Somelaw

Kaupalliset yhteistyöt

Lakiapua kaupallisiin yhteistöihin, markkinointiin tai vaikuttajamarkkinointiin? Kaipaatko apua markkinoinnin lainmukaisuuteen tai sopimusasioihin?

Nuku yösi levollisesti jännittämättä huomautuksista tai lausuntopyynnöistä

Kaikki vaikuttajamarkkinointia tekevät kantavat vastuun siitä, että markkinointi on lainmukaista. Vaikuttajamarkkinoinnin juridiikasta varmistumalla voi taklata mahdolliset huomautukset ja siitä seuraavat mainehaitat.

Laita meille viestiä, niin huolehdimme kaikesta puolestasi!

“Vaikuttajamarkkinoinnista ei ole vielä kotimaista tuomioistuinratkaisua. On vain ajan kysymys, milloin pieleen mennyt tapaus etenee tuomioistuimeen. Kukaan ei varmasti halua joutua tällaisen tapauksen keulakuvaksi, joten asiat kannattaa hoitaa kunnolla.”

Katariina Ruuskanen, OTM, Somelaw:n perustaja

Ota tästä sääntelystä nyt sitten selvää

On ihan ymmärrettävää, jos toimiminen vaikuttajamarkkinointia koskevien pykälien mukaan aiheuttaa harmaita hiuksia. Sääntelysoppa nimittäin koostuu markkinointiin vaikuttavista laeista, viranomaisten linjauksista, tuomioistuinten ratkaisuista, ICC:n markkinointisäännöistä ja niitä soveltavien instrumenttien ratkaisuista. Kun tähän vielä lisätään se, että kaikki tämä sääntely voi näyttäytyä eri tavoin eri kanavissa, on siinä melkoinen pala purtavaksi. Onneksi voit ulkoistaa tästä kaikesta perillä olemisen meille.

Kaupalliset yhteistyöt

Yritys on vastuussa siitä, että vaikuttajamarkkinoinnin alainen julkaisu tai sisältö on lainmukaista (vaikka sen julkaisuun ja laatimiseen  annettaisiinkin vaikuttajalle vapaat kädet). Tämä vastuu sisältää sen, että yrityksen tulee ensinnäkin ohjeistaa vaikuttajaa piilomainontakiellosta. Toiseksi yrityksen tulee neuvoa (kanavakohtaisesti), kuinka mainosmerkinnät tehdään ja millaisia niiden täytyy olla. Lopuksi täytyy vielä tarkastaa, että kaupallinen sisältö eli markkinointi on lainmukaista.

Myös vaikuttaja on vastuussa markkinoinnin lainmukaisuudesta, sillä hän vaikuttaa olennaisesti markkinointiin, luo sisällön ja päättää mitä julkaistaan. Vastuu voi kohdistua myös yrityksen ja vaikuttajan välissä olevaan toimistoon, esim. vaikuttajien välittäjätoimistoon, managerointitoimistoon tai mainostoimistoon.

Voit ulkoistaa tästä ja sopimusasioista huolehtimisen meille! Jätä meille yhteydenottopyyntö alle.

Mitä hyödyn tästä?

Taklaat oikeudelliset riskit

Kun hoidat asiat etukäteen, taklaat oikeudelliset seuraamukset. Olemme täällä myös minimoimassa vahingot, jos hommat osui jo tuulettimeen.

Säästät sitä tärkeintä: aikaa

Erityisasiantuntemusta vaativat asiat kannattaa ulkoistaa. Ellet ole näihin asioihin erikoistunut juristi, tämä säästää sinulta takuulla työtunteja.

Säästät rahaa

Kun asiat hoitaa etukäteen oikein, se tulee varmasti halvemmaksi kuin mönkään menneiden asioiden oikeudenkäyntikulut. Myös sinun asioihisi erikoistuneen lakitoimiston valinta on kustannustehokasta: rahalle saa enemmän vastinetta eikä asioista jo valmiiksi perillä olevan juristin lasku sisällä tuntien selvitystyötä.

Imagohyötyä vastuullisuudesta ja luotettavuudesta

Kun toimit itse sääntelyn mukaisesti, voit osoittaa muille toimivasi vastuullisesti ja luotettavasti. Säännösten mukaan toimiminen on olennainen osa brändiä. Tämä valitettavasti oivalletaan vasta sitten, kun hommat osuu tuulettimeen.

Minimoi maineriskit

Sääntelyn rikkomisesta seuraavat huomautukset voivat aiheuttaa negatiivista julkisuutta tai mainehaittoja. Luonnollisesti tämä menetys on usein myös rahallinen.

Homma käyntiin tästä

Kuvaile tähän tarpeesi ja palaamme sinulle pian tarjouksen kanssa!

Palaamisiin!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Blogi

Yrityksen (rajaton?) vastuu piilomainonnasta

Yritys on lähtökohtaisesti vastuussa, jos vaikuttajan kaupallisen yhteistyön julkaisu on lainvastainen. Yrityksen vastuu ei kuitenkaan ole rajatonta. Lue tästä, kuinka yritys voi täyttää oman osuutensa huolehtimalla tietyt asiat kuntoon.

Meihin luottavat

Temme yhteistyötä mm. seuraavien yritysten kanssa:

 

Miksi Somelaw?

Somelaw haluaa tarjota vaikuttajamarkkinointia tekeville yrityksille hyvät eväät lainmukaiseen ja vastuulliseen toimintaa. Erikoistumisalaamme ovat onnistuneet yhteistyöt. Lopullinen julkaisu sekä sen lainmukaisuus ovat olennaisessa asemassa yhteistyön onnistumisen kannalta. Etukäteen varmistettu, oikeanlainen julkaisu ei aiheuta ylimääräistä säätöä, oikeudellisia seuraamuksia tai mainehaittoja.

Somelaw on vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut toimisto, joten jos tarvitset apua kaupallisen yhteistyön tarkastukseen, meidät kannattaa valita. Erityisasiantuntemus kannattaa valita aina, sillä ensinnäkin se on kustannustehokasta. Asioista perillä olevan juristin loppulasku ei sisällä tuntien selvitystyön kustannuksia. Toiseksi meillä tarkastus hoidetaan varmasti ensiluokkaisesti maaliin.

Klikkaa tästä lukemista kahvitauolle

Tarjolla artikkeleita, joita ei kannata missata!

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.