1. Sanamuoto
Mainostunnisteen sanamuodosta täytyy selkeästi käydä ilmi sisällön kaupallinen luonne.
⛔ Pelkkä suullinen ilmoitus mainoksesta ei riitä, vaan mainostunnisteen täytyy olla kirjallinen (sisältöä selataan usein ilman ääniä)
⛔ Pelkkä “yhteistyö” ei riitä, koska se ei ilmaise kaupallista tarkoitusta.
⛔ Ilmaisu sponsoroidusta sisällöstä ei ole ok, koska sponsorointi on eri asia kuin mainonta.
ELI:
✅ Käytä sanamuotoa “mainos” tai “kaupallinen yhteistyö” .
✅ Tee mainostunniste sillä kielellä, jolla tuotat normaalistikin sisältösi.
Liitä samaan yhteyteen selkeä tieto markkinoivasta yrityksestä.
⛔ Linkki yrityksen sivuille, yrityksen nettiosoite tai hashtag ei riitä.
Esimerkki hyvän mainostunnisteen sanamuodosta:
✅ “Mainos yrityksen Somelaw Oy:n kanssa”
✅ “Kaupallinen yhteistyö Somelaw Oy:n kanssa”.
2. Sijoittelu
Mainostunniste täytyy havaita heti ensisilmäyksellä.
⛔ Älä sijoita mainostunnistetta liian reunaan (se voi eri laitteilla jäädä pois näkyvistä tai esim. käyttäjänimen alle)
Sijoita mainostunniste:
✅ näkyville
✅ heti ensimmäiseksi julkaisun tai sisällön alkuun
3. Koko ja muotoilu
Mainosmerkinnän tulee myös kokonsa ja muotoilunsa puolesta kiinnittää kuluttajan huomio.
⛔ Älä tee tekstistä niin pientä, että mainostunnistetta täytyy etsiä.
⛔ Älä sijoita mainostunnistetta samansävyistä taustaa vasten.
VAAN:
✅ Tee mainostunnisteesta tarpeeksi iso.
✅ Varmista, että teksti erottuu väritykseltään selvästi taustasta ja muusta tekstistä.
Summasummarum:
Näin teet lainmukaisen mainostunnisteen kaupalliseen yhteistyöhösi:
✅ Käytä ilmaisua “Mainos / Kaupallinen yhteistyö Somelaw Oy:n kanssa”
✅ Sijoita teksti näkyville sekä heti sisällön tai julkaisun alkuun.
✅ Tee mainostunnisteesta tarpeeksi iso.
✅ Varmista, että teksti erottuu väritykseltään selvästi taustasta ja muusta tekstistä.