Somelaw – 24.11.2021

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on seuraavilla: Balenciaga, Kanye West, Lorde, Lana Del Rey, McDonald’s, voittoa tekevät yritykset, Trump, Squid Game, Savage -tanssi, Twitch, Disney+ ja Scarlett Johansson?

Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuden alalta.

Artikkeli sisältää seuraavat uutiset:

  1. Balenciaga suosituin tavaramerkki
  2. Donda tavaramerkki myös eloktroniikkatuotteille
  3. Lorden ja Lana Del Reyn tekijänoikeuskiista
  4. McDonald’s riitautti yrityksen ”McFungi” tavaramerkkihakemuksen
  5. Immateriaalioikeuksia omistavat yritykset tekevät enemmän voittoa
  6. Trump hävisi tekijänoikeuskiistan
  7. Netflixin Squid Gamen tavaramerkkirekisteröinnit
  8. Tiktok hitti Savage -tanssi sai tekijänoikeussuojan
  9. Twitchin oikeus käyttää musiikkia
  10. Disney+ ja Scarlett Johanssonin sovinto

1. Balenciaga suosituin tavaramerkki

The Lyst Index rankkasi tuttuun tapaansa muodin suosituimmat brändit ja merkit. Kuumimmaksi muotitaloksi nousi Balenciaga. Voiton taustalla lineee haute-couture mallisto ja yhteistyö Kim Kardashian Westin (MET) sekä Kanye Westin (Donda album launch) kanssa. Toisen sijan vei Gucci, joka ilmoitti vuosineljänneksen liikevaihtonsa kasvaneen 86 prosentilla. Kolmannen sijan vei Dior.

Juttu on hyvä muistutus siitä, että mitä firma oikeastaan edes on ilman suojattua merkkiään ja brändiään? i

2. Donda tavaramerkki myös eloktroniikka­tuotteille

Nähtävästi Kanye West aikoo laajentaa teknologia-alalle, sillä hän on hakenut 21.09. tavaramerkkiä ”Donda” myös eloktroniikalle.

Hakemuksen mukaan tavaramerkkiä tultaisiin käyttämään tablettien, kuulokkeiden ja surround äänijärjestelmien lisäksi myös älykelloissa, älysilmälaseissa sekä aktiivisuusrannekkeissa.

Tämän lisäksi West jätti samanlaisen hakemuksen nimensä käytöstä kodintuotteissa. i

3. Lorden ja Lana Del Reyn tekijänoikeuskiista

Lorden biisin ”Stoned at the Nail Salon” kohuttiin muistuttavan Lana Del Reyn biisejä ”Hope is a dangerous thing for a woman like me to have” sekä ”Wild at heart”. Biisejen melodioiden ja kertosäkeiden katsottiin muistuttavan suuresti toisiaan. Asiasta mielenkiintoisen tekee se, että molempien kappaleiden tuottaja ja co-writer on sama henkilö – Jack Antonoff. Lorde totesi asiantiimoilta, että hänen kappaleensa on kirjoitettu Antonoffin kanssa jo pari vuotta sitten (jonka johdosta teos itseasiassa on voinut syntyä ennen Lana Del Reyn biisejä).

Kappaleiden yhdennäköisyyden toteamisen jälkeen Lorden puolelta tarjottiin Lana Del Reylle prosenttiosuutta julkaistun kappaleen rojaltimaksuista. Mitä ilmeisemmin tähän ei oltu täysin tyytyväisiä, sillä Lana Del Reyn puolelta toivottiin, että Lorde myöntäisi kopioinnin julkisesti.

Takautuviin rojalteihin on päädytty useampien artistien kanssa. Myös Olivia Rodrigo tarjosi takautuvasti rojalteja mm. kappaleestaan ”Good 4 u” Paramoren jäsenille, kappaleen katsottiin muistuttavan melodiansa osalta paljon kappaletta ”Mysery business”. Toisin kuin Lorden ja Lana Del Reyn tapauksessa, Paramoren jäsenet Hayley Willians ja Joshua Farro lisättiin kappaleen kirjoittajiksi ilman sen suurempaa hässäkkää.

Takauvien oikeuksien antamisella vältettiin Rodrigon ja Paramoren kanssa pitkä ja kallis oikeusprosessi. Nähtäväksi jää, kumpaan lopputulokseen Lorden ja Lana Del Rayn päädytään. i

 Lähteet ja lue lisää täältä, täältä, ja täältä!

4. McDonald’s riitautti yrityksen McFungi tavaramerkkihakemuksen

McFungi haki yrityksensä nimiselle tavaramerkille suojaa jo viimevuoden puolella. McFungi aikoo myydä tavaramerkillä sekä pelejä että vaatteita. Muutama kuukausi sitten McDonald’s kuitenkin riitautti McFungin hakemuksen vedoten siihen, että ”Mc” aiheuttaa sekaannusta kuluttajien keskuudessa. McDonald’s on saanut aikaisemmissa riitautuksissaan etuoikeuden ”Mc” sanan käyttöön, mutta nähtäväksi jää, voiko etuliite tosiaan olla sekoitettavissa myös pelejen ja vaatteiden kategorioissa. i

Immateriaalioikeudellisesti edellämainittua ei lähtökohtaisesti voitaisi pitää todennäköisenä, sillä eri kategorioihin rekisteröityjä tuotteita ei ole pidetty toisiinsa sekoitettavissa olevina. Tästä syystä esimerkiksi tavaramerkki Eskimo on voitu rekisteröidä sekä jäätelölle/elintarvikkeille (vaikkakin tavaramerkki tällä nimellä on jo historiaan jäänyt) sekä vaatteille, esimerkiksi takeille. Ajatuksena tässä on se, että kuluttaja kyllä ymmärtää, että eri tuotekategorioiden johdosta tuotteiden valmistaja on eri, vaikka nimi onkin sama. Tämä on myös se syy, miksi tavaramerkkiä rekisteröitäessä rekisteröitäviin luokkiin on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Toisaalta merkin laaja tunnettuus voi muodostaa asiaan poikkeuksen. Nähtäväksi siis jää, kuina tapauksen käy.

5. Immateriaali­oikeuksia omistavat yritykset tekevät enemmän voittoa

Tutkimukset osoittavat, että yritykset jotka omistavat immateriaalioikeuksia tekevät suurempaa voittoa.

EPO:n tutkimuksen mukaan:

  • Yritykset jotka eivät omistaneet yhtäkään immateriaalioikeutta tekivät vähemmän voittoa edes yhden immateriaalioikeuden omistaviin yrityksiin verrattuna.
  • Voitot olivat jopa 18% korkeampia työntekijää kohden isoissa yrityksissä (yli 250 työntekijää) ja pienissä & keskikokoisissa yrityksissä voitot olivat jopa 68% korkeampia työntekijää kohden.
  • Tutkimus on kerännyt tietoa 127 000 yritykseltä ympäri Eurooppaa.

Ihan EU-tasoisesti on pidetty ongelmallisena sitä, että pienemmillä & keskisuurilla yrityksillä immateriaalioikeuksia ei ole hoidettu kuntoon. Tätä on perusteltu usein tiedonpuutteella.

Tutkimus on hyvä osoitus siitä, kuinka olennaisia immateriaalioikeudet ovat yrityksen kilpailukykyvylle. Immateriaalioikeuksista siis todellakin kannattaa olla perillä ja hoitaa ne kuntoon. i

This joint study by the EPO and the EUIPO löytyy tästä!

6. Trump hävisi tekijänoikeuskiistan

Useampi artisti on haastanut Trumpin luvattomasta musiikin käytöstä, mutta hiljattain Trump hävisi oikeudenkäynnin, jossa käsiteltiin ”Electric Avenue” biisin käyttöä. Trump oli käyttänyt biisiä vaalikampanjavideossa, jossa Joe Biden tai tätä esittävä hahmo ajoi vanhaa resiinaa.

Muusikko Eddy Grant teki asiasta valituksen, jonka johdosta video poistettiin Twitteristä ja Grant haastoi Trumpin oikeuteen. Trumpin puolustus vetosi siihen, että musiikkia ei käytetty sen levittämiseen tai kaupalliseen hyötymiseen vaan komedialliseen ja poliittiseen tarkoitukseen. Lisäksi videota kuvattiin johdannaisteokseksi.

Tuomioistuimen mukaan kyse ei ollut johdannaisteoksesta, sillä itse video ei nimenomaisesti liittynyt käytettyyn musiikkiin eikä musiikkia kommentoitu mitenkään. Video ei myöskään muodostanut uuttaa teosta. Tuomion mukaan biisiä oli sekä kopioitu että yhdistetty poliittiseen ideologiaan ilman tekijän lupaa. §

Löydät tuomion tästä!

7. Netflixin Squid Gamen tavaramerkki­rekisteröinnit

Squid Gamen suuri suosio on vaatinut ripeitä toimia Netflixin lakiosastolta, sillä se on nimittäin hakenut maanlaajuisesti useita tavaramerkkirekisteröintejä. Rekisteröintiä on haettu Squid Game -nimelle ja -logolle sekä esim. sarjassa nähtävälle keksimuotille. Samaisesta syystä suojaa ei ole haettu vain tv-sarjoja koskevalle tavaramerkkiluokalle, vaan myös keittiövälineille. Lisäksi suojaa on haettu myös laukuille ja paperikauppatavaroille.

Läpimenevät hakemukset tarkoittavat luonnollisesti sitä, että vain Netflixillä on yksinoikeus käyttää Squid Game -nimeä, logoa ja muita siihen liittyviä tavaramerkkejä. i

Lue European Innovation Councilin ja SMEs Executive Agencyn kirjoittama uutinen tästä!

8. Tiktok hitti Savage -tanssi sai tekijänoikeussuojan

Valokuvien ja musiikin tekijänoikeussuoja on melko yleisessä tiedossa olevaa, mutta myös koreografialle voidaan hakea ja saada tekijänoikeussuojaa. Tunnetuimmat koreografiat ja tanssit onkin usein suojattu tekijänoikeuksilla.

20-vuotias Keara Wilson loi TikTokissa Savage -koreografian ja siihen liittyvän tanssihaasteen, joka nousi viraaliksi vuonna 2020. Wilson haki koreografialle tekijänoikeussuojaa ja sai sen. Saatu suoja tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Wilson voi hakea korvauksia, jos koreografiaa käytettäisiin ilman lupaa kaupallisissa tarkoituksissa.

Nopeasti maailmanlaajuiseksi nousevien ja trendaavien lyhytvideoiden kontekstissa alkuperäinen tekijä voi unohtua. Tekijänoikeudella tähän voi varautua. Toisaalta on myös hyvä muistaa, että niin koreografia, ääniraita tai muu materiaali voi olla suojattua, eikä sitä voi käyttää kaupalliseen tarkoitukseen. i

Lähde ja katso lisää täältä , täältä ja täältä!

9. Twitchin oikeus käyttää musiikkia

Twitch on päässyt sopimukseen National Music Publishers -järjestön kanssa. Sopimus mahdollistaa musiikin käyttämisen Twitchin itse luotavissa sisällöissä ja yhteistöissä. Sopimus ei kuitenkaan kata tekijänoikeudella suojattujen kappaleiden käyttöä ladattavassa sisällössä.

Samalla Twitch on ilmoittanut ottavansa käyttöön huomautukset, joita annetaan käyttäjille, jotka käyttävät sisällöissään luvatonta musiikkia. Tällä halutaan tarjota käyttäjille mahdollisuus korjata toimintaansa ennen sanktioihin siirtymistä. i

Lähde ja lue lisää täältä ja täältä!

10. Disney+ ja Scarlett Johanssonin sovinto

Scarlett Johansson haastoi sekä Disneyn että sen tytäryhtiön Marvel Entertaimentin oikeuteen sopimusrikkomuksesta. Johanssonin tähdittämä Black Widow julkaistiin Disney+ palvelussa samanaikaisesti, kun elokuva sai elokuvaensi-iltansa. Johanssonin mukaan elokuva piti julkaista suoratoistopalvelussa vasta kuukausien kuluttua ensi-illasta ja sopimusrikkomus oli aiheutti hänelle jopa 50 miljoonan dollarin tulonmenetykset. i

Summa perustettiin aikaisemmista Marvel-elokuvista saatuihin lipputuloihin
 

Kuten osattiin odottaa, osapuolet pääsivät asiassa sopuun. Sopimuksen yksityiskohtia ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta useamman lähteen mukaan sopimuksen arvo on ollut ainakin noin 40 miljoonaa dollaria.  i

Ks. esim Deadline ja The Guardian. Aiheesta löytyy paljon muutakin materiaalia, ks tästä esim Helsingin Sanomien juttu, Yle.fi juttu sekä Business Insider juttu.

Kysyttävää?

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi <3

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.