Somelaw

Kaupalliset yhteistyöt

Tiesitkö, että kaikki vaikuttajamarkkinointiin osallistujat ovat vastuussa kaupallisesta yhteistyöstä? Entä tiesitkö, että yritystä koskee ohjeistusvelvollisuus lainmukaisesta markkinoinnista? Katso ratkaisumme tähän alta!

Nuku yösi levollisesti jännittämättä huomautuksista tai lausuntopyynnöistä

Kaikki vaikuttajamarkkinointia tekevät kantavat vastuun siitä, että markkinointi on lainmukaista. Vaikuttajamarkkinoinnin juridiikasta varmistumalla voi taklata mahdolliset huomautukset ja siitä seuraavat mainehaitat.

“Vaikuttajamarkkinoinnista ei ole vielä kotimaista tuomioistuinratkaisua. On vain ajan kysymys, milloin pieleen mennyt tapaus etenee tuomioistuimeen. Kukaan ei varmasti halua joutua tällaisen tapauksen keulakuvaksi, joten asiat kannattaa hoitaa kunnolla.”

Katariina Ruuskanen, OTM, Somelaw:n perustaja

Kaupalliset yhteistyöt

Yrityksen markkinointiin liittyvät vastuut:

 Sopimusvastuu

  • yritys on vastuussa vaikuttajan julkaisuista, mikäli siitä ei ole sopimuksella sovittu toisin.
  • vastuu voi kohdistua markkinoivaan yritykseen, markkinointia tekevään toimistoon (manageritoimisto, mainostoimisto tms) tai vaikuttajaan – monien osallisten vuoksi oman selustan turvaaminen ja vastuun rajautuminen on erityisen tärkeää.

Katso sopimusvaihtoehdot täältä tai hanki vaikuttajasopimus suoraan täältä!

Ohjeistusvastuu lainmukaisesta markkinoinnista

Yritys on vastuussa siitä, että kaupallinen yhteistyö eli sisältö on lainmukaista, vaikka vaikuttaja tekee ja julkaisee sisällön. Tämä on vahvistettu jo Ruotsissa oikeudessa asti, jonka mukaan yrityksen pitää

  • ohjeistaa vaikuttajaa piilomainontakiellosta ja
  • neuvoa (kanavakohtaisesti), kuinka mainosmerkinnät tehdään ja millaisia niiden täytyy olla

Voit täyttää nämä velvollisuudet hankkimalla Somelawn mainosmerkintäohjeet, jotka voit toimittaa vaikuttajalle sopimuksen liitteenä. Hanki ne täältä!

Lakipalvelut kaupallisiin yhteistöihin

Jos teet kaupallisen yhteistyön, tarvitset siis nämä:

  1. Yhteistyösopimus (”Vaikuttajasopimus”), katso vaihtoehdot ja tilaa täältä!
  2. Ohjeet lainmukaiseen markkinointiin, tilaa täältä! 

Asiakaskyselyn tuloksia

Tätä mieltä asiakkaamme olivat meistä:

100%

suosittelisi meitä myös muille

100%

oli erittäin tyytyväisiä juristimme asiantuntemukseen ja saamaansa apuun

100%

aikoo käyttää meitä myös jatkossakin

Ota tästä sääntelystä nyt sitten selvää

On ihan ymmärrettävää, jos toimiminen vaikuttajamarkkinointia koskevien pykälien mukaan aiheuttaa harmaita hiuksia. Sääntelysoppa nimittäin koostuu markkinointiin vaikuttavista laeista, viranomaisten linjauksista, tuomioistuinten ratkaisuista, ICC:n markkinointisäännöistä ja niitä soveltavien instrumenttien ratkaisuista. Kun tähän vielä lisätään se, että kaikki tämä sääntely voi näyttäytyä eri tavoin eri kanavissa, on siinä melkoinen pala purtavaksi.

Onneksi voit ulkoistaa nämä asiat siihen erikoistuneelle juristille!

Miksi Somelaw?

Somelaw haluaa tarjota vaikuttajamarkkinointia tekeville yrityksille hyvät eväät lainmukaiseen ja vastuulliseen toimintaa. Erikoistumisalaamme ovat onnistuneet yhteistyöt. Lopullinen julkaisu sekä sen lainmukaisuus ovat olennaisessa asemassa yhteistyön onnistumisen kannalta. Etukäteen varmistettu, oikeanlainen julkaisu ei aiheuta ylimääräistä säätöä, oikeudellisia seuraamuksia tai mainehaittoja.

Somelaw on vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut toimisto. Erityisasiantuntemus kannattaa valita aina, sillä se on kustannustehokasta, koska asioista perillä olevan juristin loppulasku ei sisällä tuntien selvitystyön kustannuksia. 

Lakiapua markkinointiin

Somelaw on ensimmäinen markkinointiin ja erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin juridiikkaan erikoistunut lakitoimisto.

Katso palvelumme alta. Jos et löytänyt sopivaa palvelua, olethan meihin yhteydessä!

Ilmaiset vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet löydät täältä.

Neuvonta

Juridisissa kysymyksissä valitse lakineuvonta ja lakiasiat eivät mietitytä enää pitkään.

Valokuvaussopimus (yrityksille kuvaaminen)

Jos tarvitset valokuvaussopimuksen, klikkaa tästä!

Valokuvaussopimus (yksityishenkilöiden kuvaaminen)

Jos tarvitset valokuvaussopimuksen, klikkaa tästä!

Podcastin tuotantosopimus

Jos tarvitset sopimuksen podcastia varten, klikkaa tästä.

Brändilähettiläs -sopimus

Jos tarvitset sopimuksen brändilähettilyyttä varten, klikkaa tästä.

UGC sopimus

UGC sopimus? Löydät sellaisen täältä!

Vaikuttajasopimus

Jos tarvitset vaikuttajasopimuksen, klikkaa tästä.

Lakiohjeet mainostunnisteisiin

Hanki juristin laatimat mainostunnisteohjeet täältä.

Ulkoista juristi

Ulkoista lakiapu tästä, jos kaipaat lakiapua, mutta et halua palkata omaa juristia.

Blogi

Yrityksen (rajaton?) vastuu piilomainonnasta

Yritys on lähtökohtaisesti vastuussa, jos vaikuttajan kaupallisen yhteistyön julkaisu on lainvastainen. Yrityksen vastuu ei kuitenkaan ole rajatonta. Lue tästä, kuinka yritys voi täyttää oman osuutensa huolehtimalla tietyt asiat kuntoon.

Meihin luottavat

Temme yhteistyötä mm. seuraavien yritysten kanssa:

 

Klikkaa tästä lukemista kahvitauolle

Tarjolla artikkeleita, joita ei kannata missata!

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä

Tärkeää tietoa somehäirinnästä.

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeus­loukkaukset

Lue tästä tärkeää tietoa tekijänoikeuksista!

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.