Somelaw – 27.9.2024
Piilomainonta markkinoinnissa
Lain mukaan mainosten on oltava tunnistettavissa mainoksiksi eikä mainosten kaupallista luonnetta saa piilotella. Tämä tulee siis suoraan laista:
Kuluttajansuojalaki 2 luku 4 §
Markkinoinnin tunnistettavuus
Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan
Tätä kutsutaan laista tulevaa vaatimusta kutsutaan vaatimukseksi markkinoinnin tunnistettavuudesta. Jos markkinointi ei ole tunnistettava markkinoinniksi, kyse on piilomainonnasta. Koska kiellon vastainen toiminta on kiellettyä, tätä vaatimusta kutsutaan myös piilomainontakielloksi.
Laista tulevan piilomainontakiellon mukaan
- mainos on selkeästi tunnistettava mainokseksi ja
- mainoksesta pitää käydä ilmi kenen lukuun markkinointi tapahtuu
Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä artikkeli: ”Virheelliset mainosmerkinnät tulivat kalliiksi”.
Mikä piilomainontakiellon tarkoitus on?
Piilomainontakiellon tarkoitus on suojata kuluttajaa. Kun kuluttaja tietää, että kyseessä on mainos, hän osaa suhtautua saamaansa tietoon kriittisesti tietäen, että yrityksen tarkoituksena on saada meidät ostamaan tietty tuote tai palvelu.
Esimerkiksi:
TV:ssä mainostauko on erotettu muusta sisällöstä ”mainoskatko” -ilmoituksin.
Somessa näiden ilmoituksien sijaa ajaa mainosmerkinnät.
Jos kuluttaja ei tunnista mainosta mainokseksi, se voi vääristää hänen ostokäyttäytymistään.
Piilomainontakiellon tarkoituksena on siis turvata kuluttajan mahdollisuus suhtautua kriittisesti hänelle esitettyyn informaatioon.
Esimerkiksi:
Sinäkin suhtaudut varmasti eri tavalla kaverin suosittelemaan tuotteeseen vs. henkilön suositukseen, jolle on maksettu tuotteen suosittelemisesta.
Jotta kuluttaja sitten erottaisi mainoksen mainoksesta, sen selkeästi erottua muusta sisällöstä. Tämä tarjoaa meille myös mahdollisuuden ja oikeuden mainoksien sivuuttamiseen (jos emme esimeriksi halua, että ostokäyttäytymiseemme yritetään yritysten tai tiettyjen yritysten toimesta vaikuttaa).
Esimerkiksi:
Kuluttajalla pitää olla mahdollisuus sivuuttaa kaupalliset sisällöt, ihan samalla tavalla, postilaatikosta tulevat mainoslehtiset ”ei mainoksia” tarralla.
Somessa tämä mahdollistetaan selkeällä ilmoituksella/merkinnällä kaupallisesta sisällöstä.
Kuluttajalle on siis mediasta riippumatta annettava A) oikeus tietää, milloin hän altistuu mainokselle ja B) mahdollisuus sivuutta mainossisältö.
Huom! Et voi siis valita, annatko tähän mahdollisuuden (mainosmerkinnän pois jättämällä), vaan lain mukaan mainosmerkintä on pakko tehdä.
On aina kuluttajan valinta, katsooko hän mainossisällön vai ei.