Somelaw – 27.12.2021

Hashtag ja kuvaoikeudet

Mitä oikeuksia repostauksella luovutetaan ja milloin se kannattaa? Entä miten kuvoikeuksien luovutus hashtagilla tarkoittaa juridisesta vinkkelistä? Lue tämä artikkeli ja viisastu!

Lyhyesti

”Ihana kuva, saanko jakaa tämän meidän somessa?”, kysyy yritys, jonka brändin tägäsit kuvaasi. 

Mitä tämä tarkoittaa juridisesti ja mitä tähän kannattaa vastata? Entä muodostaako yrityksen #yes -alkuisella hashtagilla vastaaminen sopimuksen?

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mihin kuvien repostaus oikeuttaa
  • Voiko repostattuun kuvaan lisätä markkinointitoiminnon
  • Kannattaako yritykselle antaa lupaa kuvan jakamiseen
  • Miten kuvaoikeudet voidaan pätevästi luovuttaa hashtagilla
  • Miten kuvaoikeuksien luovuttamisesta hashtagilla voidaan pätevästi sopia

Taustaa

Aloitetaan esimerkillä:

Jaat someen kuvan olohuoneestasi ja sohvaa koristaa brändin X tuotteet. Brändi ottaa sinuun somessa yhteyttä, ihastelee kuvaa ja pyytää, saisiko se jakaa kuvasi.

Jos brändin omistava yritys repostaa kuvasi, kuvaoikeudet säilyvät sinulla. Repostauksessa alkuperäinen kuvaaja/julkaisija mainitaan usein myös asianmukaisesti, joten homma menee tältäkin osin maaliin.

Kuvitellaan, että vastaat yritykselle myöntävästi. Yritys kiittää, julkaisee kuvan ja lisää siihen myöhemmin markkinointiominaisuuden. Toisin sanoen yritys tekee kuvastasi mainoksen eli tekee sillä itselleen rahaa. Tässä vaiheessa mietit varmaan, että tästä ei kyllä oltu sovittu?

Tilanteesta saadaan siis helposti myös tulkinnanalainen, sillä usein käyty keskustelu on edellä kuvatun esimerkin tavoin hyvin yksinkertainen.

Juridisesti kysymykseksi voi siis nousta se, oletko luovuttanut tekijänoikeuksia yritykselle. Yksinkertaisissa inbox viestittelyissä harvemmin sovitaan mitä oikeuksia itseasiassa luovutetaan ja tämä voi johtaa siihen, että yritys tulkitsee keskustelua ja oikeuksien luovutuksia omaksi edukseen.

Väärinkäyttöä saattaa tapahtua täysin vilpittömästi, sillä jotkut yritykset eivät ole asioista perillä (vaikka se onkin heidän vastuullaan). Väärinkäyttöä tapahtuu valitettavasti myös täysin tietoisesti, sillä ”on helpompi (ja halvempi) pyytää anteeksi, kuin pyytää lupaa”.

Kannattaako yritykselle antaa lupa kuvan jakamiseen?

Repostaus on lähtökohtaisesti kaikille osapuolille winwin: sinä säilytät kaikki oikeutesi, mutta saat myös näkyvyyttä.

Jos taas luovut muista oikeuksista on hyvä muistaa, että luovutat oikeuksiasi toiselle ilman korvausta. Tekijänoikeudet ovat aineetonta oikeutta eli varallisuutta, joka ei vain ole näkyvässä muodossa (kuten vaikka setelit lompakossasi).

Somelawn vinkit:

  • Jos yritys ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää lupaa kuvan jakamiseen, mieti ja muotoile vastauksesi tarkasti. Jos haluat antaa luvan vain repostaukseen ilmaise se tarkasti, jotta varaa tulkinnanvaraisuuksiin ei synny.
  • Jos kuvaa halutaan käyttää muuhunkin, mieti millaisen korvauksen pyytäisit normaalisti samassa tilanteessa ja pohdi, olisiko sitä kannattavaa pyytää myös tässä tilanteessa.

#yes -hashtag

Oikeuksien luovuttamisesta voidaan myös olla valveutuneita ja siitä on myös tehty hyvin helppoa. Yritys saattaa kysyä edellä mainitulla tavalla lupaa kuvan käyttöön ja pyytää kuittamaan oikeuksien luovutuksen tietyllä hashtagilla, jolla oikeudet luovutetaan yritykselle. Hashtagit ovat usein ”yes” tai ”yesto” -alkusia ja hashtagiin liittyvät ehdot on on kirjattu yrityksen verkkosivuille. 

Esim. vastaamalla ”#yesmarimekko” hyväksyy samalla seuraavat ehdot:

  • Myönnät oikeudet Marimekolle, mutta myös sen sivuliikkeille ja tytäryhtiöille
  • Myönnät oikeudet sekä kuvaan että tekstiin (esim kuvatekstiin)
  • Myönnät oikeudet kuvan muokkaukseen ja muunteluun
  • Hyväksyt, että Marimekko voi käyttää materiaalia vapaasti sen mainonnassa & markkinoinnissa somessa, uutiskirjeissä ja nettisivuilla. 
  • Myönnät koko käyttöoikeuden ilmaiseksi
  • Vaikka luovutat kaikki edellä mainitut oikeudet, vastaat kaikesta itse ja vapautat Marimekon kaikesta vastuusta §
    Ehdot löytyy tästä!

Onko oikeuksien luovuttaminen hashtagilla juridisesti ok?

Oikeudet esim. kuvaan tai muuhun materiaaliin voidaan luovuttaa siitä sopimalla. Kysymys on siis siitä, muodostaako yrityksen hashtagin käyttö ja siihen liitetyt ehdot pätevän sopimuksen. 

Jos keskustelu on käyty kirjallisesti, asiasta on informoitu selkeästi, ehdot ovat tarpeeksi selvät ja hashtagiin liitetyt ehdot ovat helposti saatavilla (yritys esim linkittää ne keskustelun yhteydessä tai neuvoo, mistä ehdot löytää), sopimusta voitaisiin hyvinkin pitää ihan pitävänä.  

Luonnollisesti luovuttajan täytyy tietää, mihin hän sitoutuu. Jos käyttäjä ei siis ole tietoinen hashtagin käytön merkityksestä (jos hashtagit on esim. vain kopioitu toisen kuvasta sen merkitystä ymmärtämättä), sopimuksen pätevyyttä voidaan tulkita toisinkin. 

Ongelmia sopimuksen pätevyydessä voi nousta myös, jos sopimus tai sen ehto katsottaisiin kohtuuttomaksi tai hyvän sopimustavan vastaiseksi. Tämä voisi tulla kyseeseen, jos luovuttajaa ei oltaisi informoitu hashtagiin liittyvistä ehdoista. Kohtuuttomuus ja sen arviointi on aina tapauskohtausta, joten ehtojen laatimisessa kannattaa olla tarkkana. Kohtuutonta voi olla esimerkiksi se, että kaikki oikeudet luovutetaan yritykselle, mutta vastuu kaikesta säilyy silti luovuttajalla. §

Tekijänoikeuslaki (404/1961) 29 §

Kannattaako yrityksen hashtag hyväksyä?

Jos yritys pyytää kuittausta hashtagilla on ehdottoman tärkeää, että luet ensin hashtagiin liittyvät ehdot tarkasti läpi. Pohdi tämän jälkeen, onko ehtoihin sitoutuminen sinulle ok. Jos esim. normaalisti veloittaisit yritykselle myytävästä kuvasta tietyn summan tai tekisit mainoskampanjan tiettyyn hintaan pohdi, muodostaako tämä tapaus siihen poikkeusta.

Yhteenveto

Kuvien luovuttaja

Jos annat yritykselle oikeudet käyttää kuvaasi, mieti mitä ja missä laajuudessa haluat luovuttaa ilmaiseksi. Ilmaise tämä selkeästi yritykselle, joka pyytää lupaa kuvan jakamiseen.

Jos luovutat yritykselle oikeudet heidän hashtagia käyttämällä, tutustu tarkkaan siihen liittyviin ehtoihin ja mieti, haluatko sitoutua ehtoihin ilman korvausta.

Yritys

Jos pyydät lupaa kuvan jakamiseen muista, että myöntävä vastaus oikeuttaa vain kuvan jakamiseen. Kuvaan ei siis esimerkiksi voi lisätä markkinointiominaisuutta eikä sitä voi käyttää muuhun tarkoitukseen. 

Jos pelkkä uudelleen jakaminen ei riitä ja haluat käyttää kuvaan muuhunkin tarkoitukseen, sovi tästä tarkasti luovuttajan kanssa. Jos haluat käyttää hashtagin kautta muodostuvaa sopimusta, tee ehdoista kohtuulliset ja ohjeista lupaa pyydettäessä selkeästi, mistä ehdot löytyvät.

Voimmeko olla avuksi?

  1. Yritys: juridista apua lainmukaiseen markkinointiin tästä.
  2. Vaikuttaja: juridista neuvontaa markkinointiin tästä.

Tai jätä meille yhteydenottopyyntö alta!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle! <3

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.