toivossa, että vaikuttaja julkaisisi yritystä koskevaa sisältöä kanavissaan. Yksinkertaistettuna yritys siis pyrkii saamaan ilmaista näkyvyyttä vaikuttajan somekanavien kautta.
Vaikuttaja-pr eroaa kaupallisista yhteistöistä siten, että vaikuttaja-pr:ssä näkyvyydestä ei makseta vaikuttajalle palkkiota eikä mainonnasta ole tehty sopimusta. Näin ollen vaikuttajalla ei myöskään ole velvollisuutta julkaista vaikuttaja-PR:stä mitään sisältöä.
Huom! Kuluttaja-asiamies on kuitenkin linjannut, että vaikuttaja-PR:n alaisista sisällöistä julkaistaessa on kerrottava, että:
- tuotteet/palvelu on saatu ja
- miltä yritykseltä tuotteet/palvelu on saatu.
Tämä täytyy tehdä aina, kun tuotteesta tai palvelusta julkaistaan sisältöä:
- ensimmäistä kertaa sekä aina,
- kun tuote liittyy olennaisesti julkaisuun.
(Linjausta voitaisiin selittää sillä, ettei kuluttaja voi muuten tietää, onko kyse piilomainonnasta vai ei🤷🏻♀️)
Lue lisää