Somelaw – 10.10.2021

Arvonnat ja markkinointi­arpajaiset

Oletko järjestämässä arvonnan sosiaalisen media kanavallasi? Tiedätkö mitkä asiat sinun tulee ottaa huomioon, jotta arvonta olisi lainmukainen?

Lue tästä artikkelista miten järjestät arvonnan oikein.

Lyhyesti

Arvontoja sääntelee kuluttajansuojalaki ja se koskee myös sosiaalisen median alustoilla järjestettäviä arvontoja. Tämän vuoksi myös esimerkiksi Instagram-tilillä järjestettävän arvonnan tulee sisältä lain vaatimat seikat. Lue tästä artikkelista, mitä nämä lain vaatimukset ovat ja mitä lisäksi arvonnoissa täytyy huomioida.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Kuinka järjestää arvonta lainmukaisesti sosiaalisen median kanavalla
  • Mitä ovat markkinointiarpajaiset
  • Mitä tietoja arvontaan tulee sisällyttää
  • Arvonnan säännöt
  • Eri sosiaalisen median alustojen omat säännöt
  • Mitä arpajaisissa pitää ottaa huomioon, kun kohderyhmänä on lapset

Tykkää ja voita!

Arvonnat sosiaalisen media aluistoilla, esim Instagramissa ja Facebookissa ovat kaikille tuttuja. Arvontoihin voi törmätä päivittäin niin yritysten kanavilla kuin sisällöntuottajien tileillä. Arvontojen kautta voi saada paljon huomiota kanavalleen ja sillä voi lisätä brändin/sisällöntuottajan mielenkiintoa.

Järjestäessä arvontaa omalle kanavalleen täytyy kuitenkin olla tarkkana, että arvonnan kuvaukseen sisällytetään kaikki olennainen. Näin vältytään muun muassa turhilta valituksilta.

Markkinointiarpajaiset

Yleisesti arpajaisten järjestäminen Suomessa on luvanvaraista. Tähän löytyy kuitenkin poikkeus: markkinointiarpajaiset.

Mitä on markkinointiarpajaiset?

Markkinointiarpajaiset ovat arpajaisia, joihin voi osallistua ilman erillistä osallistumismaksua. Tähän lukeutuu myös arvonnat, joihin voi osallistua tuotteen ostamalla.

Kun on kyse markkinointiarpajaisista, sovellettavaksi tulee arpajaislain sijasta kuluttajansuojalaki. Tällöin arvontoihin ei tarvita järjestämislupaa, kun arpajaislain alaisiin arvontoihin taas tarvitaan.

Säännöt

Ota nämä kaksi asiaa huomioon arvonnoissa:

1. Arvonnoista on aina käytävä ilmi niiden kaupallinen tarkoitus sekä se kenen lukuun markkinointi toteutetaan.

Toisin sanoen, myös arvontojen täytyy noudattaa piilomainontakieltoa. Lue piilomainonnasta lisätietoa täältä:

2. Osallistumisehtojen tulee olla selkeitä, yksiselitteisiä ja helposti saatavilla.

Arvontojen yhteydessä pitää kertoa nämä asiat:

  • arvonnan järjestäjä
  • arvonnan alkamis- ja päättymisaika
  • kuka voi osallistua arvontaan (esim. ikärajaus)
  • palkinto riittävän yksityiskohtaisesti
  • taitoon tai tietoon perustuvan kilpailun ratkaisuperusteet
  • milloin arvonta suoritetaan
  • kuinka voittajalle ilmoitetaan voitosta ja palkinnon luovuttamisesta (Huom! voittajan nimen julkaisuun tarvitaan suostumus)
  • henkilötietojen käsittely (vain voiton kommunikointiin & palkinnon lähettämiseen)
  • kuka hoitaa palkinnon verot

Voit esimerkiksi linkittää tarkemmat ja kattavammat ehdot arvonnan yhteyteen.

Voimmeko laatia nämä sinulle? Ota meihin yhteyttä täältä!

Alustan omat markkinointisäännöt

Arvonnan säännöissä tulee ottaa huomioon myös julkaisualustan omat markkinointisäännöt.

Esimerkiksi Instagramissa on ok pyytää:

  • seuraamaan tiliä
  • tykkäämään
  • kommentoimaan
  • äänestämään eri vaihtoehtoja
  • lähettämään yksityisviestiä järjestäjälle
  • merkitsemään/tägäämään ihmisiä julkaisuun.

Julkaisua ei saa pyytää jakamaan tai pyytää käyttäjää vaihtamaan profiilinsa taustakuvaa.

Facebookissa sen sijaan ei saa pyytää tägäämään/merkitsemään ihmisiä tai pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle.

Arvonnat lapsille ja nuorille

Jos alustasi kohderyhmänä toimii lapset ja/tai nuoret, tulee arvonnan järjestämiseen kiinnittää erityistä huomiota. Palkinnon tulee esimerkiksi olla lapsille soveltuva. Erityishuomiota täytyy myös kiinnittää sääntöjen ja osallistumisvaatimusten selkeyteen.

Lue lisää siitä, miten alaikäisille saa markkinoida täältä!

Vastuu

Järjestettäessä arvontaa tai kilpailua sosiaalisen median alustalla, järjestäjä on aina itse vastuussa sen laillisesta toteuttamisesta.

Oikeanlaisten sääntöjen lisäksi sisältöön ei saa sisällyttää mitään virheellistä tai totuudenvastaista sisältöä. Tämän vuoksi arvontojen yhteydessä mainitaan usein ”Instagram ei ole mukana arvonnassa”.

Jos kaipaat juristia, laita meille viestiä!

Olisi kiva olla avuksi!

Laita meille viestiä jos kaipaat apua tai jos jokin jäi mietityttämään!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme sekä tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

Miksi urheilijoiden tai artistien ei tarvitse laittaa mainosmerkintöjä?

Lue tästä, eroaako urhelijoiden tai artistien mainostaminen vaikuttajien mainostamisesta.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme sekä tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.