Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Vaikuttajan työhön liittyy paljon juridisia seikkoja, joista vaikuttajan oletetaan olevan perillä. Artikkeli listaa ytimekkäästi ne vaikuttajan työhön liittyvät lakiasiat, jotka vaikuttajan on hyvä huomioida.

Lyhyesti

Artikkeli käsittelee lakiasioita, jotka vaikuttavat vaikuttajan työhön ja joista vaikuttajan on hyvä olla tietoinen.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Sinulla on oikeuksia. Mitkä erityisesti on hyvä pitää mielessä?
  • Mitä pitää muistaa kaupallisista yhteistöistä sovittaessa?
  • Mitä pitää huomioida, kun laadin kaupallista julkaisua?
  • Mitä verokarhu on vaikuttajasta mieltä?

1. Huolehdi omista oikeuksista

Oikeus omaan materiaaliin

Omistat lähtökohtaisesti tekijänoikeudet omiin kuviin, videoihin ja jopa kuvateksteihin. Olisi varmasti ikävää törmätä omaan videoklippiin telkkarissa, jos olet sopinut yhteistyökumppanin kanssa vain Instagram-julkaisusta? Sitä minäkin.

Pidä siis huoli omista tekijänoikeuksista ja niiden luovuttamisen yksityiskohdista. Tekijänoikeus on yksinoikeus: vain sinä omistat oikeudet tuottamaasi materiaaliin, ellet siitä toisin sovi.

Muut oikeudet

Tekijänoikeudet eivät ole ainut oikeus, josta on hyvä pitää huoli. Sopimukset ovat pullollaan kohtia, joissa sovitaan osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista.

Vaikuttajana sinun on ainakin hyvä kiinnittää huomiota materiaalien käyttöoikeuksiin ja kilpailukieltoon.

  • Kilpailukielto voi vaikuttaa tuloihisi, sillä se rajoittaa sinua sopimasta kaupallisista yhteistöistä muiden saman alan toimijoiden kanssa.

Hyvä sopimus = onnistunut yhteistyö

Yhteistyökumppaneiden sopimusten takana on usein juristi. Tästä syystä sinun on erityisen tärkeää ymmärtää mihin sitoudut. Käy sopimukset tarkasti läpi ja varmistu siitä, että ymmärrät jokaisen kohdan. Jos et ymmärrä, konsultoi asiantuntijaa tai kysy yhteistyökumppaniltasi. Neuvottele sopimuksesta, jos joku sopimuskohta ei tunnu hyvältä. Muista kuitenkin:

Hyvä sopimus muodostuu usein kompromisseista: molempia miellyttävä ja onnistunut sopimus takaa myös onnistuneen yhteistyön.

2. Huomioi muiden oikeudet

Brändin ja tavaramerkin käyttöoikeus

Sinun ohella myös yhteistyökumppanisi haluavat pitää huolen omista oikeuksistaan. Yhteistyökumppanisi omistaa oikeudet brändiinsä ja tavaramerkkiinsä, joten sovi kirjallisesti yhteistyökumppanisi kanssa niiden käyttöoikeudesta.

Muiden kuvien tai musiikin käyttäminen

Kukaan ei varmasti halua joutua sellaisen kohun keskelle, että toisten omistamia kuvia tai musiikkia on käytetty luvatta.
Ajattele asiaa samoin kuin edellä: sinusta ei varmasti olisi kiva törmätä lehteä selaillessasi mainokseen, jossa on sinun ottamasi valokuva (ellei siitä ole sovittu).
Kuten edellä todettiin, tekijänoikeus on yksinoikeus: esim. säveltäjä omistaa oikeudet omaan musiikkiinsa. Jos haluat käyttää kaupallisessa yhteistyössä säveltäjän musiikkia, siitä täytyy sopia säveltäjän kanssa i
: tähä on poikkeuksiakin; esim. yksityinen käyttö on ok. Tekijänoikeus ei myöskään ole ikuinen, se vanhenee 50 tai 70 vuoden kuluttua tekijän kuolemasta. Ks. tarkempia säännöksiä tekijänoikeuksista Tekijänoikeuslaki (404/1961) tai esim. tekijänoikeus.fi.

Sovi siis muiden omistamien oikeuksien käyttämisestä siten, kuin haluaisit itse kanssasi sovittavan

Sopimuksilla sovitaan osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista. Vaikuttajana sinun on ainakin hyvä kiinnittää huomiota tekijänoikeuksiin, materiaalien käyttöoikeuksiin ja kilpailukieltoon.

3. Lainmukainen markkinointi

Piilomainontakielto

Kaupallisessa yhteistyössä tehty julkaisu on lakiteknisesti on mainos. Mainoksia koskevia pykäliä on vino pino, mutta niistä on tässä yhteydessä hyvä mainita ainakin piilomainontakielto. §

Markkinointia koskevat pykälät löytyy Kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvusta.
Mainos pitää tunnistaa heti mainokseksi ja siitä on selvästi käytävä ilmi markkinoiva yritys. §
Kuluttajansuojalaki 2 luku 4 §

Ajatellaan asiaa tätä kautta: telkkaria katsoessasi saat ilmoituksen mainostauosta ja lehdissä mainokset eroavat selvästi muista artikkeleista. Seuraajillesi täytyy tarjota oikeus sivuuttaa mainossisältö, samalla tavalla kun he voivat kirjoittaa postilaatikkoonsa “ei mainoksia”. Mainostunnistetta ei siis voi jättää tekemättä tai tehdä siitä niin pientä, että sitä joutuu etsimään suurennuslasin kanssa.

Se mikä sitten on riittävä mainostunniste vaihtelee kanavakohtaisesti. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kanavat ovat erilaisia, erinäköisiä ja niitä käytetään eri tavalla. Jos teet kaupallisia yhteistöitä, riittävistä mainostunnisteista kannattaa olla perillä mahdollisten seuraamusten vuoksi. Esimerkiksi Ruotsissa piilomainontakiellon rikkomisesta vaikuttajille on jo tuomittu sakkoja (lue tästä tapauksesta tarkemmin tästä).

Lue täältä, miten teet mainostunnisteet oikein kaupallisiin yhteistöihin. Täältä puolestaan löydät ohjeet vaikuttaja-pr:ään ja sen merkitsemiseen.

Arvonnat

Kaupallisissa julkaisuissa myös arvonnasta on kerrottava selvästi ja välittömästi. Tieto arvonnasta kannattaa siis sijoittaa heti mainostunnisteen yhteyteen. Arvonnalla on oltava säännöt, ne pitää kertoa julkaisussa ja niiden on oltava helposti saatavilla.

Lue arvonnoista lisää täältä!

Millaista julkaisua kannattaa välttää?

Kuten edellä todettiin, mainontaan liittyy paljon sääntelyä eikä sitä kaikkea voida tässä käydä luettelemaan. Aika pitkälle kuitenkin päästään, jos homma tiivistetään näin: ajattele aina alaikäistä. Mieti aina ennen julkaisua olisiko hyväksyttävää, jos lapsi näkisi julkaisun ja miten sen näkeminen vaikuttaisi häneen. Tällaisen pienen ajatusleikin kautta voidaan (sen onnistuessa) taklata lainvastainen markkinointi, kuten sopimaton, harhaanjohtava, aggressiivinen ja hyvän tavan vastainen markkinointi. §

Kuluttajansuojalaki, 2 luku

Kaikkien tuotteiden mainostaminen ei ole hyväksyttävää (esim. tupakka, alkoholi, rahapelit, lääkkeet). Mutta tässäkin voidaan käyttää edellä kuvattua ajatusleikkiä: näyttäisitkö mielelläsi tutulle lapselle tupakkamainoksen?

Vielä pieni sopan hämmennys

Sitten on vielä se, että kaikkeen mainontaan ei sovelleta samoja sääntöjä. Vaikka brändilähettiläilyys ja sponsorointi muistuttavat toisiaan, niihin sovelletaan eri säännöksiä. Vaikuttaja-PR ja ilmaismainonta eivät lähtökohtaisesti ole mainontaa, mutta Mainonnan eettinen neuvosto ja viranomaisohjeistukset kuitenkin velvoittavat merkitsemään myös ne mainosten tavoin. Ruotsissa vaikuttaja-PR:n ja kaupallisen yhteistyön välisestä rajanvedosta on kiistelty jo oikeudessa asti (tästä tapauksesta enemmän täällä!). Nämä hommat eivät siis tosiaankaan ole aina selkeitä.

Mikä on mainontaa, mikä ei ja mitä sääntöjä kulloinkin sovelletaan, vaatii tapauskohtaista juridista tulkintaa. Suosittelen näissä kysymyksissä konsultoimaan asiantuntijaa ( tai tietenkin meitä!

Piilomainonta on lainvastaista markkinointia, josta yritys, vaikuttaja tai muut toimijat (kuten mainostoimisto tai vaikuttajien välittäjätoimisto) voi joutua vastuuseen.

4. Vaikuttajan verotus

Ei kannata hätääntyä, jos verotus tuntuu samalta kuin se Rihannan biisi: ’’work, work, work, work, work…’’, mutta lopusta ei saa mitään selvää.

Ei hätää! Olemme laatineet näistä jopa neljä artikkelia, kannattaa käydä lukaisemassa ne:

Summa summarum

Jos olet vaikuttaja ja tekemässä kaupallista yhteistyötä, muista aina vähintään nämä seikat:

  1. Huolehdi omista oikeuksistasi, mutta muista kunnioittaa myös muiden oikeuksia
  2. Ennen sopimuksen hyväksymistä varmista, että ymmärrät mihin sitoudut
  3. Muista, että kaupallinen sisältö on mainos, jonka pitää olla lainmukainen
  4. Muista verokarhun olemassaolo, se ei talvehdi

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Somelawn tähän sopivat palvelut

Juristi avuksi

Kaipaatko juristin apua? Laita meille viesti alta, olisi kiva olla avuksi!

Jos heräsi kysyttävää, slaidaa tästä meidän inboxiin

Jos jokin jäi mietityttämään tai huomasit kaipaavasi apua: laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.