Markkinointisääntöjä kannattaa noudattaa myös seuraavista syistä:
Yksityiskohtaisuus
Markkinointisäännöissä määrätään monesta asiasta paljon yksityiskohtaisemmin, kuin esimerkiksi laissa. Tästä syystä ne tarjoavat erinomaisen tulkinta-avun siihen, millainen markkinointi on hyväksyttävää tai millaista markkinoinnin tulisi olla.
Esim: Kuluttajansuojalaissa piilomainonta kielletään yhdellä geneerisellä lauseella: ”Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan (KSL 2 luku 4 §)”
Tämän käytännön merkitys vaatii tulkintaa siitä, mitä pykälä tarkoittaa esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa.
Markkinointisäännöissä kielto käy ilmi useasta artiklasta (Artikla 7,8 sekä C-luvun artiklat), esim. Artikla 7 ”- – Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi – -”.
Ajantasaisuus
Toisin kuin kuluttajansuojalain markkinointia koskevia pykäliä, ICC:n Markkinointisääntöjä päivitetään jopa viiden vuoden välein.
Vastuullisuus
Sääntöjä noudattamalla voi osoittaa toimivansa huolellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Mainehaitat
Jotta alan itselleen luomat säännöt eivät jäisi tyhjiksi, niiden noudattamista valvotaan. Suomessa tätä tekee Mainonnan eettinen neuvosto ja sen lausunnot saavat usein paljon mediahuomiota. Sääntöjen noudattamisella voi siis huolehtia myös omasta maineesta.