Ihan sama missä roolissa teet vaikuttajamarkkinointia, nämä ovat asioita, joita sinun pitää aina huomioda. Lista ei ole valitettavasti tyhjentävä, sillä tapauskohtaisia eroja löytyy aina. Tässä kuitenkin muutama tärkeä seikka:
1. Vastuukysymykset
Mieti mistä haluat olla vastuussa. Otatko vastuun siitä, jos hommat menee pieleen tai jostain tulee sanomista? Otatko vastuun siitä, että tuotettu sitältö on lainmukaista? Jos otat, miten minimoit vastuun realisoitumisen? Pidä huoli, että tiedät kuka vastaa ja mistäkin, jos et ole kirjannut näitä asioita mihinkään.
2. Tekijänoikeudet
Huolehdi omista oikeuksista materiaaliin. Onko sinulla oikeus käyttää vaikuttajan tuottamaa materiaalia somessa? Vaikuttaja voi haluta vaikuttaa siihen, milloin, missä, miten ja tätä materiaalia käytetään ja maksaako se jotain ekstraa. Entä jos vaikuttaja on sinun listoillasi, onko sinulla oikeus nostaa onnistunutta keissiä omilla sivuilla?
Jos kaipaat apua, tsekkaa neuvonta tästä!
3. Muuttuvat tilanteet
Varmista että sinulla on keino reagoida muuttuviin tilanteisiin, kuten siihen, ettei sisältöä koskaan julkaistaisi, homma peruutettaisiin kenen tahansa puolelta viime hetkellä tai tuotettu sisältö olisikin vääränlaista.
Myös oma brändi on hyvä suojata. Entä jos joku yhteistyökumppaneista kohtaa skandaalin, syytteen tms ja yhteistyö voisi vahingoittaa myös sinun brändiäsi? Varaudu kaikkeen.
4. Sopimusasiat
Kuten jo ehkä saatoit arvata, kaikki edellä mainitut seikat voi kirjata sopimukseen.
Sopimuksia voi olla useampiakin. Jos mukana on vain yritys ja vaikuttajia, soppareita tehdään yksi. Jos mukana on näiden lisäksi myös mainostoimisto, vaikuttajien välittäjätoimisto, vaikuttajan manageritoimito tai vaikuttajamarkkinointitoimisto, sopimus tehdään heidän ja yrityksen välillä sekä heidän ja vaikuttajan välillä. Jos jälkimmäinen tapahtuu vain vaikuttajabriiffin muodossa täytyy huomioida, että se täyttää tietyt juridiset seikat. Vaikka kyse onkin samasta asiasta sopimisesta, et voi käyttää samaa sopimusta. Sopimukset eroavat toisistaan, koska myös sopimussuhde tahojen välillä on erinlainen.
Sovittavat asiat riippuvat siis täysin siitä, ketä sopimuksen osapuolina ovat. Muita asioita on vielä esim. salassapito, etämyynti, kulujen muodostuminen, vahingot, laskutusoikeus, työsuhteen muodostuminen, verotus, yhtiömuotoon ja sopimuksen sitovuuteen liittyvät seikat.. And the list goes on!
Olemme apunasi myös sopimusasioissa. Katso lisää tästä!
Lista ei siis todellakaan ole tyhjentävä, mutta yksi asia on varmaa: kaikki – siis ihan kaikki – mistä ei ole sovittu, ei ole varmaa. Ja kaikki mistä on sovittu – se menee just niin, kun on sovittu. Somelaw siis suosittelee isosti sopimista!