Somelaw – 13.6.2024

Case Happy Flops

Tästä uutisoidaan nyt: Case Happy Flops.

Somelawn juristi avaa, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

Lyhyesti

Happy Flops sandaalien yrityksen toiminta sekä markkinointi puhututtaa uutisissa. Somelaw avaa, mistä on juridisesti kysymys ja mitä casesta voi oppia.

Disclaimer: Artikkelin taustat perustuvat asiasta esitettyyn uutisointiin eikä Somelawlla ole tarkempaa tietoa yrityksen toiminnasta, toteutuneesta markkinoinnista tai sopimuksellisista seikoista. Artikkelin tarkoituksena on tarttua ajankohtaiseen ja ajankohtaiseen aiheeseen sekä tarjota näkökulmaa siihen, mitä markkinoinnissa on otettava huomioon.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Mitkä asiat casessa meni vikaan?
  • Mitä markkinointia koskevia lakeja tapauksessa ehkä rikottiin?
  • Mitä on totuudenvastainen ja harhanajohtava markkinointi
  • Mitä on sopimaton markkinointi?
  • Mitä tietoja kuluttajalle pitää markkinoinnissa antaa?
  • Mitä viherpesu tarkoittaa?
  • Mitä viherpesu tarkoittaa yritykselle ja sen markkinoinnissa?
  • Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
  • Kuka tästä vastaa?

Mitä markkinointiin liittyviä lakeja ehkä rikottiin?

”On vihjattu, että Happy Flopsin kengät saattaa tarjota apua nivelongelmiin ja, että tuotannossa on huomioitu ympäristö- ja ihmisoikeuskysymykset.”

Kuluttajansuojalaissa säädetään markkinoinnissa noudatettavista säännöksistä, jotka soveltuvat myös tähän tapaukseen.

1. Kielto antaa totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia tietoja (2 luvun 6 §).

Markkinoinnissa esitettyjen tietojen pitää olla aina todennettavissa. Erityisesti terveysväitteiden tulee perustua luotettavaan näyttöön, kuten tieteelliseen tutkimukseen tai muuhun tutkimusnäyttöön. Ilman tätä kyse voi olla harhaanjohtavasta markkinoinnista eli lainvastaisesta markkinoinnista.

Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että markkinoinnissa esitettyjen väitteiden pitää perustua johonkin, kuten tutkimuksiin. Tämä pätee esimerkiksi kenkien soveltumiseen nivelongelmaisille tai kosmetiikkatuotteiden hyödyistä iholle.

2. Sopimattoman markkinoinnin kielto (2 luvun 1 & 3 §)

Lain mukaan markkinointia ei saa tehdä sopimattomasti. Kyse voi olla sopimattomasta markkinoinnista, jos esimerkiksi mainonta heikentää kuluttajan kykyä tehdä perusteltu ostopäätös ja kuluttaja ostaa tuotteen (mutta olisi jättänyt ostamatta sen, jos markkinointi ei olisi ollut sopimatonta).

Kyse voi olla esim. mainoksen tyylistä, annetusta tiedosta tai sen antamatta jättämisestä.

Kuluttajat ovat kokoajan valveutuneimpia ja tämän merkitys korostuu erityisesti ympäristöasioista puhuttaessa. Yhä enenevissä määrin ostamisessa priorisoidaan esim. ostamista läheltä.

Voitaisiin kysyä, olisiko tieto siitä, että toimitukset tulevat Kiinasta A) vaikuttanut kuluttajien ostopäätöksiin, B) vaikuttajien, mainostoimistojen ja manageritoimistojen valintaan markkinoida yritystä.

3. Vaatimus antaa olennaiset tiedot (2 luvun 7 §)

Edellä mainittuun liittyy olennaisesti myös lain vaatimus siitä, että markkinoinnissa kuluttajalle pitää antaa tuotteesta olennaiset tiedot. Olennaiset tiedot tarkoittavat kaikkia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on johtaa siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.

Viherpesu

EU-sääntely ottaa vahvasti kantaa siihen, että kuluttajalle ei saa antaa harhaanjohtavasti tietoja tuotteen ympäristöystävällisyydestä. Tämä tarkoittaa viherpesukieltoa eli ympäristöystävällisyyteen tai kestävyyteen liittyvää perätöntä seikkaa ei saa esittää markkinoinnissa.

Yritys ei saa esimerkiksi markkinoinnissaan väittää, että tuote on kestävästi tai vastuullisesti valmistettu, jos väite on perätön eli jos se ei ole todistettavissa. Huom! Tämä pätee siis esim. myös vaikuttajien kaupalliseen sisältöön. Vaikuttaja ei voi esim. mainita, että kengät ovat kestävästi valmistettu, mikäli sen paikkansapitävyys ei ole todistettavissa. 

Viherpesun kielto on niin tiukka, että on jopa kiellettyä sanoa, että tuotteella on neutraalin vaikutus ympäristöön – mikäli näin ei ole.

Kaikki ympäristöväitteet pitää siis olla tarkastettavissa luotettavista lähteistä.

Lue lisää tästä EU-Sääntelystä täältä.

Kuka tästä ja lainvastaisesta markkinoinnista vastaa?

1.Markkinoiva yritys

Ensikädessä vastuu yrityksellä, joka on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan ja sen lainmukaisuudesta. Tätä ei usein tiedetä, mutta markkinoivalla yrityksellä on myös ohjeistusvelvollisuus markkinoivalle taholle (esim. manageritoimistolle, mainostoimistolle tai vaikuttajalle) siitä, miten markkinoinnista saadaan lainmukaista.

Tähän voi toki vaikuttaa sopimuksin.

2. Mainos- tai manageritoimisto

Vastuu ei kuitenkaan ole pelkästään yrityksellä, vaan vastuu voi kohdistua myös markkinointiin osallistuviin tahoihin ja erityisesti siihen tahoon, joka vaikuttaa olennaisesti markkinointiin. Vastuu voi siis kohdistua mainos- tai manageritoimistoon.

astuun kohdentuminen näihin tahoihin riippuu siitä, mitä 1. yrityksen ja toimiston välinen sopimus sanoo ja siitä 2. mitä toimiston ja vaikuttajan välinen sopimus sanoo.

Jos toimisto on kuitenkin vaikuttanut olennaisesti lopulliseen mainokseen (esim suunnitellut, kuvannut, julkaissut), on toimistolla todennäköinen vastuu lainvastaisesta markkinoinnista.

3. Vaikuttaja tai sisällöntuottaja

Vastuu voi kohdentua myös vaikuttajaan ja tämä meillä pohjoismaissa onkin jo todettu oikeudessa asti (lue lisää täältä!). Vastuu voi kohdistua vaikuttajaan siitä syystä, että hän vaikuttaa toteutuneeseen mainontaan usein kaikista eniten suunnitellessaan, toteuttaessaan ja julkaistessaan mainoksen.

Vastuun jakautumisesta on erittäin tärkeää sopia sopimuksella hyvin, koska pieleen mennyt markkinointi saa nykyisin hyvin paljon mediatilaa. Tällä voi olla kauaskantoiset seuraamukset ja rahassa mitattava mainehaitta niin yritykselle sekä sen markkinointia tekeville tahoille.

Lue alta vielä juristin vinkit siihen, miten tässä olisi kannattanut toimia!

Mitä olisi voitu tehdä toisin?

Somelaw suosittelee käyttämään juristia näihin:

  1. Yritys
    • Laadi sopimukset huolella ja huomioi vastuun jakautuminen
    • Ohjeista markkinoinnin lainmukaisuudesta (lähetä esim ohjeet). Huomioi tuotteidesi vaikutukset siihen, miten sinun markkinoinnista saadaan lainmukaista
    • Tarkistuta markkinointi- ja viestintä suunnitelma mukaan lukien sivujesi tiedot juristilla
  2. Mainos- tai manageritoimisto
    • Käy yrityksen toimittamat sopimukset aina läpi juristin kanssa
    • Pyydä yritystä allekirjoittamaan asiakirja seikoista, joihin heidän täytyy sitoutua, jotta voit täyttää vastuusi esim. sinun sisällöntuottajia kohtaan heidän mainehaittojen ehkäisemiseksi
    • Laadi hyvä sopimus sinun ja sisällöntuottajan välille
  3. Vaikuttaja ja sisällöntuottaja
    • Varmista, että käyttämäsi mainos- tai managerointitoimisto käyttää juristia
    • Käy sinua koskevat sopimukset juristin kanssa läpi, erityisesti vastuuasiat ja toimiston velvollisuudet (esim. toimiston selonottovelvollisuus yhteistyökumppanien taustoista, tuotteista ja väitteiden paikkansapitävyydestä)

Kaipaatko apuja mihin tahansa näistä? Ota meihin yhteyttä täältä!

Ota meihin yhteyttä tästä!

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.