Somelaw – 18.06.2021

Palkkiomuodot (osa 2)

Mistä kaikesta sisällöntuottajan tulee maksaa veroa? Ovatko kaupallisten yhteistöiden lisäksi muut rahanarvoiset edut, kuten alennukset verotettavaa tuloa ? Tiedätkö, mitä eroa on tuotelahjalla ja mainoslahjalla sekä niiden verotuksella?

Lyhyesti

Kaikki sisällöntuottajan saamat palkkiot ovat pääsääntöisesti verotettavaa tuloa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupallisten yhteistöiden rahapalkkioiden lisäksi verotukseen tulisi ilmoittaa myös mainoslahjat, tuotelahjat sekä muut rahanarvoiset edut.

Lue tästä artikkelista kaikki tarpeellinen sisällöntuottajan eri palkkiomuodoista ja niiden verotuksesta!

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Sisällöntuottajan eri palkkiomuodot
  • Miten verotetaan
    • kaupallinen yhteistyö,
    • tuotelahja,
    • mainoslahja sekä
    • muut rahanarvoiset edut?

Sisällöntuottajan eri palkkiomuodot

Raha-palkkioiden lisäksi, sosiaalisen median sisältöä varten saadut tuotteet, palvelut, edut ja alennukset lasketaan sisällöntuottajan palkkioiksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikista näistä palkkiomuodoista tulee maksaa veroa.

Esim. somesisältöä vastaan saadut tapahtumaliput tai hotelliyöt tulee ilmoittaa verotukseen.

Verotettava arvo näissä on tuotteiden ja palveluiden käypä arvo eli hinta, jonka tuote tai palvelu olisi kustantanut, jos sen olisi itse ostanut.

Seuraavissa kappaleissa tarkastellaan tarkemmin sisällöntuottajan palkkiomuotoja sekä niiden verotukseen vaikuttavia seikkoja.

1. Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö on sisällöntuottajien yleisin yhteistyön muoto.

Kaupallisessa yhteistyössä vaikuttaja tuottaa sovitun määrän tietynlaista sisältöä kanavillaan  ja saa siitä ennalta sovitun palkkion.  Palkkio voi olla rahallinen tai sisältää esimerkiksi tuotteita tai palveluita.

Nämä kaikki ovat veronalaista tuloa.

Esim. Maiju solmii kaupallisen yhteistyön Yrityksen X kanssa, joka on vaatteita myyvä verkkokauppa. He sopivat, että Maiju tuottaa 2 instagram feed postausta sekä 3 storya, esitellen yrityksen X tuotteita.

Maiju saa tästä vastineeksi 250 € sekä 200 € arvosta tuotteita verkkokaupasta sisällöntuotantoa varten.

Maiju saa siis palkkiota yhteensä 450 € arvosta.

Maijun tulee merkitä verotukseen koko tämä summa. Ei siis riitä, että Maiju merkkaa rahana saamansa tulot, vaan myös vaatteiden arvo tulee merkata.

Psst! Lue kaupallisesta yhteistyöstä lisää täältä:

2. Tuotelahja ja mainoslahja

Lähtökohtaisesti siis kaikki saadut tuotteet ovat veronalaista tuloa. Tuotelahjojen verotukseen vaikuttaa kuitenkin olennaisesti se, onko tuote tai palvelu A) osa sovittua palkkiota kaupallisesta yhteistyöstä vai B) pyytämättä esimerkiksi pr-lähetyksenä yritykseltä.

A) Tuotelahjana, voidaan pitää kaikkia tuotteita, jotka saa vastineeksi yhteistyöstä. Aina kun saat tuotteita osana yhteistyötä eli tuotelahjan, ne ovat veronalaista tuloa.

Esim. Maiju saa yritykseltä X ihonhoito-sarjan vastineeksi Instagram reels-julkaisusta, jossa tuotteet näkyvät. Ihonhoito-sarjan arvo on 80 euroa. Maijun tulee merkitä ihonhoitosarjan arvo eli 80 euroa veronalaiseksi tuloksi verotukseensa.

B) Mainoslahja taas on jokainen tuote, jonka saa yritykseltä ilman, että siitä on sovittu (vaikuttaja-pr). Mainoslahjat ovat siis tuotelahjoja, joista ei ole erikseen sovittu eikä vaikuttajan myöskään ole pakko julkaista niistä sisältöä. Mainoslahjoja ei tarvitse merkitä verotettavaksi tuloksi, jos niiden arvo jää alle 50 euron. Jos mainoslahjan arvo kuitenkin ylittää 50 euroa, ne tulee merkitä kokonaisuudessaan veronalaiseksi tuloksi. Esimerkiksi lahjan ollessa 55 euroa, tulee verotukseen merkitä koko tämä summa.

Esim 1. Maiju saa pr-lähetyksen yritykseltä X, josta ei ole ennakkoon sovittu. Lähetyksessä on yrityksen uusia hiustenhoitotuotteita. Tuotteita voidaan pitää mainoslahjana, koska siitä ei oltu etukäteen sovittu ja tuotteista ei ole pakollista tuottaa sisältöä. Tuotteiden arvo on 48 euroa. Koska tuotteiden arvo on alle 50 euroa, Maijun ei tarvitse merkitä näitä veronalaiseksi tuloksi.

Esim 2. Maiju saa pr-lähetyksen yritykseltä X, josta ei ole ennakkoon sovittu. Lähetyksessä on yrityksen uusia hiustenhoitotuotteita. Tuotteiden arvo on 60 euroa. Koska tuotteiden arvo on yli 50 euroa, Maijun tulee merkitä ne kokonaisuudessaan veronalaiseksi tuloksi.

3. Muut rahanarvoiset edut

Sisällöntuottaja voi saada muina rahanarvoisina etuina myös esimerkiksi palveluita (esim. hiusten leikkuu) tai alennuksia tuotteista (esim. alennus hotelliyöstä sisältöä vastaan). Kaikista näistä eduista ja palveluista tulee maksaa veroa niiden käyvän arvon verran. Käypä arvo tarkoittaa alennuksen arvoa.

Esim 1. Maiju saa 50 prosentin alennuksen hiustenleikkuusta kampaamossa näkyvyyttä vastaan kanavallaan. Alennuksen käypä arvo on 35 euroa. Maijun tulee ilmoittaa tämä summa veronalaiseksi tulokseen.

Esim 2. Maiju saa 75 prosentin alennuksen hotelliyöstä näkyvyyttä vastaan. Alennuksen käypä arvo on 150 euroa. Maijun tulee ilmoittaa tuo arvo veronalaiseksi tuloksi.

Lue vaikuttajan verotuksesta lisää!

Miten voimme olla avuksi?

Laita meille viestiä!

Ota alta yhteyttä missä tahansa asiassa, olisi kiva olla avuksi!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.