Somelaw – Case

Fament: brändilähettiläs -sopimuksen tarkastus manageroitavalle

Somelaw hoiti brändilähettiläs -sopimuksen tarkastamisen Famentille, jotta se voisi tarjota manageroitavalle vaikuttajalleen parhaan mahdollisen sopimuksen.

Asiakkaan tarve

Brändilähettilyyttä koskeva sopimus oli mennyt osapuolten välillä edestakaisin jo monta kuukautta ja sitä oli korjailtu puolin ja toisin. Viimeinen sopimusvedos haluttiin tarkastuttaa vielä juristilla, jotta vaikuttajalle voitaisiin turvata hyvät sopimusehdot.

Somelaw:n näkemys

Sopimus oli 11 sivuinen ja englannin kielinen, joten sopimuksen tarkastuttaminen juristilla oli hyvin tarpeellista. Brändilähettiläs/ambassador sopimukset sovitaan usein myös pitkälle aikavälille ja tämä korostaa varmistumista siitä, ettei sopimus sisällä epäedullisia sopimuskohtia.

Fament vastaa yhtenä sopimuksen osapuolena omalta osaltaan vaikuttajamarkkinoinnista. Vaikka Fament haluaa turvata vaikuttajalle hyvät sopimusehdot, sopimuksen tarkastamisessa täytyy kiinnittää huomiota myös Famenttia koskeviin vastuukysymyksiin ja sopimusehtoihin. Sopimuksen täytyy olla siis edullinen sekä Famentille että vaikuttajalle.

Sopimustarkastuksen lisäksi puhuttiin Famentin kanssa siitä, että juristi kannattaa ottaa tiettyihin sopimusneuvotteluihin mukaan jo alusta asti. Tällä voidaan sujuvoittaa ehtomuutosten tekemistä ja mahdollisesti lyhentää siihen kuluvaa aikaa.

Lopputulos

Brändilähettiläs -sopimuksesta viimeinen versio, jonka kaikki osapuolet allekirjoittivat hyvin ja levollisin fiiliksin. Tarkastuksella saatiin turvattua Famentin sekä sen manageroitavan vaikuttajan selusta. Lisäksi sopimustarkastus mahdollisti sekä vaikuttajalle että Famentille parhaat mahdolliset, heidän etujensa mukaiset sopimusehdot.

Miksi sopimuksen tarkastaminen oli tärkeää?

Tässä tilanteessa tärkeys sopimuksen tarkastamiselle korostui, sillä:

  • Sopimus vaikutti sopimuspohjalta ja siinä oli useita virheellisiä kohtia ja viittauksia sekä sopimusehtoja, joita ei käytännössä olisi voinut toteuttaa.
  • Sopimustarkastus oli tärkeää myös sen pituuden (11 sivua) ja vieraskielisyyden vuoksi.
  • Tarvetta korosti myös se, että sopimus käsitti kolme osapuolta ja tässä tapauksessa sopimuksen piti olla sekä Famentin että vaikuttajan edun mukainen.

Sopimustarkastus

Fament laittoi ambassador -sopimuksen suoraan Somelaw:n juristille sähköpostitse ja sai kommentit takaisin samalla tavalla.

Sopimuksesta nostettiin ensinnäkin esiin seikat, joista sekä Famentin että vaikuttajan tulisi olla tietoinen, sillä nämä voivat vaikuttaa ihan käytännön tekemiseen.

Esim:

  • noudatettava laki, laskutusoikeus ja vastuuasiat: kuka vastaa mistäkin.

Lisäksi sopimuksesta poimittiin muutettavat tai poistettavat sopimuskohdat sekä selitettiin niiden merkitys. Tarvittaessa sopimuskohdille annettiin suoraan uusi, sopimuksen tarjoajalle ehdotettava sanamuoto. Lisäksi tehtiin muutamia täysin uusia sopimuskohtien lisäyksiä.

Esim:

  • kilpailukielto oli liian laaja ja tämä olisi voinut vaikuttaa huomattavasti vaikuttajan mahdollisuuksiin sopia muista yhteistöstä.
  • sopimuksen purkuoikeus oli tarpeen lisätä sellaisiin tilanteisiin, joissa yhteistyön jatkaminen voisi olla haitallista henkilöbrändille. Tämä ehto puuttuu usein sopimuksista ja se on erityisen tärkeä ehto vaikuttajille, sillä heidän elinkeinonsa rakentuu usein juuri henkilöbrändin varaan.

Sopimusten hoitaminen jatkossa

Sopimusta oltiin jouduttu pallottelemaan edes takaisin useammasta syystä. Famentin kanssa puhuttiin myös siitä, että jatkossa juristi kannattaa tietyissä sopimuksissa ottaa mukaan jo alkumetreiltä, sillä tämä voi ketteröittää sopimusmuutosten tekemistä ja nopeuttaa sopimuksen syntymistä.

Toisaalta tällä voi myös vapauttaa Famentin omaa aikaa, kun juristit voivat keskenään hoitaa kuntoon juridiset seikat ja muutokset. Juristin käyttämisellä voi varmistaa parhaat mahdolliset sopimusehdot myös vaikuttajalle, joka on luonnollisesti myös Famentin tavoite.

Lopputulos

Tuloksena oli siis:

  • Lopullinen brändilähettiläs / ambassador -sopimus, jonka kaikki kolme osapuolta hyväksyivät erinomaisin fiiliksin.
  • Levollinen mieli sekä Famentille että vaikuttajalle, sillä brändilähettiläs -sopimukset ovat usein pitkäkestoisia.
  • Fament sai tarjottua vaikuttajalleen hyvän sopimuksen erinomaisin ehdoin.
  • Fament turvasi myös oman selustansa varmistumalla hyvistä sopimusehdoista, sillä Fament luonnollisesti vastaa omalta osaltaan vaikuttajamarkkinoinnista sopimuksen yhtenä osapuolena.
  • Lisäksi Fament varmistui yrityksenä myös omasta lainmukaisesta ja vastuullisesta toiminnastaan.

Kurkkaa tästä samankaltaiset palvelut

Yritykselle

Katso lisätietoa soppariasioiden hoitamisesta tästä !

Voit myös laittaa meille viestiä, niin katsotaan yhdessä sinulle sopiva palvelu!

Psst. Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä artikkeli, joka käsittelee yrityksen vastuuta lainmukaisesta markkinoinnista!

Jätä yhteystietosi, niin jatketaan siitä

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Vaikuttaja­markkinointi 2022

Miltä vaikuttajamarkkinointi vuonna 2022 näyttää? Klikkaa lukemaan tästä!

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.