Somelaw – 6.5.2024

UGC markkinointi

Mitä UGC markkinoinnissa on juridisesti huomioitava?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin UGC markkinointi koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

UGC markkinointi

UGC markkinoinnilla tarkoitetaan käyttäjien luomaa sisältöä (”user generated content”). UGC -markkinointi on markkinointia siinä missä muukin, mutta se on tuotteesi tai palvelusi käyttäjien luomaa sisältöä. Puskaradio tai kavereiden suositus on paras ja luotettavin markkinointikeino* ja vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus perustuu tähän. Tämän tehokkuus korostuu entisestään UGC-markkinoinnissa.

* huimat 92% kuluttajista luottaa eniten ystävien ja perheenjäsenten luomiin sisältöihin.

UGC markkinointi perustuu siis tähän: luotat enemmän tuttusi mielipiteeseen ja se näyttäytyy autenttisempana muuhun markkinointisisältöön verrattuna.

UGC markkinoinnin lainmukaisuus

Huomioithan, että UGC markkinointi on markkinointia siinä, missä mikä tahansa muukin markkinointi.

  • TV:ssä mainokset erotetaan mainoskatkolla eikä tiettyjä mainoksia saa esittää lapsien katseluaikaan,
  • kaupalliset yhteistyöt on merkittävä mainoksiksi,
  • mainoslehtisiä ei ole pakko vastaanottaa postiluukusta ja
  • kaikenlaisen markkinoinniin pitää olla hyvän tavan mukaista.

Tämä kaikki kuluttajansuojalaista ja erityislaeista tuleva markkinointia koskeva sääntely pätee myös UGC markkinointiin, mikäli yritys maksaa sisällöstä käyttäjälle tai antaa tuotteet ilmaiseksi.

”Moni ei tule ajatelleeksi, että UGC sisällöntuotanto voi olla juridisesti markkinointia siinä missä mikä tahansa markkinointi ja markkinoinnissa pitää noudattaa erilaisia säännöksiä”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Huomioi nämä UGC markkinoinnissa

Mitä UGC markkinoinnissa pitää huomioida?

  1. Yrityksen pitää ohjeistaa käyttäjää siitä, miten sisällöstä saadaan lainmukainen. 
    • Yritys voi pyytää tähän juristin apua. Ks. tähän palvelu täältä!
  2. Tee sopimus, jossa voidaan sopia mm. vastuista.
  3. Mieti miten immateriaalioikeudet (sisällön käyttöoikeus, kuvaoikeudet yms) luovutetaan ja mihin hintaan. Sovi tästäkin sopparissa!
    • Ota meihin yhteyttä alta, niin teemme teille sopimuksen oikeuksien luovutuksesta tai valitse UGC soppari, johon nämä määräykset sisältyy.

Milloin UGC sisältö on juridisesti markkinointia?

Jos yritys sopii käyttäjän kanssa sisällön luomisesta, kyse on juridisesti mainonnasta ja sisältö täytyy mm. merkitä mainostunnistein. Sama pätee silloin, jos yritys maksaa käyttäjälle sisällöstä tai antaa tuotteita sitä varten käyttäjälle.

Huom! Myös pelkkä pyyntö (ilman vastiketta) voi muodostaa juridisen markkinoinnin

Jos yritys pyytää käyttäjää julkaisemaan sisältöä, yritys tavoittelee näkyvyyttä yritykselleen sisällön kautta. Tämän tarkoituksena on edistää yrityksen myyntiä ja/tai tunnettuutta ja kaiken tällaisen on katsottu olevan tulkittavissa mainonnaksi. Myös UGC sisällöissä on hyvä lähteä siitä ajatuksesta, että kyse on mainonnasta.

Tästä on kuitenkin hyvä erottaa ilmaismainonta, jossa kuluttaja luo sisältöä vapaasta tahdostaan ja omasta aloitteestaan. Ilmaismainonta ei ole juridisesti mainontaa. 

Mitä UGC sisällössä pitää olla?

Jos kyse on edellä esitetyin perustein markkinointi juridisessa mielessä, UGC sisällön täytyy mm.

  • olla merkitty mainostunnisteella (”Mainos yrityksen X kanssa” tai ”Kaupallinen yritys yrityksen X kanssa”)
  • olla hyvän tavan mukainen ja totuuden mukainen,
  • huomioida alaikäisiä koskeva sääntely ja
  • antaa tietyt tiedot tuotteesta riippuen.

Huomioithan myös, ettei tiettyjä tuotteita tai palveluita saa markkinoida ollenkaan sekä sen, että joitakin saa markkinoida vain tietyin edellytyksin!

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Vaikuttaja-PR

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Piilomainonta

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Mainosmerkinnät

Lue tästä, miten vaikuttajamarkkinoinnin mainostunnisteet tehdään.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

lainmukaisen ohjeistamisen tai

sopimusasioiden kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.