Tuomioistuin ei ole vielä Suomessa ottanut kantaa vaikuttajamarkkinointiin, mutta Ruotsissa näin on tehty jo useasti.
Esimerkkinä tapaus Alexandra media, jossa tuomioistuin katsoi sosiaalisen median julkaisuista puuttuvat mainosmerkinnät lainvastaiseksi markkinoinniksi (piilomainontakiellon rikkominen).
- Tuomioistuin kielsi Alexandraa 100 000 kruunun uhkasakolla tehostetulla kieltopäätöksellä osallistumista matkapuhelimien kierrätyspalveluiden markkinointiin blogissaan ja Instagramissa siten, ettei markkinointi ole tunnistettavissa markkinoinniksi.
- Alexandra media ilmoitti kertyneiksi oikeudenkäyntikuluikseen n. 535 000 kruunua (n. 53 000 euroa), jotka tuomioistuin määräsi kokonaan hänen itsensä maksettavaksi.
- Lisäksi tapaus sain paljon mediahuomiota kansainvälisesti.
Lue lisää tapauksesta täältä.
Somelaw suosittelee konsultoimaan juristia aina ennen vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista. Näin varmistat sopimuksin, ettei harjoittamasi markkinointi etene tuomioistuimen käsiteltäväksi.