Piilomainonta

Jos kaupallisessa yhteistyössä tehty julkaisu ei ole piilomainontakiellon mukainen, kyse on lainvastaisesta markkinoinnista.

Piilomainontakielto

Piilomainontakiellon mukaan

  1. Mainos on selkeästi tunnistettava mainokseksi ja
  2. Mainoksesta pitää käydä ilmi kenen lukuun markkinointi tapahtuu

Tätä kutsutaan myös vaatimukseksi markkinoinnin tunnistettavuudesta. Jos markkinointi ei ole tunnistettava markkinoinniksi, kyse on piilomainonnasta. Tästä syystä vaatimusta markkinoinnin tunnistettavuudesta kutsutaan myös piilomainontakielloksi (koska tämän vastainen markkinointi on piilomainontaa).

Piilomainontakielto vaikuttajamarkkinoinnissa

Piilomainontakielto toteutuu hyvin esimerkiksi televisiossa, kun meille ilmoitetaan mainostauosta. Mainostauko -ilmoituksen ansiosta voimme vaihtaa kanavaa, jos haluamme sivuuttaa mainossisällön. Ilmoituksen ansiosta erotamme mainossisällön muusta sisällöstä, esimerkiksi katsomastamme tv-sarjasta. 

Tämän kaiken täytyy toteutua myös sosiaalisessa mediassa, sillä piilomainontakiellon on toteuduttava markkinointivälineestä tai -tavasta riippumatta. Näin ollen piilomainontakieltoa on noudatettava myös vaikuttajamarkkinoinnissa. 

Somessa kaupallisten yhteistöiden alaiseen sisältöön täytyy selvästi merkitä, että kyseessä on mainos. Merkinnän täytyy olla sellainen, että se kiinnittää välittömästi kuluttajan huomion. Tätä merkintää kutsutaan vakiintuneesti mainostunnisteeksi. Tämän avulla kuluttajille varataan tilaisuus halutessaan sivuuttaa mainossisältö – ihan kuten tv:n mainoskatkon kanssa.

= Vaikuttajamarkkinoinnissa piilomainontakielto voidaan täyttää tekemällä mainosmerkintä tai mainostunniste kaupalliseen sisältöön.

Jäitkö kaipaamaan lisätietoa?

  • Klikkaa ilmaisiin vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeisiin täältä!
  • Ja vaikuttajamarkkinoinnin lakipalveluihin täältä!

Piilomainontaan liittyvää luettavaa

Lue lisää piilomainonnasta alta.

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä

Tärkeää tietoa somehäirinnästä.

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeus­loukkaukset

Lue tästä tärkeää tietoa tekijänoikeuksista!

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

Miksi urheilijoiden tai artistien ei tarvitse laittaa mainosmerkintöjä?

Lue tästä, eroaako urhelijoiden tai artistien mainostaminen vaikuttajien mainostamisesta.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Vaikuttaja­markkinoinnin juridiikkaa

Mitä on lainmukainen vaikuttajamarkkinointi, mistä se koostuu, miten siitä voi varmistua ja miksi ottaa juristi mukaan vaikuttajamarkkinointiin?

Vaikuttajamarkkinointi alaikäisille

Lue tästä mitä rajoituksia alaikäisille markkinoitaessa täytyy ottaa huomioon.

Yrityksen (rajaton?) vastuu piilomainonnasta

Lue mitä yrityksen vastuu lainmukaisesta markkinoinnista käytännössä tarkoittaa, kuinka yritys voi täyttää tähän liittyvät velvollisuutensa ja mihin asti yrityksen vastuu ulottuu.

Virheelliset mainosmerkinnät tulivat kalliiksi

Lue tästä, kuinka nimekkään ruotsalaisen vaikuttajan virheellisistä mainostunnisteista riideltiin oikeudessa asti. Tuomioistuin katsoi vaikuttajan yrityksen syyllistyneen piilomainontaan ja määräsi tälle uhkasakolla tehostetun kieltopäätöksen.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.