Somelaw

Kaupalliset yhteistyöt

Jännittääkö julkaisun tai sisällön? Mikä on piilomainontakielto ja millainen mainostunnisteen pitää olla? Mihin sisältöön mainostunniste pitää laittaa? Haluatko tarkastuttaa sopimuksen?

Nuku yösi levollisesti jännittämättä huomautuksista tai lausuntopyynnöistä

Olemme erikoistuneet onnistuneiden kaupallisten yhteistöiden petaamiseen. Varmistamme, että sisältösi on lainmukaista ja sopimus etujesi mukainen.

”Myös vaikuttaja voi joutua vastuuseen lainvastaisesta markkinonnista. Juristin apu takaa sen, ettei hommat osu tuulettimeen.”

Katariina Ruuskanen, OTM, Somelaw:n perustaja

Ota tästä sääntelystä nyt sitten selvää

On ymmärrettävää, että toimiminen vaikuttajamarkkinointia koskevien pykälien mukaan aiheuttaa harmaita hiuksia. Sääntely koostuu markkinointiin vaikuttavista laeista, viranomaisten linjauksista, tuomioistuinten ratkaisuista, ICC:n markkinointisäännöistä ja niitä soveltavien tahojen ratkaisuista. Kun tähän vielä lisätään se, että esim. oikeanlaiset mainosmerkinnät vaihtelevat kanavakohtaisesti, alkaa siinä olla melkoinen pala purtavaksi.

Somelaw hoitaa homman

Vaikuttajilla ei ole käytössään omaa lakiosastoa, mutta silti heidän oletetaan olevan perillä kaikista työhön liittyvistä pykälistä. Vaikuttajana oikein toimiminen tai säännösten ymmärtäminen ei ole helpoimmasta päästä, mutta onneksi We Law You.

Haluamme varmistaa, että kaupalliset yhteistyöt menee sinun etujesi mukaiseti. Huolehdimme myös sisältösi lainmukaisuudesta tai mistä tahansa muusta lakiasiasta, mikä sinua mietityttää yhteistyöhön liittyen. Me emme anna ympäripyöreitä vastauksia vaan tarkastuksen jälkeen tiedät täsmälleen miten toimia.

Mitä hyödyn tästä?

Säästät pitkän pennin

Kun asiat hoitaa etukäteen oikein, se tulee varmasti halvemmaksi kuin mönkään menneiden asioiden oikeudenkäyntikulut. Esim. Ruotsissa nimekäs vaikuttaja tuomittiin lainvastaisesta markkinoinnista ja tuomioistuin velvoitti hänet maksamaan itse n. 53 000 euron oikeudenkäyntikulunsa.

Sinun asioihisi erikoistuneen lakitoimiston valinta on myös kustannustehokasta: rahalle saa enemmän vastinetta eikä asioista perillä olevan juristin loppulasku sisällä tuntien selvitystyötä.

Säästät aikaa

Vaikuttajamarkkinointiin liittyvät lakiasiat ovat haastavia ja niitä koskeva sääntely on hajanaista. Jos kaikki muu tuntuu selvältä paitsi vaikuttajamarkkinoinnissa noudatettavat pykälät, näiden asioiden hoito kannattaa ulkoistaa. Tällä vapautat itseltäsi aikaa ja säästyt pään hakkaamiselta seinään. Me hoidamme sinun lakiasiasi, jotta sinä voit keskittyä siihen mikä sinulle on ominaisinta.

Korostat luotettavuuttasi

Tiedetysti luottamus on vaikuttajan tärkein valuutta. On esim. tutkittu, että seuraajat suhtautuvat piilomainontaan negatiivisesti, mutta oikein ja lainmukainen mainossisältö taas ei ärsytä ollenkaan. Myös yhteistyökumppaneita kiinnostaa, miten sinä toimit. Usealle yritykselle luotettavuus ja imago ovat tärkeitä kriteerejä vaikuttajan valinnassa. 

Vältät oikeudelliset riskit

Myös vaikuttaja voi joutua vastuuseen sääntelyn rikkomisesta. Esim. Ruotsissa on jo käsitelty tapauksia, joissa nimekkäät vaikuttajat ovat saaneet uhkasakolla tehostettuja kieltopäätöksiä lainvastaisesta markkinoinnista (artikkeli aiheesta täällä). On vain ajan kysymys, milloin tällainen tapaus etenee Suomessa tuomioistuimeen, eikä kukaan varmasti halua joutua sellaisen kohun keulakuvaksi.

Taklaat maineriskit

Valitettavasti kritiikki vääränlaisesta julkaisusta kohdistuu lähes poikkeuksetta juuri vaikuttajiin, joten sääntelystä kannattaa olla perillä. Sen lisäksi, että inboxi räjähtää neuvomisesta ja sormen heristelemisestä, oikeudelliset seuraukset tai huomautukset voivat aiheuttaa negatiivista julkisuutta tai mainehaittoja myös median puolella.

Imagohyötyä vastuullisuudesta

Kun toimit itse sääntelyn mukaisesti, voit osoittaa yhteistyökumppaneillesi ja seuraajillesi toimivasi vastuullisesti. Yksinkertaisesti näyttää myös hyvältä ulospäin, kun hoidat hommat niin kuin pitää.

Homma käyntiin tästä!

Jätä tähän yhteystietosi ja kuvaile tarpeesi alle.

Palaamme sinulle mahdollisimman pian, jotta voimme sopia yksityiskohdat ja antaa sinulle tarjouksen asiasi hoitamisesta.

Palaamisiin! <3

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Blogi

Virheelliset mainos­merkinnät tulivat kalliiksi

Lue tästä, kuinka nimekkään ruotsalaisen vaikuttajan virheellisistä mainostunnisteista riideltiin oikeudessa asti. Tuomioistuin katsoi vaikuttajan yrityksen syyllistyneen piilomainontaan ja määräsi tälle uhkasakolla tehostetun kieltopäätöksen.

Miksi Somelaw?

Somelaw on vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut lakitoimisto, joten olemme erikoistuneet juuri sinua koskevien asioiden hoitamiseen. Haluamme edesauttaa vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuutta, vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Olemme täällä, jotta sinä voit onnistua työssäsi parhaalla mahdollisella tavalla.

Somelaw:n erityisosaamisesta huolimatta meillä pykälistä ei tehdä rakettitiedettä, vaan asiat esitetään simppelisti ja ymmärrettävästi. Meillä avun saaminen tapahtuu matalalla kynnyksellä ja ihmisläheisesti. Halusta toimia oikein ei veloiteta päättömiä summia ja meillä tiedät aina etukäteen paljonko lysti tulee kustantamaan. Meidän erityisasiantuntemus takaa myös eniten vastinetta rahallesi, kun asioista perillä olevan juristin loppulasku ei sisällä tuntien selvitystyötä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Olemme vaikuttajien täyden palvelun lakitoimisto, jos et löytänyt näistä suoraan etsimääsi tai haluat lisätietoja laita meille viestiä. Kynnys on matala!

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Lue tästä, miten pykälät käyttäytyy käytännössä

Hyviä lukuhetkiä!

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tehtin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw ja Katariina on jeesannut meitä eli vaikuttajamarkkinointitoimisto Noordia monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta. Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa”

”Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.”

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.