Somelaw – 27.9.2024

Mainosmerkintöjen tekeminen

Miten vaikuttajamarkkinoinnin mainosmerkinnät tehdään? Miksi ne pitää tehdä?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia ja mainosmerkintöjä koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Vaikuttajamarkkinointi ja mainostunnisteet

Lain mukaan mainosten on oltava tunnistettavissa mainoksiksi eikä mainosten kaupallista luonnetta saa piilotella. Tätä kutsutaan vaatimukseksi markkinoinnin tunnistettavuudesta, jolla kielletään piilomainonta. Tästä syystä lakipykälää kutsutaan myös piilomainontakielloksi. §

Kuluttajansuojalaki 2 luku 4 §

Markkinoinnin tunnistettavuus

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan

Piilomainontakiellon takia mainosmerkintöihin täytyy tehdä mainosmerkinnät / mainostunnisteet.

Lue täältä lisää piilomainontakiellosta!

”Puuttuvan kotimaisen oikeuskäytännön vuoksi on vain ajan kysymys, milloin jokin tapaus viedään tuomioistuimen ratkaistavaksi. Kukaan ei varmasti halua joutua sellaisen tapauksen keulakuvaksi. Piilomainontakielto kannattaa siis ottaa vakavasti”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Mihin sisältöön mainostunniste pitää laittaa?

Mainostunniste pitää laittaa kaikkiin sisältöihin, joista

  • yritys ja vaikuttaja ovat tehneet sopimuksen; ja
  • vaikuttaja saa näkyvyyttä vastaan palkkion (raha, rahanarvoinen etu, alennus, palvelu, myyntikomissio).

Toisin sanoen mainostunniste on laitettava esim:

  • kaupallisiin yhteistöihin ja
  • brändilähettilyyttä koskeviin julkaisuihin
  • sisältöihin, jossa vaikuttaja saa vastineeksi palvelun
  • julkaisuihin, vaikuttaja saa julkaisua vastaan esim. keikkaliput

Kaupallisen yhteistyön alainen sisältö on siis lakiteknisesti mainontaa ja se täytyy lain mukaan merkitä sellaiseksi.

Lue täältä vaikutta-pr:stä ja siitä miten se merkitään!

Yritys vastaa oikeanlaisista mainostunnisteista

Yritys vastaa siitä, että sen markkinointi on lainmukaista. Tämä vastuu on yrityksellä riippumatta siitä, missä mediassa markkinointi tapahtuu (televisio, radio, lehti, sosiaalinen media tai vaikuttajan kanava).

Oikeuskäytännössä tämän on katsottu tarkoittavan sitä, että yrityksellä on velvollisuus ohjeistaa vaikuttajaa siitä, kuinka yrityksen tilaamasta markkinoinnista saadaan lainmukaista. Käytännössä tämä tarkoittaa ohjeistamista

  1. lainmukaisista mainosmerkinnöistä
  2. mahdollisista omiin tuotteisiin/palveluihin liittyvistä erityisistä markkinointisäännöistä (esim. terveystuotteet, lääkkeet yms)

Jos haluat täyttää kohdan 1 mukaisen velvollisuuden, tilaa Somelawn mainosmerkintäohje täältä!

Jos kaipaat apua kohtaan 2, tilaa lakineuvonta täältä!

Ohjeet mainosmerkintöihin

Näitä ohjeita noudattamalla onnistut luomaan oikeanlaisen mainosmerkinnän ja mainostunnisteen sekä toimimaan lain mukaisesti. Kiinnitä huomiota näihin:

1. Sanamuoto

Mainostunnisteen sanamuodosta täytyy selkeästi käydä ilmi sisällön kaupallinen luonne.

⛔ Pelkkä suullinen ilmoitus mainoksesta ei riitä, vaan mainostunnisteen täytyy olla kirjallinen (sisältöä selataan usein ilman ääniä)

⛔ Pelkkä “yhteistyö” ei riitä, koska se ei ilmaise kaupallista tarkoitusta. 

⛔ Ilmaisu sponsoroidusta sisällöstä ei ole ok, koska sponsorointi on eri asia kuin mainonta.

ELI:

✅ Käytä sanamuotoa “mainos” tai “kaupallinen yhteistyö” .

✅ Tee mainostunniste sillä kielellä, jolla tuotat normaalistikin sisältösi.

Liitä samaan yhteyteen selkeä tieto markkinoivasta yrityksestä. 

⛔ Linkki yrityksen sivuille, yrityksen nettiosoite tai hashtag ei riitä.

Esimerkki hyvän mainostunnisteen sanamuodosta:

✅ “Mainos yrityksen Somelaw Oy:n kanssa”

✅  “Kaupallinen yhteistyö Somelaw Oy:n kanssa”.

2. Sijoittelu

Mainostunniste täytyy havaita heti ensisilmäyksellä.

⛔ Älä sijoita mainostunnistetta liian reunaan (se voi eri laitteilla jäädä pois näkyvistä tai esim. käyttäjänimen alle)

Sijoita mainostunniste:

✅ näkyville

✅ heti ensimmäiseksi julkaisun tai sisällön alkuun

3. Koko ja muotoilu

Mainosmerkinnän tulee myös kokonsa ja muotoilunsa puolesta kiinnittää kuluttajan huomio. 

⛔ Älä tee tekstistä niin pientä, että mainostunnistetta täytyy etsiä.

⛔ Älä sijoita mainostunnistetta samansävyistä taustaa vasten.

VAAN:

✅ Tee mainostunnisteesta tarpeeksi iso.

✅ Varmista, että teksti erottuu väritykseltään selvästi taustasta ja muusta tekstistä. 

Tarvitsetko kattavat lakiohjeet mainosmerkintöihin? Tilaa täältä!

Millainen mainosmerkinnän pitää olla?

Näin teet lainmukaisen mainostunnisteen kaupalliseen yhteistyöhösi:

✅ Käytä ilmaisua “Mainos / Kaupallinen yhteistyö Somelaw Oy:n kanssa”

✅ Sijoita teksti näkyville sekä heti sisällön tai julkaisun alkuun.

✅  Tee mainostunnisteesta tarpeeksi iso.

✅ Varmista, että teksti erottuu väritykseltään selvästi taustasta ja muusta tekstistä. 

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Vaikuttaja-PR

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Piilomainonta

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

UGC markkinointi

Lue tästä, mitä UGC markkinointi on juridisesti.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

neuvonnan,

sääntelyn noudattamisen,

sopimusasioiden,

ohjeiden laatimisen tai

viranomaisten kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.