Lähtökohtaisesti siis kaikki saadut tuotteet ovat veronalaista tuloa. Tuotelahjojen verotukseen vaikuttaa kuitenkin olennaisesti se, onko tuote tai palvelu A) osa sovittua palkkiota kaupallisesta yhteistyöstä vai B) pyytämättä esimerkiksi pr-lähetyksenä yritykseltä.
A) Tuotelahjana, voidaan pitää kaikkia tuotteita, jotka saa vastineeksi yhteistyöstä. Aina kun saat tuotteita osana yhteistyötä eli tuotelahjan, ne ovat veronalaista tuloa.
Esim. Maiju saa yritykseltä X ihonhoito-sarjan vastineeksi Instagram reels-julkaisusta, jossa tuotteet näkyvät. Ihonhoito-sarjan arvo on 80 euroa. Maijun tulee merkitä ihonhoitosarjan arvo eli 80 euroa veronalaiseksi tuloksi verotukseensa.
B) Mainoslahja taas on jokainen tuote, jonka saa yritykseltä ilman, että siitä on sovittu (vaikuttaja-pr). Mainoslahjat ovat siis tuotelahjoja, joista ei ole erikseen sovittu eikä vaikuttajan myöskään ole pakko julkaista niistä sisältöä. Mainoslahjoja ei tarvitse merkitä verotettavaksi tuloksi, jos niiden arvo jää alle 50 euron. Jos mainoslahjan arvo kuitenkin ylittää 50 euroa, ne tulee merkitä kokonaisuudessaan veronalaiseksi tuloksi. Esimerkiksi lahjan ollessa 55 euroa, tulee verotukseen merkitä koko tämä summa.
Esim 1. Maiju saa pr-lähetyksen yritykseltä X, josta ei ole ennakkoon sovittu. Lähetyksessä on yrityksen uusia hiustenhoitotuotteita. Tuotteita voidaan pitää mainoslahjana, koska siitä ei oltu etukäteen sovittu ja tuotteista ei ole pakollista tuottaa sisältöä. Tuotteiden arvo on 48 euroa. Koska tuotteiden arvo on alle 50 euroa, Maijun ei tarvitse merkitä näitä veronalaiseksi tuloksi.
Esim 2. Maiju saa pr-lähetyksen yritykseltä X, josta ei ole ennakkoon sovittu. Lähetyksessä on yrityksen uusia hiustenhoitotuotteita. Tuotteiden arvo on 60 euroa. Koska tuotteiden arvo on yli 50 euroa, Maijun tulee merkitä ne kokonaisuudessaan veronalaiseksi tuloksi.