Somelaw

UGC sopimus

Etsinnässä UGC-sopimus tai UGC sopimuspohja? Hanki se markkinointioikeuteen erikoituneen juristin laatimana täältä.

Sopimus käyttäjän tuottamasta sisällöstä (UGC sopimus)

Hyvä ja juristin laatima UGC -sopimus takaa turvaa molempien oikeuksia, takaa onnistuneen yhteistyön sekä sen tulokset.

”Jos UGC sisällöntuotanto on markkinointimuotona osaltaan vaikuttajamarkkinointia vastaava, mutta juridisesti sopimuksen täytyy ottaa huomioon sen erityispiirteet.”

– Katariina Ruuskanen

Juristi, OTM, Somelawn perustaja

Mitä UGC on?

UCG eli ”User-Generated Content” tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä yrityksen tuotteista, palveluista tai yleisesti sen brändistä. UGC voi olla esimerkiksi:

  • Sosiaalisen median julkaisuja (kuvia, videoita) tai blogitekstejä
  • Arvosteluja, kommentteja tai suosituksia
  • TikTok haasteita, Youtube unboxing videoita tai hashtag kampanjoita. 

Ennen UGC syntyi asiakkaiden, seuraajien tai fanien toimesta ns. autenttisina suositteluina ja ilmaismainontana. Nykyisin UGC on osattu yritysten toimesta kaupallistaa ja tämä luonnollisesti hyödyttää myös sisällön tuottajia. Kaupallistamisella viitataan siihen, että yritykset voivat korvata sosiaalisen median käyttäjille mainitunlaisesta sisällöstä tietynlaisen korvauksen (raha, tuote, palvelu tai muu hyödyke).

UGC on suosittua muun muassa siksi, että se on markkinointimuotona autenttista ja uskottavaa sekä yritykselle kustannustehokasta.

Miten yritys voi hyödyntää UGC sisältöä?

  1. Sopimus sisällön tuottamisesta
    • Tehdään UGC -sopimus
  2. Käyttäjien sisällön tai arvostelujen jakaminen yrityksen toimesta
  3. Kilpailun, kampanjan tai hashtagien luominen
    • Järjestetään kilpailuja, arvontoja tai muita, joissa jaetaan yrityksen hashtagia, kuvaa tai muuten saadaan brändiä näkyville
    • Tehdään UGC -sopimus

Mikä UGC sopimus on?

UCG -sopimus (User-Generated Content) eli käyttäjän tuottamaa sisältöä koskeva sopimus määrittelee ehdot, joiden mukaisesti yritys tai brändi voi käyttää käyttäjien (kuten asiakkaiden tai seuraajien) luomaa sisältöä.

UGC-sopimuksen tekeminen on tärkeää, jotta molemmat osapuolet ymmärtävät velvoitteensa ja esimerkiksi tietävät mitä oikeuksia luovutetaan.

Hyvä sopimus suojaa molempia osapuolia riskeiltä ja taklaa mahdolliset riitaisuudet, joiden setviminen tulee aina kalliiksi.

Katso lisätietoa UGC-mainonnasta täältä tai tilaa sopimusta alta!

Tilaa UGC sopimuspohja tästä!

Tilaa UGC sopimuspohja täältä ja saat sen heti käyttöösi!

Sopimus on vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen juristin laatima.

Mikä UGC sopimukseen pitää laittaa?

UGC-sopimukseen on immateriaalioikeuksien osalta hyvä kirjata mm. seuraavat asiat:

  1. Sisällön omistusoikeus: Kuka omistaa sisällön sen luomisen jälkeen. Yleensä käyttäjä säilyttää omistusoikeuden, mutta antaa yritykselle tietyn laajuisen lisenssin käyttää sisältöä.
  2. Käyttöoikeudet: Millä tavoin, miten kauan ja missä yritys saa käyttää sisältöä (esim. mainonnassa, verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa jne).
  3. Hyvitykset: Mikä korvaus sisällöstä tulee ja onko laajemmalle käyttöoikeudelle (esim. oikeus käyttää sisältöä mainonnassa) erillinen korvaus.

Sopimukseen täytyy kirjata myös muita tärkeitä sopimusehtoja, kuten:

  1. Vastuuvapauslausekkeet: Mm. käyttäjän vakuutus siitä, että käyttäjä omistaa sisällön itse eikä  se riko kolmansien osapuolten oikeuksia (jos esim. käytetty valokuvaajaa tai muita henkilöitä).
  2. Sopimuksen voimassaolo: Mihin asti sopimus on voimassa ja säilyykö jotkut ehdot voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen (esim. salassapito ja immateriaalioikeudet)?
  3. Salassapito ja kilpailu: Onko osapuolet velvollisia pitämään sopimuksen yksityiskohdat salassa tai saako sisällöntuottaja tuottaa sisältöä myös kilpailijoille?
  4. Sovellettava laki: Minkä lain mukaan mahdolliset riitatilanteet käsitellään ja millä tavalla riitatilanteet ratkaistaan?

Hanki UGC sopimus tästä!

Pääset tilaamaan heti käyttövalmiin sopimuspohjan vaikuttajamarkkinointiin täältä!

Sopimuspohja on helposti muokattavissa kulloiseenkin tarpeeseesi sopivaksi.

UKK

Kyllä, koska markkinointimuodot ja sisällöntuottajat eroavat hieman toisistaan.

Jos tarvitset vaikuttajasopimuksen, klikkaa tänne!

Sopimuksen laatiminen juristilla on tärkeää, koska sisällöntuotannoista sovittaessa immateriaalioikeuksien kirjaaminen ei ole yksiselitteistä. 

Huomioon täytyy ottaa myös seuraavia asioita koskevat ehdot, jotka täytyy kirjoittaa juridisesti tietyllä tavalla:

  • henkilötiedot ja yksityisyyden suoja
  • riskien hallinta ja osapuolten vastuut
  • sisällön laatu ja korvaus
  • sopimuksen purkaminen ja mainehaitat
  • tuotteen tai palvelun markkinointiin liittyvät erityispiirteet

Ehdottomasti. UGC on markkinointia siinä missä muukin markkinointi, josta sovitaan osapuolien kesken. Kaikesta tällaisesta on syytä laatia sopimus. Kummankaan edut eivät ole tarpeeksi turvatut, jos asiasta sovitaan kevyesti vain inboxissa tai sähköpostissa.

Yksittäiset viestit eivät paljon lämmitä, jos esimerkiksi yritys ei maksa sovittua korvausta tai käyttää sisältöä ajateltua laajemmin – taikka jos sisällöntuottaja luo yrityksen mainetta haittaavaa sisältöä tai ei tuota sitä muuten sovitunlaisena.

Asiakaskyselyn tuloksia

Tätä mieltä asiakkaamme olivat meistä:

100%

koki saavansa apua riittävän nopeasti

100%

oli erittäin tyytyväisiä juristimme asiantuntemukseen ja saamaansa apuun

100%

aikoo käyttää meitä myös jatkossakin

Tilaa UGC sopimus tästä!

Tilaa sopimuspohja UGC varten täältä! 

Saat juristin laatiman sopimuspohjan heti käyttöösi.

Meihin luottavat

Temme yhteistyötä mm. seuraavien yritysten kanssa:

 

Etkö löytänyt etsimääsi?

Jos et löytänyt sinulle sopivaa palvelua, ota meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä – olisi kiva olla avuksi!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Tästä hyvää lukemista

Näihin artikkeleihin kannattaa tutustua!

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä

Tärkeää tietoa somehäirinnästä.

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeus­loukkaukset

Lue tästä tärkeää tietoa tekijänoikeuksista!

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.