Somelaw – 10.10.2021

Arvonnat ja markkinointi­arpajaiset

Oletko järjestämässä arvonnan sosiaalisen media kanavallasi? Tiedätkö mitkä asiat sinun tulee ottaa huomioon, jotta arvonta olisi lainmukainen?

Lue tästä artikkelista miten järjestät arvonnan oikein.

Lyhyesti

Arvontoja sääntelee kuluttajansuojalaki ja se koskee myös sosiaalisen median alustoilla järjestettäviä arvontoja. Tämän vuoksi myös esimerkiksi Instagram tilillä järjestettävän arvonnan tulee sisältä lain vaatimat seikat. Arvonnan tulee minimissään sisältää ainakin tieto järjestäjästä, säännöistä, toimintaohjeista, kilpailu ajasta sekä peruste voittajan valintaan. Lisäksi tulee huomioida verotukselliset seikat. Kilpailun ehtojen tulee myös olla selkeät ja helposti saatavilla. Arvontoja järjestäessä tulee ottaa huomioon myös käytettävän alustan esim. Instagramin omat markkinointisäännöt.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Kuinka järjestää arvonta lainmukaisesti sosiaalisen median kanavalla
  • Mitä ovat markkinointiarpajaiset
  • Mitä tietoja arvontaan tulee sisällyttää
  • Arvonnan säännöt
  • Eri sosiaalisen median alustojen omat säännöt
  • Mitä arpajaisissa pitää ottaa huomioon, kun kohderyhmänä on lapset

Tykkää ja voita!

Arvonnat sosiaalisen media aluistoilla, esim Instagramissa ja Facebookissa ovat kaikille tuttuja ja niihin voi törmätä päivittäin niin yritysten kanavilla kuin sisällöntuottajien tileillä. Arvontojen kautta voi saada paljon huomiota kanavalleen ja sillä voi lisätä brändin/sisällöntuottajan mielenkiintoa. Järjestäessä arvontaa omalle kanavalleen täytyy kuitenkin olla tarkkana, että arvonnan kuvaukseen sisällytetään kaikki olennainen. Näin vältytään muun muassa turhilta valituksilta.

Markkinointiarpajaiset

Yleisesti arpajaisten järjestäminen Suomessa on luvanvaraista. Tähän löytyy kuitenkin poikkeus: markkinointiarpajaiset. Markkinointiarpajaiset tarkoittavat arpajaisia, joihin voi osallistua ilman erillistä osallistumismaksua. Tähän lukeutuu myös arvonnat, joihin voi osallistua tuotteen ostamalla. Tällöin sovellettavaksi tulee arpajaislain sijasta kuluttajansuojalaki. Arpajaislain alaisiin arvontoihin tarvitaan markkinointiarpajaisista eroten erillinen järjestämislupa.

Säännöt

Arvonnoista on aina käytävä ilmi niiden kaupallinen tarkoitus sekä se kenen lukuun markkinointi toteutetaan. Myös osallistumisehtojen tulee olla selkeitä, yksiselitteisiä ja helposti saatavilla.

Arvontojen yhteydessä pitää kertoa:

  • arvonnan järjestäjä
  • arvonnan alkamis- ja päättymisaika
  • kuka voi osallistua arvontaan (esim. ikärajaus)
  • palkinto riittävän yksityiskohtaisesti
  • taitoon tai tietoon perustuvan kilpailun ratkaisuperusteet
  • milloin arvonta suoritetaan
  • kuinka voittajalle ilmoitetaan voitosta ja palkinnon luovuttamisesta (Huom! voittajan nimen julkaisuun tarvitaan suostumus)
  • henkilötietojen käsittely (vain voiton kommunikointiin & palkinnon lähettämiseen)
  • kuka hoitaa palkinnon verot

Alustan omat markkinointisäännöt

Säännöissä tulee lisäksi ottaa huomioon julkaisualustan omat markkinointisäännöt. Esimerkiksi Instagramissa on ok pyytää seuraamaan tiliä, tykkäämään, kommentoimaan, äänestämään eri vaihtoehtoja ja lähettämään yksityisviestiä järjestäjälle sekä merkitsemään/tägäämään ihmisiä julkaisuun. Julkaisua ei saa kuitenkaan pyytää jakamaan tai pyytää käyttäjää vaihtamaan profiilinsa taustakuvaa. Facebookissa sen sijaan ei saa pyytää tägäämään/merkitsemään ihmisiä tai pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle.

Arvonnat lapsille ja nuorille

Jos alustasi kohderyhmänä toimii lapset ja/tai nuoret, tulee arvonnan järjestämiseen kiinnittää erityistä huomiota. Palkinnon tulee esimerkiksi olla lapsille soveltuva. Lisäksi erityishuomiota täytyy kiinnittää esimerkiksi sääntöjen ja osallistumisvaatimuksen selkeyteen.

Lue lisää siitä, miten alaikäisille saa markkinoida täältä!

Vastuu

Järjestettäessä arvontaa tai kilpailua sosiaalisen median alustalla, järjestäjä on aina itse vastuussa sen laillisesta toteuttamisesta. Oikeanlaisten sääntöjen lisäksi sisältöön ei saa sisällyttää mitään virheellistä tai totuudenvastaista sisältöä. Tämän vuoksi arvontojen yhteydessä mainitaan usein ”Instagram ei ole mukana arvonnassa”.

Kurkkaa tästä vielä Somelawn tähän sopivat palvelut

Yritykselle

Jos kaipaat neuvontaa tai haluat tilata ehdot arvontaan, laita meille viestiä alta!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Jos sisältö kiinnosti, tilaa tästä uutiskirjeemme!

Emme spämmäile turhia! Lähetämme sinulle viestiä, kun samanlaista luettavaa on taas saatavilla.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttajan verotus- sarja: Vaikuttajan verovähennykset & arvonlisä­verollisuus (Osa 4)

Tiedätkö mitä menoja voit vähentää sometulojesi verotuksesta? Entä milloin olet arvolisäverollinen ja mitä arvolisäveroprosenttia tulee käyttää milloinkin?

Vaikuttajan verotus- vaikuttajan eri yritysmuodot (osa 3)

Miten eri yritysmuotojen verotus eroaa toisistaan ja mikä yritysmuoto sinulle sisällöntuottajana on juuri se oikea, lue tästä artikkelista.

Vaikuttajan verotus – sarja : Palkkiomuodot (osa 2)

Mistä kaikesta sisällöntuottajan tulee maksaa veroa? Tiedätkö, mitä eroa on tuotelahjalla ja mainoslahjalla sekä niiden verotuksella? Lue tästä artikkelista!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.