Somelaw – Case

Sara Tarnanen ja lakineuvonta

Somelaw tarjosi Sara Tarnaselle (@saratarnanen, n. 12 500 seuraajaa) lakiapua vaikuttajamarkkinointiin, tekijänoikeuksiin ja kuvaoikeuksien myyntiin.

Asiakkaan tarve

Saralla oli useampia kysymyksiä liittyen hänen työhönsä vaikuttajana ja sisällöntuottajana:

  • Sara mietti, kuinka sponsoroiduista palveluista kannattaa sopia. 
  • Saralle tuli vastaan myös tilanne, jossa yritys halusi ostaa useampaan kuvaan oikeudet jo julkaistusta yhteistyöstä. Sara pohti, kuinka tekijänoikeudet ja kuvaoikeudet tapauksessa menee sekä miten niistä kannattaisi sopia.
  • Lisäksi Sara pyysi apua tilanteeseen, jossa yritys oli hashtag -merkinnän perusteella pyytänyt lupaa kuvan jakamiseen. Sara oli antanut luvan kuvan uudelleen jakamiseen, mutta oli nimenomaisesti kieltänyt sen markkinointiin käyttämisen. Tästä huolimatta yritys oli lisännyt kuvaan markkinointitoiminnon. 

Somelaw:n näkemys

Vaikuttaja-PR:

  • Käydään läpi saatuja palveluita eli vaikuttaja-pr:ää koskevaa sääntelyä sekä sen eroa kaupallisiin yhteistöihin ja sponsorointiin. Lisäksi neuvotaan, missä määrin saaduista tuotteista voi sopia, kuinka ne täytyy merkitä ja kuinka näissä asioissa pystyy varmistamaan toiminnan vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden.

Kuvaoikeuksien myynti:

  • Käydään läpi tekijänoikeuksien ja kuvaoikeuksien omistaminen, käyttöoikeuksien luovutuksien mahdollisuudet sekä niistä sopiminen. Tehdään Saralle valmiiksi helposti muokattava ehtokohta, jonka lisäystä hän voi pyytää sopimuksiin.

Kuvan luvaton käyttö yrityksen markkinointiin:

  • Käydään läpi miten Sara voi lähestyä asiassa yritystä ja mitä heille on hyvä kertoa. Lisäksi käydään läpi jatkotoimenpiteiden mahdollisuudet.

Lopputulos

  • Sara välttyy jatkossakin lausuntopyynnöiltä ja samalla toimii itse läpinäkyvästi ja vastuullisesti.
  • Sara jatkoi neuvottelua kuvaoikeuksien ostajan kanssa lakineuvonnan jälkeen. Osapuolet pääsivat sopimukseen ja myös kuvaoikeuksien ostaja oli siihen tyytyväinen.
  • Yritys poisti markkinoinnin Saran kuvasta.
  • + luonnollisesti mielenrauhaa Saralle, kun juridiset asiat eivät enää vaivanneet tai mietityttäneet!

Vaikuttaja-PR

Sara kysyi Somelaw:n juristilta sähköpostitse, kuinka saaduista palveluista kannattaa sopia ja Sara sai vastauksen sähköpostiinsa vielä saman päivän aikana. Saran kanssa käytiin läpi kaupallisen yhteistyön, vaikuttaja-pr:n ja sponsoroinnin juridista eroa. Lisäksi neuvottiin, missä määrin vaikuttaja-pr:stä kannattaa sopia ja millaiset merkinnät nykyisen sääntelyn valossa ovat välttämättömiä. Koska asiaa koskeva sääntely on kuitenkin vielä hieman epäselvää, Saraa ohjeistettiin myös siitä, millaisin toimin hän voi itse jatkossakin välttyä lausuntopyynnöiltä sekä varmistaa vastuullisen ja läpinäkyvän toiminnan.

Kuvaoikeuksien myynti

Sara lähestyi tässäkin asiassa Somelaw:n juristia sähköpostitse ja sai kysymykseensä vastauksen jo saman päivän aikana. Saran kanssa käytiin läpi tekijänoikeuksien ja kuvaoikeuksien omistamista sekä niiden luovuttamisen ja myymisen mahdollisuuksia. Lisäksi käytiin läpi sitä, kuinka näistä on syytä sopia. Saralla laadittiin myös valmis ja helposti muokattava sopimusehto, jonka Sara voi tarvittaessa itse lisätä tuleviinkin sopimuksiinsa.

Kuvan luvaton käyttö yrityksen markkinointiin

Yritys oli hashtag -merkinnän perusteella pyytänyt lupaa Saran julkaiseman kuvan jakamiseen. Kuvassa ei oltu käytetty yrityksen ”markkinointi hashtageja”, joita jotkin yritykset käyttävät etukäteisen suostumuksen saamiseen. Sara antoi luvan kuvan uudelleen jakamiseen, mutta kielsi nimenomaisesti sen käyttämisen yrityksen markkinointiin. Sara lähestyi Somelaw:lta, kun yritys oli kuitenkin päivää myöhemmin lisännyt kuvaan markkinointitoiminnon. Saran mielestä sopimusta oli rikottu ja hän kysyi apua tilanteeseen. Sara mietti myös, voisiko yritystä laskuttaa luvattomasta kuvaoikeuden käytöstä.

Sara laittoi Somelaw:lle sähköpostitse kuvakaappaukset hashtag -merkinnöistä, yrityksen kanssa käydyistä keskusteluista, julkaistusta kuvasta sekä siihen lisätystä markkinointitoiminnosta. Näiden pohjalta selvisi, että sovitun kuvan uudelleen jakamisen lisäksi muiden oikeuksien luovutuksesta ei oltu sovittu mitään. Saran kanssa käytiin läpi, millainen vastine yritykselle voitaisiin laittaa. Suoraa laskutusoikeutta asiassa ei ollut, mutta muita käytössä olevia jatkotoimenpiteitä sekä niiden hyötyjä ja haittoja käytiin läpi. Loppu hyvin kaikki hyvin,  markkinointitoiminto kuvasta poistui ja Sara sai tiedot siitä, kuinka hän voi jatkossa toimia vastaavanlaisissa tilanteissa!

Juristi apunasi

Löydät lisätietoa sopimusasioiden hoitamisesta täältä ja sopimustarkastuksista täältä!

Tai laita meille suoraan viestiä alta!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.