Somelaw – 14.2.2024

Vaikuttaja­­markkinointi & Mainonnan eettinen neuvosto

Miten Mainonnan eettinen neuvosto pitää huomioida vaikuttajamarkkinoinnissa?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia ja Mainonnan eettistä neuvostoa koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Mainonnan eettinen neuvosto

Alan itsesääntelyelin ICC on luonut alalle omat Markkinointisäännöt (lue lisää Somelawn lakioppaasta ”ICC:n markkinointisäännöt”). Näiden sääntöjen noudattamista valvoo Mainonnan eettinen neuvosto (”MEN”).

Mainonnan eettinen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä,

  • onko mainos tai markkinointi hyvän tavan vastaista, tai
  • tunnistettavissa markkinoinniksi.

(Lausunnot annetaan sen pohjalta, ovatko ne ICC:n markkinointisääntöjen ja hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden mukaisia).

Löydät lisätietoa Mainonnan eettisestä neuvostosta täältä.

Lausuntoja voit etsiä täältä!

”Voitaisiin siis sanoa, että Mainonnan eettinen neuvosto valvoo sitä, onko Suomessa tapahtuva markkinointia alan luomien sääntöjen mukaista.”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja siitä, onko mainonta ja/tai markkinointi ollut alan sääntöjen mukaista.

Neuvosto käsittelee lausuntoja pyynnöstä.

  • Lausuntoa voi pyytää kuluttaja, elinkeinonharjoittaja, järjestö tai viranomainen.
  • Vaikuttajamarkkinoinnin piilomainontaa koskevat lausuntopyynnöt tulevat lähes poikkeuksetta kuluttajilta.

Neuvosto antaa lausunnon käsittelemällä tapauksen ja antamalla siihen joko huomautuksen tai vapauttavan lausunnon.

  • Neuvoston lausunnot eivät ole siis sanktioituja.
  • Tämä tarkoittaa sitä, että huomautuksesta ei esim saa sakkoja tai muita seuraamuksia.

Jos sinulle tuli lausuntopyyntö Mainonnan eettiseltä neuvostolta, Somelaw suosittelee konsultoimaan juristia! Lue alta miksi.

Miten MENin lausuntoihin on syytä suhtautua?

Mainonnan eettisen neuvoston lausuntopyyntöihin kannattaa suhtautua vakavasti, sillä

  1. Markkinointisäännöillä ja lausunnoilla on lakikytkös. Lue tästä lisää täältä!
  2. Lausunnot perustuvat markkinointisääntöihin, joiden artiklat ovat yhteneviä kuluttajansuojalain lakipykälien kanssa. Lausunnot antavat hyvää näköalaa siihen, miten tuomioistuin asian mahdollisesti ratkaisisi.
  3. Lausuntojen tarkoituksena on turvata kaikkien mainostajien tasapuoliset toimintamahdollisuudet
  4. Vähentää tarvetta lainsäädännölle ja viranomaistoiminnalle
  5. Sääntöjä noudattamalla voi osoittaa toimivansa huolellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti.
  6. Lausunnot saavat usein paljon mediahuomiota. Sääntöjen noudattamisella voi siis huolehtia myös omasta maineesta!

Markkinointisännöt eivät siis vastaa lakia tai ole sanktioituja, mutta sääntöjä noudattamalla voi osoittaa toimivansa huolellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti sekä turvata oman maineensa.

Jos saat lausuntopyynnön, Somelaw suosittelee konsultoimaan asiassa juristia!  

Lausuntojen julkisuus

Mainonnan eettisen neuvosto ja sen ratkaisut saavat alalla osakseen ristiriitaisia mielipiteitä.

Tämä voi johtua

  • siitä, ettei lausunnot ole sanktioituja,
  • epävarmuudesta siitä, miten päätöksiin tulisi suhtautua, tai
  • niiden ajoittaisesta ristiriitaisuudesta.

Lausuntoihin on kuitenkin mainehaittojen ehkäisemiseksi hyvä suhtautua vakavasti ja ammattimaisesti, sillä lausunnot ja julkisia.

Eräässä tapauksessa markkinoivan yrityksen edustaja vastasi Neuvoston lausuntopyyntöön seuraavasti:

”Minä en voi yhtään mitään sille, että kirjoituksesta puuttuu merkintä. Tehkää tekin jotain järkevää ja lopettakaa yritysten ja yrittäjien typerä kiusaaminen tyhjänpäiväisillä asioilla. – – On se kumma, että kaiken maailman kommunistit kitisee joka asiasta tänä päivänä. Menisivät töihin niin olisi muutakin ajateltavaa.”

Oheinen mediahuomio ei välttämättä ole yrityksen edun mukaista.

Somelaw suosittelee käyttämään lausuntopyyntöihin juristia. Oikein perusteltuna lausunto voi tulla huomautuksen sijasta vapauttavana.

Täytyykö neuvoston lausunnot huomioida vaikuttaja­markkinoinnissa?

Kyllä.

Edellä esitettyjen näkökulmien lisäksi on huomionarvoista, että ala on itse luonut markkinointisäännöt oman alan etua palvellakseen.

Omaa alaa kohtaan on aina hyvä suhtautua arvostaen ja ammattimaisesti 💟

Tutustu sääntelyyn liittyen myös näihin:

Löydät lisätietoa mainituista tahoista näistä Somelawn ilmaisista vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeista:

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Vaikuttaja-PR

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Piilomainonta

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Mainosmerkinnät

Lue tästä, miten vaikuttajamarkkinoinnin mainostunnisteet tehdään.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

lausuntopyynnön,

sopimusasioiden,

viranomaisten tai

sääntelyn noudattamisen kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.