Piilomainonta
Jos kaupallisessa yhteistyössä tehty julkaisu ei ole piilomainontakiellon mukainen, kyse on lainvastaisesta markkinoinnista.
Jos kaupallisessa yhteistyössä tehty julkaisu ei ole piilomainontakiellon mukainen, kyse on lainvastaisesta markkinoinnista.
Piilomainontakiellon mukaan
Tätä kutsutaan myös vaatimukseksi markkinoinnin tunnistettavuudesta. Jos markkinointi ei ole tunnistettava markkinoinniksi, kyse on piilomainonnasta. Tästä syystä vaatimusta markkinoinnin tunnistettavuudesta kutsutaan myös piilomainontakielloksi (koska tämän vastainen markkinointi on piilomainontaa).
Lue kattavampi artikkeli piilomainonnasta täältä!
Piilomainontakielto toteutuu hyvin esimerkiksi televisiossa, kun meille ilmoitetaan mainostauosta. Mainostauko -ilmoituksen ansiosta voimme vaihtaa kanavaa, jos haluamme sivuuttaa mainossisällön. Ilmoituksen ansiosta erotamme mainossisällön muusta sisällöstä, esimerkiksi katsomastamme tv-sarjasta.
Tämän kaiken täytyy toteutua myös sosiaalisessa mediassa, sillä piilomainontakiellon on toteuduttava markkinointivälineestä tai -tavasta riippumatta. Näin ollen piilomainontakieltoa on noudatettava myös vaikuttajamarkkinoinnissa.
Somessa kaupallisten yhteistöiden alaiseen sisältöön täytyy selvästi merkitä, että kyseessä on mainos. Merkinnän täytyy olla sellainen, että se kiinnittää välittömästi kuluttajan huomion. Tätä merkintää kutsutaan vakiintuneesti mainostunnisteeksi. Tämän avulla kuluttajille varataan tilaisuus halutessaan sivuuttaa mainossisältö – ihan kuten tv:n mainoskatkon kanssa.
= Vaikuttajamarkkinoinnissa piilomainontakielto voidaan täyttää tekemällä mainosmerkintä tai mainostunniste kaupalliseen sisältöön.
Jäitkö kaipaamaan lisätietoa?
Vastuuta piilomainonnasta voi rajata hyvällä sopimuksella. Tilaa vaikuttajasopimuspohja täältä!
Sopimuksen on laatinut vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut juristi ja saat sen tilatessa heti käyttöösi.
Lue lisää piilomainonnasta alta.