Somelaw – 6.5.2024
UGC markkinointi
UGC markkinoinnilla tarkoitetaan käyttäjien luomaa sisältöä (”user generated content”). UGC -markkinointi on markkinointia siinä missä muukin, mutta se on tuotteesi tai palvelusi käyttäjien luomaa sisältöä. Puskaradio tai kavereiden suositus on paras ja luotettavin markkinointikeino* ja vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus perustuu tähän. Tämän tehokkuus korostuu entisestään UGC-markkinoinnissa.
* huimat 92% kuluttajista luottaa eniten ystävien ja perheenjäsenten luomiin sisältöihin.
UGC markkinointi perustuu siis tähän: luotat enemmän tuttusi mielipiteeseen ja se näyttäytyy autenttisempana muuhun markkinointisisältöön verrattuna.
UGC markkinoinnin lainmukaisuus
Huomioithan, että UGC markkinointi on markkinointia siinä, missä mikä tahansa muukin markkinointi.
- TV:ssä mainokset erotetaan mainoskatkolla eikä tiettyjä mainoksia saa esittää lapsien katseluaikaan,
- kaupalliset yhteistyöt on merkittävä mainoksiksi,
- mainoslehtisiä ei ole pakko vastaanottaa postiluukusta ja
- kaikenlaisen markkinoinniin pitää olla hyvän tavan mukaista.
Tämä kaikki kuluttajansuojalaista ja erityislaeista tuleva markkinointia koskeva sääntely pätee myös UGC markkinointiin, mikäli yritys maksaa sisällöstä käyttäjälle tai antaa tuotteet ilmaiseksi.