DONT’s
Ei suoria ostokehotuksia, esim “osta”, “testaa” tai “swaippaa shoppailemaan”.
- ESIM. Matkapuhelinmainoksessa esiintyi lapsi, joka sanoi “Rakas joulupukki, tuo minulle matkapuhelin.” Mainos katsottiin epäasialliseksi lapsen esittäessä suoran ostokehotuksen. §
KA 99/41/2989
Ei mitään, mikä vetoaa voimakkaasti lapsen tunteisiin, esim. lelu tai tunnettu hahmo.
- ESIM. Mainokset, joissa esiintyy lapsia vetoavat voimakkaasti lapsiin. §
MT 1995:016
- ESIM. Vanhempien nimellä saapui lähetys, jonka pakkauksessa oli sarjakuvahahmoja ja avaamiskehotus. Ulkoasun katsottiin herättävän lapsen mielenkiinnon, jonka vuoksi markkinoinnin katsottiin kohdistuvan lapsiin. §
MT 1984:11
- ESIM. Erotiikkamainos katsottiin hyvän tavan vastaiseksi, koska mainos oli laadittu muistuttamaan sadunkerrontaa. §
MEN 15/2013
- ESIM. Myös lasten huoli ilmastonmuutoksesta katsottiin hyvän tavan vastaiseksi, koska sitä käytettiin nimenomaisesti markkinoinnin tehokeinona. §
MEN 9/2021
Ei mitään, mikä voi vahingoittaa alaikäisiä, ei mitään pelottavaa, väkivaltaista tai toista sukupuolta syrjivää.
- Ei tupakan, alkoholin tai muiden haitallisten tuotteiden markkinointia.
- Ei mitään, mikä aiheuttaa ulkonäköpaineita.
- ESIM. Mainoksessa n. 10v tyttö kertoi tykkäävänsa tietyistä tikkareista, koska niissä oli 0% rasvaa. Mainosta pidettiin lainvastaisena mm. koska mainos viestitti, että jo lasten ja nuorten on syytä tarkkailla tuotteiden rasvapitoisuutta ja kiinnittää huomiota painonhallintaan. §
KA 2003/40/3721
- ESIM. Sairaala markkinoi 13-vuotiaalle mm. rintojen ja kasvojen kauneuskirurgiaa. Yritystä kehotettiin huomioimaan tällaisen markkinoinnin vaikutukset lasten ja nuorten kehitykseen. §
KA 2003/40/5580
Ei mitään, mikä viestittää sopimattomasta tai vaarallisesta käyttäytymisestä.
- Ei saa kehottaa rikkomaan lakia tai omaksumaan rasistisia taikka syrjiviä asenteita.
- ESIM. Lehtimainoksessa lapset olivat laittaneet isänsä päähän paperipussin, koska tämä oli tehnyt ”tyhmän päätöksen” ostaessaan uuden auton. Televisiomainoksessa isä on koirankopissa ja lapset kutsuvat ja syöttävät häntä kuin koiraa. Lopuksi he rallattavat ”tyhmä isi”. Neuvosto ei ottanut kantaa siihen, olisko mainos hyvän maun mukainen, mutta se katsoi mainokset hyvän tavan vastaiseksi. Rallatus oli nimittäin omiaan jäämään lasten mieleen ja lasten esiintymisen vuoksi se oli omiaan kiinnittämään lasten huomion. Neuvoston mukaan mainonnassa tulisi myös kunnioittaa hyvää käytöstä eikä aikuisten arvovaltaa saisi väheksyä. §
MEN 29/2019
- ESIM. Youtubessa julkaistiin videopelin mainos, jossa käytettiin ilmaisuja ”what the fuck”, ”fuck you albino”, ”kusipää”, ”helvetti mitä”, ”oh shit”, ”saatana se sattu”, ”ampukaa se jumalauta”, ”onks se siel jumalauta elossa”, ”perhana”, ”sinnikäs paskiainen”, ”jumalauta tää on niin mun tuuriani” ja ”holy shit”. Mainos katsottiin mm. alatyylinen kielenkäytön vuoksi hyvän tavan vastaiseksi. §
MEN 13/2016. Samaan lopputulokseen on päädytty myös mm ratkaisuissa MEN 23/2012 ja 21/2009
- ESIM. “Piri” -nimisen juoman mainonta katsottiin hyvän tavan vastaiseksi mm. siksi, että juoman nimi viittasi huumausaineisiin. Neuvoston mukaan lapsille ja nuorille kohdistetussa markkinoinnissa tulisi kunnioittaa myönteistä käyttäytymistä ja elämäntapaa. §
MEN 27/2017
- ESIM. Myös mainos, jossa lapsi tupakoi pöydän ääressä kaksi olutpulloa edessään katsottiin hyvän tavan vastaiseksi. §
MEN 28/2015
Ei viittauksia sellaiseen, että ihmisarvoa, elämän laatua tai sosiaalisia suhteita voisi ostaa.
- ESIM. Makeisia mainostettiin tekstillä “karkilla saat kavereita”. Mainosta pidettiin lainvastaisena, kun se viestitti, että karkkia ostalla voi välttyä yksinäisyydeltä §
KA 1996/40/0989
- ESIM. Vaatekuvastoa mainostettiin “suurena kateusnumerona”. Mainos kuvasi koulupukuihin pukeutuneiden lasten kateutta muodikkaasti pukeutuneita lapsia kohtaan. Mainosta pidettiin lain vastaisena, kun mainos loi kuvan, että tietynlaiset vaatteet tekevät onnelliseksi. Tällä vedottiin sekä lapsiin että vanhempien kasvatusvastuuseen. §
KA 2003/40/3810
Ei sellaisia viittauksia, että alaikäisen pitäisi suositella vanhempansa ostamaan tietty tuote/palvelu tai siihen, että mikä näin ei toimita, vanhemmat ovat huonoja kasvattajia. Markkinoinnissa ei saa antaa myöskään sellaista kuvaa, että kaikilla kotitalouksilla olisi varaa hankkia markkinoitava tuote tai palvelu.
- ESIM. Matkanjärjestäjän mainoksessa perhe lomaili hiekkarannalla ja mainoslause totesi “koskaan ei ole liian myöhäistä hankkia onnellista lapsuutta”. Mainos oli hyvän tavan vastainen, kun sen katsottiin viestittävän, että hyviä ja läheisiä ihmissuhteita sekä onnellisen lapsuuden voi saada vastiketta vastaan. Lisäksi mainos käytti hyväksi vanhempien huonoa omatuntoa kasvatuksesta. §
KA 1997/41/2017