Somelaw x Noord

Näin onnistut vaikuttaja­markkinointi­kampanjassa

Nyt ollaan jännän äärellä, otsikko on nimittäin aika kaiken kattava. Tämän artikkelin avulla pääset sukeltamaan sisälle onnistuneen vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnitteluun. Mutta ei, en takaa onnistumista. Jokainen (vaikuttaja)markkinointikampanja on omanlaisensa ja vaatii uniikit toimenpiteensä. Alla olevaa voit kuitenkin pitää hyvänä runkona!

Määritä kampanjalle selkeät tavoitteet

Markkinoinnissa mielestäni mikään ei ole tärkeämpää, kuin asettaa selkeät tavoitteet. Liian usein kuulen, että lähdettiin tekemään budjetilla X tai Y kampanjaa ilman päivänselvää tavoitetta. Tavoitteen asettaminen auttaa myös jäsentelemään ajatuksia seuraaviin kohtiin. Suosittelen jakamaan kampanjan tavoitteet päätavoitteeseen ja alatavoitteeseen. Kultaisena sääntönä voidaan pitää, että alatavoitteiden tulisi auttaa päätavoitteeseen pääsemisessä.

Päätavoitteeksi sopii esimerkiksi:

  • Brändin/tuotteen tunnettuuden kasvattaminen
  • Potentiaalisten asiakkaiden ohjaus verkkokauppaan
  • (Uuteen) palveluun rekisteröityminen
  • Yrityksen sometilin seuraajien kasvattaminen

Valitse kohderyhmäsi huolella

Nyt kun tavoite on kristallinkirkkaana mielessä, voidaan lähteä miettimään, että kenelle kyseistä kampanjaa oikein tehdään. Kuka tai ketkä ovat tuotteenne/palvelunne potentiaaliset ostajat? Missä kanavissa he liikkuvat ja mitä he siellä tekevät? Joskus voi olla tarpeen myös rankalla kädellä kyseenalaistaa, miksi juuri valittu kohderyhmä on sopivin tähän kampanjaan.

Kun tiedät kampanjanne kohderyhmän, voitte edetä mutkattomasti myös kanavavalintoihin.

Suunnittele kampanjan haluttu sisältö

Tässä vaiheessa saatat ajatella, että eikös ne vaikuttajat suunnittele sisällön omanlaisekseen ja seuraajilleen soveltuvaksi? Kyllä suunnittelevat, mutta selkeällä sisältösuunnitelmalla tuet vaikuttajaa ja ohjaat heitä oikeaan suuntaan brändiäsi tukien. Sisältösuunnitelmaan voit lisätä esimerkiksi yksinkertaisia ”Tee näin” ja ”Älä tee ainakaan näin” -ajatuksia. Pelkän tekstisisällön lisäksi voit maalailla myös toivomuksia ja/tai referenssejä kuva- ja videosisällöstä. Kampanjan visuaaleissa pätee sama ajattelu kuin yllä: Mikä sopii teidän brändille, ja mikä taas ei ainakaan sovi?

(Vasta tässä vaiheessa!) Valitse brändillesi sopivat vaikuttajat

Tavoitteet – check. Kohderyhmä – check. Sisältö – check. Tätä vaihetta olet varmasti jo sormet syyhyten odottanut! Nyt pääset surffailemaan somessa ja etsimään itsellesi sopivia vaikuttajia. Tärkeimpiä asioita vaikuttajien valinnassa ovat edellä mainittujen lisäksi vaikuttajan aito kiinnostus markkinoitavaan tuotteeseen/palveluun sekä uskottavuus peilattuna yrityksenne brändiin. Jaatteko vaikuttajan kanssa samat arvot? Toimitteko yhteistyössä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi?

Vaikuttajien valinta ylipäätään on jännittävä ja tärkeä paikka brändillesi – muista kuitenkin valita vaikuttajat kohderyhmäsi ja tavoitteidesi mukaisesti, ei omien mieltymystesi mukaan!

Seuraa ja kehitä

Jos ensimmäisessä kappaleessa mainitsin, että mikään ei ole tärkeämpää kuin tavoitteiden asettaminen, niin pitää kyllä nostaa vielä seuranta samalle tasolle. Muista seurata kampanjan aikana ja jälkeen, miten päästiin tavoitteisiin ja mittareihin. Miksi päästiin tai miksi ei päästy? Muista analysoida ja tee raportti, vaikka jakaisitkin sen vain itsesi kanssa. Tämä helpottaa sinua palaamaan aiempiin kampanjoihin seuraavia suunnitellessa. Muista kysyä myös vaikuttajilta palautetta kampanjasta ja kehitä tekemistäsi saadun palautteen mukaisesti.

Kurkkaa tästä lakipalvelut vaikuttajamarkkinointiin

Yritys – tsekkaa palvelumme tästä!

Vaikuttaja ja sisällöntuottaja, lisätietoa lakipalveluista täältä!

Voit myös laittaa Somelaw:lle suoraan viestiä alta – olisi kiva olla avuksi!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja­markkinointi 2022

Miltä vaikuttajamarkkinointi vuonna 2022 näyttää? Klikkaa lukemaan tästä!

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.