Kuluttajavirasto on kuitenkin ottanut kantaa ratkaisullaan hyvän tavan vastaiseen markkinointiin (Unibet & JVG).
- Tapauksessa oli kyse siitä, että JVG:n musiikkivideolla ja somessa oli näkynyt Unibetin logo. Tämä oli lainvastaista markkinointia, koska vain Veikkaus saa markkinoida Suomessa rahapelejä.
Kuluttaja-asiamies otti kantaa myös piilomainontaan:
- Musiikkivideon alussa tai sen yhteydessä olevassa tekstikentässä ei ole tuotu millään tavalla esiin kaupallista yhteistyötä tai sitä, kenen lukuun markkinointi on tapahtunut ➡️ Frisbee-musiikkivideolla näkynyt Unibetin markkinointi ei täyttänyt mainonnan tunnistettavuuden vaatimusta.
- Ratkaisun mukaan ”jotta markkinointi olisi lain edellyttämällä tavalla selkeästi tunnistettavaa, julkaisu tulee voida tunnistaa markkinoinniksi välittömästi, jotta kuluttaja tietää olevansa kaupallisen vaikuttamisen kohteena alusta asti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että heti julkaisun alussa (esim. Instagram-julkaisun yhteydessä olevan tekstin alussa) on selkeästi kerrottava, että kyseessä on mainos taikka että kyse on kaupallisesta yhteistyöstä, sekä mainostava yritys tai muu tunnistettava kaupallinen nimi, esim. tuotemerkki.” ➡️ Koska näin ei menetelty, oli kyse lainvastaisesta piilomainonnasta.
Somelaw suosittelee konsultoimaan juristia ennen vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista tai viimeistään siinä vaiheessa, jos saat yhteydenoton viranomaiselta tai neuvostolta vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Lue alta miksi.