Somelaw – 27.9.2024

Piilomainonta markkinoinnissa

Mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin?

Alan toimijoita auttaaksemme kokosimme vaikuttajamarkkinoinnin lakiohjeet yhteen paikkaan.

Tutustu Somelawn laatimiin Vaikuttajamarkkinointia ja piilomainontaa koskeviin ilmaisiin lakiohjeisiin alta!

Piilomainonta markkinoinnissa

Lain mukaan mainosten on oltava tunnistettavissa mainoksiksi eikä mainosten kaupallista luonnetta saa piilotella. Tämä tulee siis suoraan laista:

Kuluttajansuojalaki 2 luku 4 §

Markkinoinnin tunnistettavuus

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan

Tätä kutsutaan laista tulevaa vaatimusta kutsutaan vaatimukseksi markkinoinnin tunnistettavuudesta. Jos markkinointi ei ole tunnistettava markkinoinniksi, kyse on piilomainonnasta. Koska kiellon vastainen toiminta on kiellettyä, tätä vaatimusta kutsutaan myös  piilomainontakielloksi.

Laista tulevan piilomainontakiellon mukaan

  1. mainos on selkeästi tunnistettava mainokseksi ja
  2. mainoksesta pitää käydä ilmi kenen lukuun markkinointi tapahtuu

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä artikkeli: ”Virheelliset mainosmerkinnät tulivat kalliiksi”.

Mikä piilomainontakiellon tarkoitus on?

Piilomainontakiellon tarkoitus on suojata kuluttajaa. Kun kuluttaja tietää, että kyseessä on mainos, hän osaa suhtautua saamaansa tietoon kriittisesti tietäen, että yrityksen tarkoituksena on  saada meidät ostamaan tietty tuote tai palvelu. 

Esimerkiksi:

TV:ssä mainostauko on erotettu muusta sisällöstä ”mainoskatko” -ilmoituksin.

Somessa näiden ilmoituksien sijaa ajaa mainosmerkinnät.

Jos kuluttaja ei tunnista mainosta mainokseksi, se voi vääristää hänen ostokäyttäytymistään.

Piilomainontakiellon tarkoituksena on siis turvata kuluttajan mahdollisuus suhtautua kriittisesti hänelle esitettyyn informaatioon. 

Esimerkiksi:

Sinäkin suhtaudut varmasti eri tavalla kaverin suosittelemaan tuotteeseen vs. henkilön suositukseen, jolle on maksettu tuotteen suosittelemisesta.

Jotta kuluttaja sitten erottaisi mainoksen mainoksesta, sen selkeästi erottua muusta sisällöstä. Tämä tarjoaa meille myös mahdollisuuden ja oikeuden mainoksien sivuuttamiseen (jos emme esimeriksi halua, että ostokäyttäytymiseemme yritetään yritysten tai tiettyjen yritysten toimesta vaikuttaa).

Esimerkiksi:

Kuluttajalla pitää olla mahdollisuus sivuuttaa kaupalliset sisällöt, ihan samalla tavalla, postilaatikosta tulevat mainoslehtiset ”ei mainoksia” tarralla.

Somessa tämä mahdollistetaan selkeällä ilmoituksella/merkinnällä kaupallisesta sisällöstä.

Kuluttajalle on siis mediasta riippumatta annettava A) oikeus tietää, milloin hän altistuu mainokselle ja B) mahdollisuus sivuutta mainossisältö.

Huom! Et voi siis valita, annatko tähän mahdollisuuden (mainosmerkinnän pois jättämällä), vaan lain mukaan mainosmerkintä on pakko tehdä.

On aina kuluttajan valinta, katsooko hän mainossisällön vai ei.

”Puuttuvan kotimaisen oikeuskäytännön vuoksi on vain ajan kysymys, milloin jokin tapaus viedään tuomioistuimen ratkaistavaksi. Kukaan ei varmasti halua joutua sellaisen tapauksen keulakuvaksi. Piilomainontakielto kannattaa siis ottaa vakavasti.”

Katariina Ruuskanen, Juristi & Somelawn perustaja

Mitä piilomainontakielto tarkoittaa vaikuttaja­markkinoinnissa?

TV:ssä mainoskato -ilmoituksen ansiosta erotamme mainossisällön muusta sisällöstä esimerkiksi katsomastamme tv-sarjasta. Lehdissä mainokset erotetaan visuaalisesti muusta toimituksellisesta sisällöstä. 

Tämän kaiken täytyy toteutua myös sosiaalisessa mediassa eikä somessa tapahtuva markkinointi siis muodosta poikkeusta siihen, miten markkinointi pitää toteuttaa lain mukaan. Näin ollen piilomainontakieltoa on noudatettava myös vaikuttajamarkkinoinnissa, jossa kaupalliset sisällöt 

a) pitää pystyä heti tunnistamaan mainoksiksi,

b) niistä on selvästi käytävä ilmi markkinoiva yritys ja

c) sisältöjen on selkeästi erotuttava muusta sosiaalisen median sisällöstä. 

Edellä mainittu voidaan toteuttaa mainosmerkinnät / mainostunnisteet tekemällä. 

Mainosmerkintöjen tekeminen on erityisen tärkeää somessa, sillä mainossisältö ei usein erotu muusta vaikuttajan tuottamasta henkilökohtaisesta sisällöstä.

Katso ohjeet oikeaoppisiin mainostunnisteisiin täältä!

Mihin mainosmerkintä pitää laittaa?

Kaupallisiin yhteistöihin eli kaikkeen kaupalliseen sisältöön.

Mikä on kaupallinen yhteistö?

Kaupallisiin sisältöihin, jossa yritys ja vaikuttaja tekee sopimuksen siitä, että vaikuttaja markkinoi yritystä omalle yleisölleen tiettyä palkkiota vastaan.

  • Palkkio voi olla rahallinen palkkio (esim. 1000 euroa kuvajulkaisusta), rahanarvoinen etu (esim. keikkaliput), alennus (esim. 50% kaikista verkkokaupan tuotteista) tai myyntikomissioon perustuva palkkio (esim. palkkio määräytyy kuluttajien ostojen perusteella).
  • Huom! Vaikka siis saisit näkyvyyttä vastaan palvelun etkä rahallista korvausta, kyse on kaupallisesta yhteistyöstä ja se täytyy merkitä piilomainontakiellon mukaisesti.

Kaupallisen yhteistyön alainen sisältö on siis lakiteknisesti mainontaa ja sen täytyy olla laista tulevan piilomainontakiellon mukaista.

Tämä pätee myös muihin vaikuttajamarkkinoinnin muotoihin, joissa palkkio ja näkyvyys vaihtavat omistajaa (esim. brändilähettilyys). 

Pitääkö mainosmerkinnät tehdä vaikuttaja­markkinointiin?

Kyllä.

Vaikuttajamarkkinoinnin alainen kaupallinen yhteistyö on mainos, siinä missä mikä tahansa muukin mainos ja kuluttajalle täytyy kertoa se selvästi.

Katso täältä, miten mainosmerkinnät tehdään!

Tiesitkö, että markkinoiva yritys vastaa siitä, että mainosmerkinnät ovat kunnossa? Hanki Somelawn täältä ohjeet, joilla voit täyttää tämän ohjeistusvelvollisuuttesi.

Kannattaako piilomainontakieltoa noudattaa?

Piilomainonta (eli mainosmerkintöjen puuttuminen) on lainvastaista markkinointia. Jos piilomainontakieltoa rikotaan, siitä voi joutua vastuuseen. 

Mitä voi käydä, jos mainosmerkintöjä ei tee?

1. Tuomioistuin voi määrätä lainvastaisesta markkinoinnista uhkasakolla tehostetun kieltopäätöksen. §

Kuluttajansuojalaki 2 luku 16-17 §
2. Myös kuluttaja-asiamiehellä on käytössään erilaisia toimia, joilla se voi puuttua lainvastaiseen markkinointiin. Yleisimpänä niistä on annetut ratkaisut, jotka ovat saaneet osakseen suurta mediahuomiota. §
ks. tarkemmin erilaisista toimista: Laki kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista 566/2020, 2 ja 3 luvut

Huom! Myös vaikuttaja voi joutua vastuuseen piilomainonnasta. §

Kuluttajansuojalaki 2 luku 16 §, HE 8/1977, s. 29-30 ja Pohjoismaiden linjaus piilomarkkinoinnista 2016

Esim. Ruotsissa nimekkään ruotsalaisen vaikuttajan virheellisistä mainostunnisteita riideltiin oikeudessa asti (lue lisää tästä). Tuomioistui katsoi nimenomaan vaikuttajan (ei yrityksen tai vaikuttajien välittäjätoimiston) syyllistyneen piilomainontaan ja määräsi tälle 100 000 kruunun uhkasakolla tehostetun kieltopäätöksen. §

3. Suomessa vaikuttajamarkkinointia koskevaa tuomioistuinratkaisua ei ole vielä annettu, mutta sellainen on varmasti tulossa. Kukaan ei varmasti joutua vastaavanlaisen tapauksen keulakuvaksi. Valitettavasti piilomainonta henkilöityy mediassa usein juuri vaikuttajiin, joten parhaiten mahdolliset mainehaitat voi ehkäistä noudattamalla piilomainontakieltoa.

4. Jos Ruotsin tapausta vastaava keissi etenisi myös Suomessa oikeuteen, oikeudenkäyntikulut voivat joka tapauksessa tulla maksettavaksi. Ruotsin tapauksessa vaikuttaja ilmoitti kertyneiksi oikeudenkäyntikuluikseen n. 535 000 kruunua (n. 53 000 euroa), jotka tuomioistuin määräsi kokonaan hänen itsensä maksettavaksi. Vaikuttajaa ei velvoitettu maksamaan vastapuolen kuluja, mutta tämäkään ei ole mikään itsestäänselvyys. 

5. Tuomio lainvastaisesta markkinoinnista ja siitä seuraava mainehaitta voi vaikuttaa myös yhteistöiden määrään, sillä myös yritys saa osansa tästä aiheutuvasta mainehaitasta. Näiden selvittely aiheuttaa myös yrityksille ylimääräistä vaivaa.

Lue täältä, miten kalliiksi mainosmerkintöjen tekemättä jättäminen voi tulla.

Tutustu muihin lakiohjeisiin

Jatka lakiohjeisiin tutustumista alta!

Vaikuttaja-PR

Lue tästä, mitä piilomainonta on ja miten se vaikuttaa markkinointiin.

Mainosmerkinnät

Lue tästä, miten vaikuttajamarkkinoinnin mainostunnisteet tehdään.

UGC markkinointi

Lue tästä, mitä UGC markkinointi on juridisesti.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatko lakiapua esimerkiksi

sääntelyn noudattamisen,

sopimusasioiden,

ohjeiden laatimisen,

viranomaisten tai

lausuntopyynnön kanssa?

Ota meihin yhteyttä,

olisi kiva olla avuksi! 💜

📩 Laita meille viestiä tästä 📩

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.