Somelaw – 15.8.2025

UGC-markkinointi

Mitä yritysten on hyvä tietää käyttäjien tuottaman sisällön hyödyntämisestä?

Lyhyesti

UGC-markkinointi (User-Generated Content) hyödyntää asiakkaiden ja käyttäjien itse luomaa sisältöä, kuten kuvia, videoita ja arvosteluja, brändin näkyvyyden ja luotettavuuden lisäämiseksi.

Tämä markkinointimuoto on kustannustehokas ja autenttinen keino vahvistaa asiakassuhteita, mutta sen käyttö edellyttää juridisten velvoitteiden huomioimista, kuten tekijänoikeuksien ja henkilötietojen suojaa sekä kaupallisen yhteistyön merkintöjä.

Yrityksen on aina varmistettava lupa sisällön hyödyntämiseen, ohjeistettava sisällöntuottajia merkintöjen tekemisessä ja pidettävä selkeät pelisäännöt, jotta markkinointi on sekä tehokasta että lainmukaista.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mitä UGC (User-Generated Content) tarkoittaa ja millaisia sisältöjä se kattaa?

  • Miksi UGC-markkinointi on tehokasta ja mitä hyötyjä siitä on yritykselle?

  • Mitä juridisia velvoitteita UGC:n hyödyntämiseen liittyy (tekijänoikeudet, henkilötiedot, merkinnät)?

  • Milloin ja miten yritys tarvitsee luvan UGC:n käyttöön?

  • Miten yritys voi käytännössä kerätä, käyttää ja hallita UGC-sisältöä turvallisesti ja lainmukaisesti?

  • Mitkä ovat parhaat käytännöt ja vinkit UGC-markkinoinnin toteuttamiseen?

Mikä on UGC?

UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten kuvia, videoita, arvosteluja, blogipostauksia tai somejulkaisuja, joita ei ole tuottanut yrityksen oma markkinointitiimi.

Esimerkkejä UGC:stä ovat

  • asiakkaan Instagramiin jakama kuva tuotteestasi,
  • tuotteesta tehty TikTok video; tai
  • blogikirjoitus palvelukokemuksesta.

UGC on tehokasta, koska se on usein autenttista ja vaikuttaa potentiaalisiin asiakkaisiin enemmän kuin perinteinen mainonta. Tutkimusten mukaan kuluttajat luottavat käyttäjien luomaan sisältöön enemmän kuin yritysten itse tuottamiin viesteihin.

Miksi UGC-markkinointi kannattaa?

  1. Luottamus ja aitous – Oikeiden käyttäjien kokemukset lisäävät brändin uskottavuutta. UGC toimii yhtä tehokkaasti, kuten kaverin suositus tai puskaradio.
  2. Sitoutuminen ja näkyvyys – Asiakkaat kokevat olevansa osa yhteisöä, mikä lisää sitoutumista.
  3. Kustannustehokkuus – Sisältö syntyy usein ilman suuria tuotantokuluja.
  4. Monipuolinen sisältöpankki – Yritys voi saada erilaista ja tuoretta sisältöä käyttöönsä ja eri kanaviin.

Juridiset näkökulmat UGC:n hyödyntämisessä

1. Tekijänoikeudet

UGC on tekijän omaisuutta, vaikka se olisi julkaistu julkisesti henkilön somessa. Yritys ei voi käyttää sisältöä markkinoinnissaan ilman lupaa sisällön tekijäktä – pelkkä julkaisu somessa ei tee sisällöstä vapaasti käytettävää.

Ratkaisu: Tee yksinkertainen sopimus UGC:stä. Löydät sellaisen täältä!

2. Henkilötietojen käsittely

Jos sisällössä näkyy ihmisiä, se on myös GDPR:n alaisesti käsiteltävä henkilötieto. Käyttö markkinoinnissa edellyttää suostumusta jokaiselta tunnistettavalta henkilöltä.

Tästä syystä sopimuksen tekeminen UGC:stä on erityisen tärkeää.

3. Kaupallisen yhteistyön merkinnät

Jos UGC syntyy yhteistyön tuloksena (esim. tuote on saatu ilmaiseksi tai siitä on maksettu korvaus), sisällöntuottajan tulee merkitä yhteistyö asianmukaisesti.

Yrityksen vastuulla on ohjeistaa ja valvoa, että merkinnät tehdään oikein. Tätä vastuuta voi rajata hyvällä UGC sopimuksella.

Tilaa UGC-sopimus tästä!

Tilaa sopimus UGC sisällöntuotantoon täältä ja saat sen heti käyttöösi!

Sopimuksen on laatinut vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut juristi.

Käytännön vinkit yritykselle UGC-markkinointiin

  • Luo selkeät pelisäännöt
    Kerro asiakkaille, miten heidän sisältöään voidaan käyttää ja missä kanavissa.

  • Tee sopimus
    Laadi aina sopimus. Lakiverkkokauppamme sopimuksella pidät sopimisen kevyenä ja yksinkertaisena. Hanki UGC-sopimus täältä!

  • Kannusta sisällön luomiseen
    Järjestä kampanjoita, haasteita ja kilpailuja, jotka motivoivat asiakkaita jakamaan kokemuksiaan.

  • Krediitit ja näkyvyys
    Mainitse aina tekijän nimi tai some-tili, jos saat siihen luvan. Tämä lisää halukkuutta osallistua uudelleen.

Yhteenveto

UGC-markkinointi tarjoaa yrityksille tehokkaan ja autenttisen tavan näkyvyyttä.

Samalla se tuo mukanaan juridisia velvoitteita – erityisesti tekijänoikeuksien ja henkilötietojen osalta.

Selkeät sopimuskäytännöt takaavat, että UGC:n hyödyntäminen on  laillista ja kaikki sujuu ongelmitta.

💡 Vinkki: Somelaw tarjoaa UGC-käyttöön selkeää ja helppoa sopimusta, jonka voit saada lakiverkkokaupastamme heti tilauksen yhteydessä käyttöösi. Hanki sopimus täältä!

Tilaa UGC sopimus tästä!

Tilaa UGC sopimuspohja täältä!

Saat sopimuksen heti tilauksen yhteydessä käyttöösi.

Ota meihin yhteyttä tästä!

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.