Piilomainontakielto ulottuu myös teasaukseen. Sekä lain että ICC:n markkinointisääntöjen mukaan kaiken mainonnan pitää olla tunnistettavaa.
1. Lain mukaan:
”Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan”, (tätä kutsutaan myös piilomainontakielloksi). §
Kuluttajansuojalaki 2 luku 4 §
- Mainos täytyy siis mediasta huolimatta tunnistaa heti mainokseksi ja siitä on käytävä ilmi markkinoiva yritys. Lue tarkemmin oikeanlaisista mainostunnisteita ja piilomainonnasta tästä artikkelista ”Virheelliset mainosmerkinnät tulivat kalliiksi”.
2. ICC:n markkinointisääntöjen 7 artikla asettaa tunnistettavuudelle vielä tarkempia kriteerejä:
”Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi. ”
Hox! Jos piilomainonta kiinnostaa, lue lisää tästä artikkelista, jonka aiheena on ”piilomainonta tuli vaikuttajalle kalliiksi”.
3. ICC:n markkinointisääntöjen 8 artiklan mukaan markkinoijan ei kuitenkaan tarvitse olla tunnistettavissa, jos tarkoituksena on herättää kiinnostus tulevaan markkinointiin (eli teaser-mainoksissa).
4. Lisäksi on huomioitava ICC:n markkinointisäännöt, joiden mukaan markkinointi tarkoittaa:
- mainontaa ja muuta markkinointia, kuten myynninedistämistä, sponsorointia, suoramarkkinointia ja digitaalista markkinointia
- viestintää, jota markkinoiva yritys tai joku hänen lukuunsa harjoittaa, ja jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuotteen myynninedistäminen tai kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen mainitussa tarkoituksessa.