Somelaw – 14.2.2024
Monitasoinen sääntely
Vaikuttajamarkkinointiin vaikuttaa monitasoinen sääntely. Kuluttajansuojalain lisäksi on huomioitava muut erityislait, tuomioistuintapaukset, alan itsesääntelyelinten säännöt ja lausunnot sekä EU-tason sääntely ynnä muu sääntely.
Ei-tyhjentävä lista soveltuvista säännöksistä näyttää tältä:
- Kuluttajansuojalaki
- Kuluttajansuojalakia koskevat hallituksen esitykset eli lain esityöt
- Muut markkinointia koskevat erityislait ja markkinointiin liittyvät lait
- Muut, kuten sopimiseen liittyvät, lait
- Kotimaiset tuomioistuinratkaisut
- Pohjoismaiset tuomioistuinratkaisut ja Pohjoismaiden kuluttajaviranomaisten linjaukset
- EU-sääntely ja EU -tasoiset tuomioistuinratkaisut
- ICC:n markkinointisäännöt
- Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot
- KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajaviraston) linjaukset ja julkaisut sekä Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
- Oikeuskirjallisuus
- Työryhmämietinnöt, viranomaisten toiminnantarkastuskertomukset ja muut
Ei ole siis ihme, että tuntuu välillä haastavalta tai vaikeaselkoiselta. Asiaa ei myöskään auta se, että lait eivät päivity markkinointikeinojen tahtiin eikä sanktioituja tai ”sitovia” tuomioistuinratkaisuja ei ole saatavilla.
Sääntelystä varmistumiseksi Somelaw suosittelee konsultoimaan aina asiaan erikoistunutta juristia 💟