Somelaw – Case

Blue Lagoon Beauty: Vaikuttaja­sopimukset

Somelaw hoiti vaikuttajasopimukset kuntoon pitkän linjan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäjälle ja suomen suurimmalle kauneusketjulle Blue Lagoon Beautylle.

Asiakkaan tarve

Yhteistyötä tehdään yli kymmenen vaikuttajan kanssa. Uusia yhteistöitä kartoitetaan ja solmitaan toistuvasti lisää. Lisäksi yhteistyösopimuksia uusitaan tai muokataan tietyin väliajoin. Sopimukset on aiemmin tehty osin suullisesti, osin itse ilman juristia. Kaikkia vaikuttajia varten tarvitaan kirjalliset sopimukset, jonka tarvetta uusi Get The Look -konsepti korosti.

Somelaw:n näkemys

Viiden vaikuttajan kohdalla on erikseen neuvoteltuja ehtoja. Muokattava sopimuspohja näihin tilanteisiin muodostuisi liian raskaaksi, sillä ehtojen valitseminen ja sopimuksen laatiminen veisi asiakkaalta liikaa aikaa. Tästä syystä tehdään 5 kpl vaikuttajakohtaisia sopimuksia.

Asiakkaan tarve sopimuksille on kuitenkin jatkuvaa ja pääasiassa tehtäviä sopimuksia on kahta erilaista. Tätä toistuvaa tarvetta varten tehdään kaksi muokattavaa sopimuspohjaa. Sopimuspohjia voidaan myös hyödyntää heti, sillä loput vaikuttajasopimukset istuvat hyvin sopimuspohjien tilanteisiin. Lisäksi kaikkiin sopimuksiin liitetään mainostunnisteohje, jotta yritys voi täyttää ohjeistusvelvollisuutensa.

Lopputulos

  • 5 kpl vaikuttajakohtaisia vaikuttajasopimuksia,
  • 2 kpl muokattavia sopimuspohjia ja
  • Sopimuksiin liitettävä mainostunnisteohje.

Alkukartoitus

Sinin (perustaja & omistaja) kanssa käytiin alkukartoituksessa puhelimitse läpi erilaiset yhteistyön muodot, joita Blue Lagoon Beauty:lla vaikuttajien kanssa oli. Tällä saatiin kartoitettua kaikki sopimukset, joille oli tarve. Lisäksi käytiin läpi tärkeimmät ehdot, niiden käytännön merkitys ja tarve tietyille sopimusehdoille.

Sopimustiedot

Petran (markkinointi- ja viestintävastaava) kanssa käytiin läpi sopimusten yksityiskohdat ja se, mitä jokaisen vaikuttajan kanssa tarkalleen ottaen on sovittu. Ja tadaa: näin meillä oli kaikki tarvittava tieto soppareiden tekemiseen!

Sopimukset

Palaveri Petran kanssa tarkemmista sopimuskohdista päättyi tiistaina n. klo 14. Samaan aikaan seuraavana päivänä Blue Lagoon Beauty:n sähköpostiin kilahti

  • 5 kpl vaikuttajakohtaisia vaikuttajasopimuksia,
  • 2 kpl muokattavia sopimuspohjia ja
  • Sopimuksiin liitettävä mainostunnisteohje.

Valmiit vaikuttajasopimukset laadittiin vaikuttajakohtaisesti. Joidenkin vaikuttajien kanssa sovitut sopimuskohdat erosivat (luonnollisesti) toisistaan. Tämän vuoksi muokattava sopimuspohja olisi muodostunut liian raskaaksi. Ehtojen valinta aneemisen pitkästä mallipohjasta olisi ollut liian sekavaa ja vaikeaa, eikä se olisi tosiasiallisesti säästänyt asiakkaalta aikaa. Tällä vältettiin myös väärien ehtojen valinta ja yhteistyölle varmistettiin haluttu lopputulos.

Muokattavat sopimuspohjat laadittiin kahta yleisintä ja toistuvinta yhteistyön mallia varten. Pohjat saatiin heti käyttöön, sillä niitä voitiin hyödyntää heti osaan laadittavista sopimuksista. Mallipohjista tehtiin selkeät ja yksinkertaiset, jotta sopimusten laadinta olisi jatkossa nopeaa ja helppoa. Mallipohja mahdollistaa myös sen, että uuden tai uusittavan yhteistyön kohdalla sopimusta voidaan tarjota heti (vaikka normaalista poikkeaviin sopimusehtoihin käytetäänkin juristia). Valmiilla mallipohjalla pystytään taklaamaan myös suulliseen sopimiseen liittyvät riskit. Kirsikkana kakun päällä on, että hyvä sopimus antaa asiakkaasta asiantuntevamman kuvan.

Sopimukseen liitettävä mainostunnisteohje liitettiin sopimusten yhteyteen, jotta asiakas voi täyttää ohjeistusvelvollisuutensa piilomainonnasta. Tällä voidaan ehkäistä lainvastaista markkinointia sekä korostaa yrityksen vastuullista toimintaa.

Juristi apunasi

  1. Katso apua sopimuksiin tästä
  2. Katso lisää tästä: Juristin ulkoistaminen
  3. Edullinen sopimustarkastus tästä

Voit myös laittaa meille viestiä, niin katsotaan yhdessä sinulle sopiva palvelu!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.