Somelaw – 14.2.2024

Vaikuttaja­­­markkinointi & Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Miten Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Kuluttaja-asiamies pitää huomioida vaikuttajamarkkinoinnissa?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia, KKV:a ja Kuluttaja-asiamiestä koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on valvoa markkinointia ja menettelyä asiakassuhteissa. Kuluttaja-asiamiehet toimivat Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) alla.

Laki antaa kuluttaja-asiamiehelle useampia sanktiovaihtoehtoja, mutta käytännössä kuluttajaviraston rooli markkinontitoimissa on ainakin määrällisesti jäänyt esimerkiksi Markkinoinnin eettistä neuvosta vähäisemmäksi.

Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu piilomainontaan

Kuluttajavirasto on kuitenkin ottanut kantaa ratkaisullaan hyvän tavan vastaiseen markkinointiin (Unibet & JVG).

  • Tapauksessa oli kyse siitä, että JVG:n musiikkivideolla ja somessa oli näkynyt Unibetin logo. Tämä oli lainvastaista markkinointia, koska vain Veikkaus saa markkinoida Suomessa rahapelejä.

Kuluttaja-asiamies otti kantaa myös piilomainontaan:

  • Musiikkivideon alussa tai sen yhteydessä olevassa tekstikentässä ei ole tuotu millään tavalla esiin kaupallista yhteistyötä tai sitä, kenen lukuun markkinointi on tapahtunut ➡️ Frisbee-musiikkivideolla näkynyt Unibetin markkinointi ei täyttänyt mainonnan tunnistettavuuden vaatimusta.
  • Ratkaisun mukaan ”jotta markkinointi olisi lain edellyttämällä tavalla selkeästi tunnistettavaa, julkaisu tulee voida tunnistaa markkinoinniksi välittömästi, jotta kuluttaja tietää olevansa kaupallisen vaikuttamisen kohteena alusta asti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että heti julkaisun alussa (esim. Instagram-julkaisun yhteydessä olevan tekstin alussa) on selkeästi kerrottava, että kyseessä on mainos taikka että kyse on kaupallisesta yhteistyöstä, sekä mainostava yritys tai muu tunnistettava kaupallinen nimi, esim. tuotemerkki.” ➡️ Koska näin ei menetelty, oli kyse lainvastaisesta piilomainonnasta.

Somelaw suosittelee konsultoimaan juristia ennen vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista tai viimeistään siinä vaiheessa, jos saat yhteydenoton viranomaiselta tai neuvostolta vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Lue alta miksi.

”Vaikuttajamarkkinointi ja etenkin siihen liittyvän sääntelyn rikkominen saa aina osakseen paljon mediahuomiota. Mainehaittojen välttämisen vuoksi sääntely kannattaa ottaa vakavasti.”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Tutustu sääntelyyn liittyen myös näihin:

Löydät lisätietoa mainituista tahoista näistä Somelawn ilmaisista vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeista:

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Vaikuttaja-PR

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Piilomainonta

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Mainosmerkinnät

Lue tästä, miten vaikuttajamarkkinoinnin mainostunnisteet tehdään.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

viranomaisten,

lausuntopyynnön,

sopimusasioiden tai

sääntelyn noudattamisen kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.