Somelaw x Hypement

Vaikuttaja­markkinointi 2022

Miltä vaikuttajamarkkinointi näyttää vuonna 2022? Lue alta, mitä Hypementin perustajaosakas Max on asiasta mieltä!

Aluksi

Uskon, että tänä vuonna vaikuttajamarkkinointi tullaan näkemään merkittävänä tekijänä suuressa markkinoinnin kokonaisuudessa. Markkinointia tullaan yhä useammin rakentamaan vahvasti vaikuttajamarkkinointi edellä ja vaikuttajat tulevat olemaan entistä näkyvämmin mukana isoissa konsepteissa. Markkina kasvaa!

Kuinka monta vaikuttajaa tulee valita ja mihin käyttötarkoitukseen? Mitkä ovat kriteerit oikeille valinnoille? Missä kanavissa kannattaa näkyä ja miten? Mitä vaihtoehtoja brändeillä on päättäessään panostaa vaikuttajamarkkinointiin? Vaikuttajat osaksi yrityksen strategiaa tai jopa vaikuttajamarkkinoinnin ympärille rakennettu strategia? Näitä tulee miettiä.

Jatkuvaa suunnitelmallista tekemistä

On tärkeää, että vaikuttajamarkkinointi on jollain tavalla osana suurempaa kokonaisuutta eikä irrallinen “must have”, vain koska muutkin sitä tekevät. Toki aina tulee olemaan yrityksiä, jotka kokeilevat miten vaikuttajamarkkinointi toimii, mutta isossa kuvassa nyt viimeistään vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan strategisempaa sekä tarkemmin harkittua – pitkäjänteistä ja suunnitelmallista tekemistä. Tulemme näkemään suurempia vaikuttajamarkkinoinnille kohdistettuja budjetteja ja sitä myötä laajempia kokonaisuuksia.

Luovuus ja data kohtaavat

Molempia tulee kunnioittaa ja arvostaa eikä kumpaakaan saa väheksyä. Missä suhteessa arvostaa molempia? Toimiiko kokonaisuus, jos pelkästään toinen on kunnossa? Muuttujia on paljon ja joskus painoarvo saattaa olla sisällön laadussa ja tyylissä, kun taas joskus pelkissä luvuissa. Parhaimmillaan molemmat ruokkivat toisiaan.

Pelkkä vaikuttaja ei ole idea eikä vaikuttajan seuraajamäärä ja laadukas sisältö automaattisesti tarkoita menestyksekästä vaikuttajamarkkinointia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Harkitse, huomioi, mittaa ja analysoi

Vuosi 2022 tuo mukanaan myös sen, että vaikuttajamarkkinointitoimistot aletaan vihdoin näkemään tärkeänä osana isompaa kokonaisuutta luovien-, mainos-, viestintä-, media- ja tapahtumatoimistojen rinnalla. Tämä näkyy jo nyt koko ajan vahvemmin.

Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinointitoimistot tuovat lisäarvoa asiakkaalle monella tapaa. Sopivien vaikuttajien löytämisen ja sisältöohjeistusten ja -tarkistusten lisäksi mittaaminen ja ennen kaikkea tulosten analysointi on erittäin tärkeää, jotta raportointia ei tehdä vain raportoimisen vuoksi.

Vaikuttajamarkkinointia tulee optimoida ja kehittää jatkuvasti: mittaa, analysoi, pysähdy ja tee johtopäätökset tulevaa ajatellen. Harkitse tarkasti mitkä ovat optimaaliset kanava- ja vaikuttajavalinnat sekä keinovalikoimat. Selvitä mistä hyvät tulokset syntyvät ja yritä parantaa niitä.

Ja aina, kun vaikuttajamarkkinointia tehdään hyvin ja uskottavasti, niin myös lakiasiat tulee huomioida, jotta kaikki menee siinä mielessä myös oikein.

Kanava- ja keinovalikoima kehittyy

Vaikuttaja ja hänen yleisö tulee osata hyödyntää oikein. Siihen on monia keinoja. Vaikuttaja on parhaimmillaan muutakin kuin vain media. Enää ei tehdä ainoastaan yksittäisiä mediaostoja vaan enemmissä määrin aitoja pitkäkestoisia kumppanuuksia, jolloin vaikuttajan ja brändin yhteys on syvällisempi, tiiviimpi ja aidompi. Samalla seuraajat sitoutuvat tuntemansa ja luottamansa vaikuttajan kautta brändiin kiinni.

Aiemmin hyväksi todetut keinot ja kanavat pysyvät ja aina tulee myös uusia. TikTok on jo toki viime vuonna ollut vahva, mutta varmasti tulee vielä kasvamaan. Sitä myötä myös liikkuvan kuvan merkitys kasvaa entisestään ja siihen yritysten kannattaa panostaa myös muissa kuin vaikuttajasisällöissä.

Viimeisimmistä trendeistä voisi mainita NFT:t, Live Shoppingin ja virtuaalivaikuttajat. Aika näyttää miten ne yleistyvät, mikä niistä on tullut jäädäkseen ja mitä uutta 2022 tuo tullessaan.

Kurkkaa tästä lakipalvelut vaikuttajamarkkinointiin

Yritys – tsekkaa palvelumme tästä!

Vaikuttaja ja sisällöntuottaja, lisätietoa lakipalveluista täältä!

Voit myös laittaa Somelaw:lle suoraan viestiä alta – olisi kiva olla avuksi!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.