Somelaw x Noord

Näin onnistut vaikuttaja­markkinointi­kampanjassa

Nyt ollaan jännän äärellä, otsikko on nimittäin aika kaiken kattava. Tämän artikkelin avulla pääset sukeltamaan sisälle onnistuneen vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnitteluun. Mutta ei, en takaa onnistumista. Jokainen (vaikuttaja)markkinointikampanja on omanlaisensa ja vaatii uniikit toimenpiteensä. Alla olevaa voit kuitenkin pitää hyvänä runkona!

Määritä kampanjalle selkeät tavoitteet

Markkinoinnissa mielestäni mikään ei ole tärkeämpää, kuin asettaa selkeät tavoitteet. Liian usein kuulen, että lähdettiin tekemään budjetilla X tai Y kampanjaa ilman päivänselvää tavoitetta. Tavoitteen asettaminen auttaa myös jäsentelemään ajatuksia seuraaviin kohtiin. Suosittelen jakamaan kampanjan tavoitteet päätavoitteeseen ja alatavoitteeseen. Kultaisena sääntönä voidaan pitää, että alatavoitteiden tulisi auttaa päätavoitteeseen pääsemisessä.

Päätavoitteeksi sopii esimerkiksi:

  • Brändin/tuotteen tunnettuuden kasvattaminen
  • Potentiaalisten asiakkaiden ohjaus verkkokauppaan
  • (Uuteen) palveluun rekisteröityminen
  • Yrityksen sometilin seuraajien kasvattaminen

Valitse kohderyhmäsi huolella

Nyt kun tavoite on kristallinkirkkaana mielessä, voidaan lähteä miettimään, että kenelle kyseistä kampanjaa oikein tehdään. Kuka tai ketkä ovat tuotteenne/palvelunne potentiaaliset ostajat? Missä kanavissa he liikkuvat ja mitä he siellä tekevät? Joskus voi olla tarpeen myös rankalla kädellä kyseenalaistaa, miksi juuri valittu kohderyhmä on sopivin tähän kampanjaan.

Kun tiedät kampanjanne kohderyhmän, voitte edetä mutkattomasti myös kanavavalintoihin.

Suunnittele kampanjan haluttu sisältö

Tässä vaiheessa saatat ajatella, että eikös ne vaikuttajat suunnittele sisällön omanlaisekseen ja seuraajilleen soveltuvaksi? Kyllä suunnittelevat, mutta selkeällä sisältösuunnitelmalla tuet vaikuttajaa ja ohjaat heitä oikeaan suuntaan brändiäsi tukien. Sisältösuunnitelmaan voit lisätä esimerkiksi yksinkertaisia ”Tee näin” ja ”Älä tee ainakaan näin” -ajatuksia. Pelkän tekstisisällön lisäksi voit maalailla myös toivomuksia ja/tai referenssejä kuva- ja videosisällöstä. Kampanjan visuaaleissa pätee sama ajattelu kuin yllä: Mikä sopii teidän brändille, ja mikä taas ei ainakaan sovi?

(Vasta tässä vaiheessa!) Valitse brändillesi sopivat vaikuttajat

Tavoitteet – check. Kohderyhmä – check. Sisältö – check. Tätä vaihetta olet varmasti jo sormet syyhyten odottanut! Nyt pääset surffailemaan somessa ja etsimään itsellesi sopivia vaikuttajia. Tärkeimpiä asioita vaikuttajien valinnassa ovat edellä mainittujen lisäksi vaikuttajan aito kiinnostus markkinoitavaan tuotteeseen/palveluun sekä uskottavuus peilattuna yrityksenne brändiin. Jaatteko vaikuttajan kanssa samat arvot? Toimitteko yhteistyössä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi?

Vaikuttajien valinta ylipäätään on jännittävä ja tärkeä paikka brändillesi – muista kuitenkin valita vaikuttajat kohderyhmäsi ja tavoitteidesi mukaisesti, ei omien mieltymystesi mukaan!

Seuraa ja kehitä

Jos ensimmäisessä kappaleessa mainitsin, että mikään ei ole tärkeämpää kuin tavoitteiden asettaminen, niin pitää kyllä nostaa vielä seuranta samalle tasolle. Muista seurata kampanjan aikana ja jälkeen, miten päästiin tavoitteisiin ja mittareihin. Miksi päästiin tai miksi ei päästy? Muista analysoida ja tee raportti, vaikka jakaisitkin sen vain itsesi kanssa. Tämä helpottaa sinua palaamaan aiempiin kampanjoihin seuraavia suunnitellessa. Muista kysyä myös vaikuttajilta palautetta kampanjasta ja kehitä tekemistäsi saadun palautteen mukaisesti.

Kurkkaa tästä lakipalvelut vaikuttajamarkkinointiin

Tsekkaa palvelut eri tilanteisiin tästä:

Voit myös laittaa meille suoraan viestiä alta – olisi kiva olla avuksi!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.