Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Vaikuttajan työhön liittyy paljon juridisia seikkoja, joista vaikuttajan oletetaan olevan perillä. Artikkeli listaa ytimekkäästi ne vaikuttajan työhön liittyvät lakiasiat, jotka vaikuttajan on hyvä huomioida.

Lyhyesti

Artikkeli käsittelee lakiasioita, jotka vaikuttavat vaikuttajan työhön ja joista vaikuttajan on hyvä olla tietoinen.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Sinulla on oikeuksia. Mitkä erityisesti on hyvä pitää mielessä?
  • Mitä pitää muistaa kaupallisista yhteistöistä sovittaessa?
  • Mitä pitää huomioida, kun laadin kaupallista julkaisua?
  • Mitä verokarhu on vaikuttajasta mieltä?

1. Huolehdi omista oikeuksista

Oikeus omaan materiaaliin

Omistat lähtökohtaisesti tekijänoikeudet omiin kuviin, videoihin ja jopa kuvateksteihin. Olisi varmasti ikävää törmätä omaan videoklippiin telkkarissa, jos olet sopinut yhteistyökumppanin kanssa vain Instagram-julkaisusta? Sitä minäkin. Pidä siis huoli omista tekijänoikeuksista ja niiden luovuttamisen yksityiskohdista. Tekijänoikeus on yksinoikeus: vain sinä omistat oikeudet tuottamaasi materiaaliin, ellet siitä toisin sovi.

Muut oikeudet

Tekijänoikeudet ei ole ainut oikeus, josta on hyvä pitää huoli. Sopimukset ovat pullollaan kohtia, joissa sovitaan osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista. Vaikuttajana sinun on ainakin hyvä kiinnittää huomiota materiaalien käyttöoikeuksiin ja kilpailukieltoon. Kilpailukielto voi vaikuttaa tuloihisi, sillä se rajoittaa sinua sopimasta kaupallisista yhteistöitä muiden saman alan toimijoiden kanssa.

Hyvä sopimus = onnistunut yhteistyö

Yhteistyökumppaneiden sopimusten takana on usein juristi. Tästä syystä sinun on erityisen tärkeää ymmärtää mihin sitoudut. Käy sopimukset tarkasti läpi ja varmistu siitä, että ymmärrät jokaisen kohdan. Jos et ymmärrä, konsultoi asiantuntijaa tai kysy yhteistyökumppaniltasi. Neuvottele sopimuksesta, jos joku sopimuskohta ei tunnu hyvältä. Muista kuitenkin, että hyvä sopimus muodostuu usein kompromisseista: molempia miellyttävä ja onnistunut sopimus takaa myös onnistuneen yhteistyön.

2. Huomioi muiden oikeudet

Brändin ja tavaramerkin käyttöoikeus

Sinun ohella myös yhteistyökumppanisi haluavat pitää huolen omista oikeuksistaan. Yhteistyökumppanisi omistaa oikeudet brändiinsä ja tavaramerkkiinsä, joten sovi kirjallisesti yhteistyökumppanisi kanssa niiden käyttöoikeudesta.

Muiden kuvien tai musiikin käyttäminen

Kukaan ei varmasti halua joutua sellaisen kohun keskelle, että toisten omistamia kuvia tai musiikkia on käytetty luvatta. Ajattele asiaa samoin kuin edellä: sinusta ei varmasti olisi kiva törmätä lehteä selaillessasi mainokseen, jossa on sinun ottamasi valokuva (ellei siitä ole sovittu). Kuten edellä todettiin, tekijänoikeus on yksinoikeus: esim. säveltäjä omistaa oikeudet omaan musiikkiinsa. Jos haluat käyttää kaupallisessa yhteistyössä säveltäjän musiikkia, siitä täytyy sopia säveltäjän kanssa i
: tähä on poikkeuksiakin; esim. yksityinen käyttö on ok. Tekijänoikeus ei myöskään ole ikuinen, se vanhenee 50 tai 70 vuoden kuluttua tekijän kuolemasta. Ks. tarkempia säännöksiä tekijänoikeuksista Tekijänoikeuslaki (404/1961) tai esim. tekijänoikeus.fi.

Sovi siis muiden omistamien oikeuksien käyttämisestä siten, kuin haluaisit itse kanssasi sovittavan

Sopimuksilla sovitaan osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista. Vaikuttajana sinun on ainakin hyvä kiinnittää huomiota tekijänoikeuksiin, materiaalien käyttöoikeuksiin ja kilpailukieltoon.

3. Lainmukainen markkinointi

Piilomainontakielto

Kaupallisessa yhteistyössä tehty julkaisu on lakiteknisesti on mainos. Mainoksia koskevia pykäliä on vino pino, mutta niistä on tässä yhteydessä hyvä mainita ainakin piilomainontakielto. §

 Markkinointia koskevat pykälät löytyy Kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvusta.
 Mainos pitää tunnistaa heti mainokseksi ja siitä on selvästi käytävä ilmi markkinoiva yritys. §
Kuluttajansuojalaki 2 luku 4 §
 Ajatellaan asiaa tätä kautta: telkkaria katsoessasi saat ilmoituksen mainostauosta ja lehdissä mainokset eroavat selvästi muista artikkeleista. Seuraajillesi täytyy tarjota oikeus sivuuttaa mainossisältö, samalla tavalla kun he voivat kirjoittaa postilaatikkoonsa “ei mainoksia”. Mainostunnistetta ei siis voi jättää tekemättä tai tehdä siitä niin pientä, että sitä joutuu etsimään suurennuslasin kanssa.

Se mikä sitten on riittävä mainostunniste vaihtelee kanavakohtaisesti. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kanavat ovat erilaisia, erinäköisiä ja niitä käytetään eri tavalla. Jos teet kaupallisia yhteistöitä, riittävistä mainostunnisteista kannattaa olla perillä mahdollisten seuraamusten vuoksi. Esimerkiksi Ruotsissa piilomainontakiellon rikkomisesta vaikuttajille on jo tuomittu sakkoja. (Voit lukea tästä tapauksesta tarkemmin tästä).

Arvonnat

Kaupallisissa julkaisuissa myös arvonnasta on kerrottava selvästi ja välittömästi. Tieto arvonnasta kannattaa siis sijoittaa heti mainostunnisteen yhteyteen. Arvonnalla on oltava säännöt, ne pitää kertoa julkaisussa ja niiden on oltava helposti saatavilla.

Millaista julkaisua kannattaa välttää?

Kuten edellä todettiin, mainontaan liittyy paljon sääntelyä eikä sitä kaikkea voida tässä käydä luettelemaan. Aika pitkälle kuitenkin päästään, jos homma tiivistetään näin: ajattele aina alaikäistä. Mieti aina ennen julkaisua olisiko hyväksyttävää, jos lapsi näkisi julkaisun ja miten sen näkeminen vaikuttaisi häneen. Tällaisen pienen ajatusleikin kautta voidaan (sen onnistuessa) taklata lainvastainen markkinointi, kuten sopimaton, harhaanjohtava, aggressiivinen ja hyvän tavan vastainen markkinointi. §

Kuluttajansuojalaki, 2 luku

Kaikkien tuotteiden mainostaminen ei ole hyväksyttävää (esim. tupakka, alkoholi, rahapelit, lääkkeet). Mutta tässäkin voidaan käyttää edellä kuvattua ajatusleikkiä: näyttäisitkö mielelläsi tutulle lapselle tupakkamainoksen?

Vielä pieni sopan hämmennys

Sitten on vielä se, että kaikkeen mainontaan ei sovelleta samoja sääntöjä. Vaikka brändilähettiläilyys ja sponsorointi muistuttavat toisiaan, niihin sovelletaan eri säännöksiä. Vaikuttaja-PR ja ilmaismainonta eivät lähtökohtaisesti ole mainontaa, mutta Mainonnan eettinen neuvosto ja viranomaisohjeistukset ovat kuitenkin paikoittain eri mieltä. Ruotsissa vaikuttaja-PR:n ja kaupallisen yhteistyön välisestä rajanvedosta on kiistelty jo oikeudessa asti. Nämä hommat eivät siis tosiaankaan ole aina selkeitä.

Mikä on mainontaa, mikä ei ja mitä sääntöjä kulloinkin sovelletaan, vaatii tapauskohtaista juridista tulkintaa. Suosittelen näissä kysymyksissä konsultoimaan asiantuntijaa (tai tietenkin meitä

Piilomainonta on lainvastaista markkinointia, josta yritys, vaikuttaja tai muut toimijat (kuten mainostoimisto tai vaikuttajien välittäjätoimisto) voi joutua vastuuseen.

4. Vaikuttajan verotus

Harmillista vaikuttajien verottamisessa on se, että verottajan aihetta koskevat ohjeet ovat tulkinnanalaiset. Ei siis kannata hätääntyä, jos verotus tuntuu samalta kuin se Rihannan biisi: ’’work, work, work, work, work…’’, mutta lopusta ei saa mitään selvää. Verotus on aina tapauskohtaista ja vaatii monesti tulkintaa. Tästä syystä Somelaw suosittelee vilpittömästi hoitamaan nämä kysymykset ammattilaisen kanssa. Samaisesta syystä seuraavat verotukseen liittyvät ohjeet joudutaan pitämään melko yleisluontoisina:

Tulojen verotus ja vähennykset

Lähtökohtaisesti vaikuttajana saamasi tulot verotetaan samalla tavalla kuin muutkin tulot. Jos sovit kaupallisesta yhteistyöstä, jossa korvaus ja julkaisu vaihtavat omistajaa: korvaus on verotettavaa tuloa, oli se sitten X euroa pankkitilille tai rahanarvoinen etu (esim. keikkalippu tai palvelu). Tätä hankaloittaa se, missä muodossa toimit vaikuttajana: yrityksen kautta, henkilökohtaisesti vai palkkasuhteessa. Verotus vaihtelee näissä eri muodoissa. Vaikka maksatkin tulosta veroa, muista oikeutesi tehdä vähennyksiä niistä menoista, jotka ovat menneet tulojesi hankkimiseen (esim. puhelimen tai kameran ostaminen).

Mainoslahjat

Verottajan ohjeista on tulkittavissa, että tuloksi katsotaan myös yritysten omatoimisesti lähettämät mainoslahjat. Linjaa voitaisiin pitää hieman kyseenalaisena, mutta sitä ei passaa käydä tässä yhteydessä ääneen ruotimaan. Verottajan ohjeen mukaisesti verotettavaa tuloa ei ole tavanomaiset mainoslahjat (kuten ”arvoltaan vähäiset mainoslahjat tai tavarat, joissa on mainostajan logo ja joita ei voi helposti muuttaa rahaksi”). ?

Se mikä sitten tosiasiassa ”tavanomainen”, ”vähäinen” tai missä euroraja menee, on tulkinnanalaista.

Summa summarum

Jos olet vaikuttaja ja tekemässä kaupallista yhteistyötä, muista aina vähintään nämä seikat:

  1. Huolehdi omista oikeuksistasi, mutta muista kunnioittaa myös muiden oikeuksia
  2. Ennen sopimuksen hyväksymistä varmista, että ymmärrät mihin sitoudut
  3. Muista, että kaupallinen sisältö on mainos, jonka pitää olla lainmukainen
  4. Muista verokarhun olemassaolo, se ei talvehdi

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Somelawn tähän sopivat palvelut

Vaikuttaja

  1. Kurkkaa tästä yksittäistapauksiin soveltuva neuvonta tai
  2. Huolehdi sopimukset kuntoon Somelawn soppariapurilla täältä.

Jos heräsi kysyttävää, slaidaa tästä meidän inboxiin

Jos jokin jäi mietityttämään tai huomasit kaipaavasi apua: laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.