Somelaw – 18.06.2021

Palkkiomuodot (osa 2)

Mistä kaikesta sisällöntuottajan tulee maksaa veroa? Ovatko kaupallisten yhteistöiden lisäksi muut rahanarvoiset edut, kuten alennukset verotettavaa tuloa ? Tiedätkö, mitä eroa on tuotelahjalla ja mainoslahjalla sekä niiden verotuksella?

Lue tästä artikkelista kaikki tarpeellinen sisällöntuottajan eri palkkiomuodoista ja niiden verotuksesta!

Lyhyesti

Kaikki sisällöntuottajan saamat palkkiot ovat pääsääntöisesti verotettavaa tuloa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupallisten yhteistöiden rahapalkkioiden lisäksi verotukseen tulisi ilmoittaa myös mainoslahjat, tuotelahjat sekä muut rahanarvoiset edut.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Sisällöntuottajan eri palkkiomuodoista ja
  • Miten verotetaan,
    • kaupallinen yhteistyö,
    • tuotelahja,
    • mainoslahja sekä
    • muut rahanarvoiset edut.

Sisällöntuottajan eri palkkiomuodot

Raha-palkkioiden lisäksi, sosiaalisen median sisältöä varten saadut tuotteet, palvelut, edut ja alennukset lasketaan sisällöntuottajan palkkioiksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kaikista näistä palkkiomuodoista tulee maksaa veroa. Esimerkiksi, somesisältöä vastaan saadut tapahtumaliput tai hotelliyöt tulee ilmoittaa verotukseen. Verotettava arvo näissä on tuotteiden ja palveluiden käypä arvo eli hinta, jonka tuote tai palvelu olisi kustantanut, jos sen olisi itse ostanut.

Seuraavissa kappaleissa tarkastellaan tarkemmin sisällöntuottajan palkkiomuotoja sekä niiden verotukseen vaikuttavia seikkoja.

Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö on sisällöntuottajien yleisin yhteistyön muoto. Kaupallisessa yhteistyössä vaikuttaja tuottaa sovitun määrän tietynlaista sisältöä kanavillaan  ja saa siitä ennalta sovitun palkkion.  Palkkio voi olla rahallinen tai sisältää esimerkiksi tuotteita tai palveluita. Nämä kaikki ovat veronalaista tuloa.

  • Esim. Maiju solmii kaupallisen yhteistyön Yrityksen X kanssa, joka on vaatteita myyvä verkkokauppa. He sopivat, että Maiju tuottaa 2 instagram feed postausta sekä 3 storya, esitellen yrityksen X tuotteita. Tästä Maiju saa vastineeksi 250 euroa sekä 200 euron arvosta tuotteita verkkokaupasta sisällöntuottantoa varten. Yhteensä Maiju saa siis palkkiota 450 euron arvosta. Maijun tulee merkitä verotukseen koko tämä summa. Ei siis riitä, että Maiju merkkaa rahana saamansa tulot, vaan myös vaatteiden arvo tulee merkata.

Tuotelahja & Mainoslahja

Lähtökohtaisesti siis kaikki saadut tuotteet ovat veronalaista tuloa. Tuotelahjojen verotukseen vaikuttaa kuitenkin olennaisesti se, onko tuote tai palvelu osa sovittua palkkiota kaupallisesta yhteistyöstä vai kenties saatu pyytämättä esimerkiksi pr-lähetyksenä yritykseltä.

Tuotelahjana, voidaan pitää kaikkia tuotteita, jotka saat vastineeksi yhteistyöstä. Aina kun saat tuotteita osana yhteistyötä eli tuotelahjan, ne ovat veronalaista tuloa.

  • Esim. Maiju saa yritykseltä X, ihonhoito-sarjan vastineeksi instagram reel-julkaisusta jossa tuotteet näkyvät. Ihonhoito-sarjan arvo on 80 euroa. Maijun tulee merkitä ihonhoitosarjan arvo eli 80 euroa veronalaiseksi tuloksi.

Mainoslahjana taas pidetään kaikkia tuotteita, jotka saat yritykseltä ilman, että siitä on sovittu (vaikuttaja-pr). Mainoslahjat ovat siis tuotelahjoja, joista ei ole erikseen sovittu eikä vaikuttajan myöskään ole pakko julkaista niistä sisältöä. Mainoslahjoja ei tarvitse merkitä verotettavaksi tuloksi, jos niiden arvo jää alle 50 euron. Jos mainoslahjan arvo kuitenkin ylittää 50 euroa, ne tulee merkitä kokonaisuudessaan veronalaiseksi tuloksi. Esimerkiksi lahjan ollessa 55 euroa, tulee verotukseen merkitä koko tämä summa.

  • Esim 1. Maiju saa pr-lähetyksen yritykseltä X, josta ei ole ennakkoon sovittu. Lähetyksessä on yrityksen uusia hiustenhoitotuotteita. Tuotteita voidaan pitää mainoslahjana, koska siitä ei oltu etukäteen sovittua ja tuotteista ei ole pakollista tuottaa sisältöä. Tuotteiden arvo on 48 euroa. Tuotteiden ollessa alle 50 euroa Maijun ei tarvitse merkitä näitä veronalaiseksi tuloksi.
  • Esim 2. Maiju saa pr-lähetyksen yritykseltä X, josta ei ole ennakkoon sovittu. Lähetyksessä on yrityksen uusia hiustenhoitotuotteita. Tuotteiden arvo on 60 euroa. Tuotteiden ollessa yli 50 euroa Maijun tulee merkitä ne kokonaisuudessaan veronalaiseksi tuloksi.

Muut rahanarvoiset edut

Sisällöntuottaja voi saada muina rahanarvoisina etuina myös esimerkiksi palveluita (hiusten leikkuu) tai alennuksia tuotteista (alennus hotelliyöstä sisältöä vastaan). Kaikista näistä eduista ja palveluista tulee maksaa veroa niiden käyvän arvon verran. Käypä arvo tarkoittaa alennuksen arvoa.

  • Esim 1. Maiju saa 50 – prosentin alennuksen hiustenleikkuusta kampaamossa näkyvyyttä vastaan kanavallaan. Alennuksen käypä arvo on 35 euroa. Maijun tulee ilmoittaa tämä arvo veronalaiseksi tuloksi.
  • Esim 2. Maiju saa 75 -prosentin alennuksen hotelliyöstä näkyvyyttä vastaan. Alennuksen käypä arvo on 150 euroa. Maijun tulee ilmoittaa tämä arvo veronalaiseksi tuloksi.

Kurkkaa tästä vielä Somelawn tähän sopivat palvelut

Yritykselle

  1. Neuvontaa lainmukaiseen markkinointiin tästä
  2. Soppariapuriin pääset tästä (josta pääset tilaamaan myös sopimuksiin liitettävät ohjeet mainostunnisteisiin)
  3. Apua kaupallisiin yhteistöihin (sisältää esim. lainmukaisen markkinoinnin tarkastuksen) löydät tästä

Voit myös ottaa yhteyttä, niin katsotaan yhdessä sinulle sopiva paketti!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Jos sisältö kiinnosti, tilaa tästä uutiskirjeemme!

Emme spämmäile turhia! Lähetämme sinulle viestiä, kun samanlaista luettavaa on taas saatavilla.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttajan verotus- sarja: Vaikuttajan verovähennykset & arvonlisäverollisuus (Osa 4)

Tiedätkö mitä menoja voit vähentää sometulojesi verotuksesta? Entä milloin olet arvolisäverollinen ja mitä arvolisäveroprosenttia tulee käyttää milloinkin?

Vaikuttajan verotus- vaikuttajan eri yritysmuodot (osa 3)

Miten eri yritysmuotojen verotus eroaa toisistaan ja mikä yritysmuoto sinulle sisällöntuottajana on juuri se oikea, lue tästä artikkelista.

Vaikuttajan verotus -sarja : Sometulot (osa 1)

Mitä sometulot ovat? Miten sisällöntuottajaa verotetaan? Mikä kaikki voi vaikuttaa somevaikuttajan verotukseen ja mitä seurauksia verojen ilmoittamatta jättämisellä voi olla? Lue tästä artikkelista!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.