Somelaw

Vaikuttaja­neuvonta

Mihin sisältöön mainosmerkinnät pitää laittaa? Verotus soppa ja sinä haarukka? Miten PR-matkalta julkaistaan? Mitkä tekijänoikeudet? Miten julkaisen brändilähettilyyden tai sponsoroinnin alaista sisältöä? Onko ok mainostaa alkoholia tai nettikasinoita?

Vaikuttaja­neuvontamme avulla nukut yösi levollisesti huolehtimatta huomautuksista tai lausuntopyynnöistä

Jos et ole vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut juristi, on ihan ymmärrettävää, jos kaikki työhösi liittyvä sääntely ahdistaa tai pistää pään pyörälle. Valitse vaikuttajaneuvonta, jos lakiasiat mietityttää.

”Somelaw vastaa ja varmistaa, että joku turvaa selustasi. Neuvonnan jälkeen voit sanoa “kaikki on alright ainakin minulla, en tiedä onko muilla”

Katariina Ruuskanen, OTM, Somelaw:n perustaja

Ota tästä sääntelystä nyt sitten selvää

On ihan ymmärrettävää, jos vaikuttajamarkkinointia koskevat pykälät pistävät pään pyörälle. Sääntelysoppa nimittäin koostuu markkinointiin vaikuttavista laeista, viranomaisten linjauksista, tuomioistuinten ratkaisuista, ICC:n markkinointisäännöistä ja niitä soveltavien tahojen ratkaisuista. Kun tähän vielä lisätään se, että kaikki tämä voi näyttäytyä eri tavoin eri kanavissa, on siinä melkoinen pala purtavaksi.

Missä ongelmissa voimme auttaa?

Olemme vaikuttajien täyden palvelun lakitoimisto. Voit siis lähestyä meitä matalalla kynnyksellä missä tahansa lakiasiassa.

Autamme sinua esim. seuraavissa asioissa

  1. Kaupalliset yhteistyöt ja niiden lainmukaisuuden tarkastus (esim. piilomainonta, kanavakohtaiset mainostunnisteet)
  2. Lainmukainen markkinointi (esim. mitä saa ja miten pitää markkinoida?)
  3. Aineettomat oikeudet (esim. tekijänoikeudet; oikeudet omaan materiaaliin tai valokuviin)
  4. Yhtiömuodot ja verotus (Oy, tmi vai yksityishenkilö? Mitä verottaja ohjeillaan tarkoittaa?)
  5. Muu lakineuvonta

Mitä hyödyn tästä?

Säästät pitkän pennin

Kun asiat hoitaa etukäteen oikein, se tulee varmasti halvemmaksi kuin mönkään menneiden asioiden oikeudenkäyntikulut. Myös oikea yhtiömuodon valinta ja fiksu verotus säästää sinulta rahaa.

Sinun asioihisi erikoistuneen lakitoimiston valinta on myös  kustannustehokasta: rahalle saa enemmän vastinetta eikä asioista perillä olevan juristin loppulasku sisällä tuntien selvitystyötä.

Säästät sitä tärkeintä: aikaa

Vaikuttajamarkkinointiin liittyvät sopimus- ja lakiasiat ovat haastavia ja niitä koskeva sääntely on hajanaista. Jos kaikki muu tuntuu selvältä paitsi vaikuttajamarkkinoinnissa noudatettavat pykälät, näiden asioiden hoito kannattaa ulkoistaa. Tällä vapautat itseltäsi aikaa ja säästyt pään hakkaamiselta seinään. Me hoidamme sinun lakiasiasi, jotta sinä voit keskittyä siihen mikä sinulle on ominaisinta.

Korostat luotettavuuttasi

Tiedetysti luottamus on vaikuttajan tärkein valuutta. On esim. tutkittu, että seuraajat suhtautuvat piilomainontaan negatiivisesti, mutta oikein ja lainmukaisesti tehty mainossisältö taas ei ärsytä. 

Myös yhteistyökumppaneita kiinnostaa, miten sinä toimit. Usealle yritykselle luotettavuus ja imago ovat tärkeitä kriteerejä vaikuttajan valinnassa. 

Minimoit oikeudelliset riskit

Myös vaikuttaja voi joutua vastuuseen sääntelyn rikkomisesta.

Esim. Ruotsissa on jo käsitelty tapauksia, joissa nimekkäät vaikuttajat ovat saaneet uhkasakolla tehostettuja kieltopäätöksiä lainvastaisesta markkinoinnista (tapauksesta lisää täällä).

Vältät maineriskit

Huomautukset sääntelyn rikkomisesta voivat aiheuttaa negatiivista julkisuutta tai mainehaittoja. Valitettavasti kritiikki sääntelyn rikkomisesta kohdistuu median puolella lähes poikkeuksetta juuri vaikuttajiin, joten sääntelyn mukaan toimiminen kannattaa varmistaa

Imagohyötyä vastuullisuudesta

Kun toimit itse sääntelyn mukaisesti, voit osoittaa yhteistyökumppaneillesi ja seuraajillesi toimivasi vastuullisesti. Yksinkertaisesti näyttää myös hyvältä ulospäin, kun hoidat hommat niin kuin pitää.

Homma käyntiin tästä!

Jätä tähän yhteystietosi ja kuvaa kysymyksesi tai ongelmasi alle. Palaamme sinulle mahdollisimman pian tarjouksen kanssa!

Palaamisiin! <3

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Blogi

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Lue tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä.

Miksi Somelaw?

Somelaw on vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut lakitoimisto, joten olemme erikoistuneet juuri sinua koskevien asioiden hoitamiseen. Haluamme edesauttaa vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuutta, vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Olemme täällä, jotta sinä voit onnistua työssäsi parhaalla mahdollisella tavalla.

Somelaw:n erityisosaamisesta huolimatta meillä pykälistä ei tehdä rakettitiedettä, vaan asiat esitetään simppelisti ja ymmärrettävästi. Meillä avun saaminen tapahtuu matalalla kynnyksellä ja ihmisläheisesti. Halusta toimia oikein ei veloiteta päättömiä summia ja meillä tiedät aina etukäteen paljonko lysti tulee kustantamaan. Meidän erityisasiantuntemus takaa myös eniten vastinetta rahallesi, kun asioista perillä olevan juristin loppulasku ei sisällä tuntien selvitystyötä.

Somelaw hoitaa homman

Vaikuttajilla ei ole käytössään omaa lakiosastoa, mutta silti heidän oletetaan olevan perillä kaikista pykälistä ja säännöistä mitä työhön liittyy. Vaikuttajana oikein toimiminen tai säännösten ymmärtäminen ei ole helpoimmasta päästä, mutta onneksi We Law You.

Somelaw neuvoo sinua oikeudellisissa kysymyksissä, jotta sinä osaat toimia oikein. Meillä neuvonta ei alan erityisasiantuntemuksesta huolimatta koostu vain lakiviittauksia tai ympäripyöreistä vastauksista. Meillä varmistutaan siitä, että ymmärrät mitä sääntely tarkoittaa juuri sinun kohdallasi ja tiedät miten käytännössä toimia.

Kysyttävää?

Olemme vaikuttajien täyden palvelun lakitoimisto, jos et löytänyt näistä suoraan etsimääsi tai sinulla on kysyttävää, laita meille viestiä. Kynnys on matala!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lukemista lakisääteiselle tsufetauolle

Artikkeleissa asiaa pykälistä (ymmärrettävästi).

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.