Somelaw – 21.2.2024
Vaikuttajamarkkinointisopimus
Vaikuttajamarkkinointi on markkinointitoimenpide siinä missä muutkin, jossa mediana vain toimii vaikuttaja ja tämän somekanava. Oletettavasta yritys tekee esimerkiksi TV -tai lehtimainoksesta median kanssa sopimuksen – tai vähintäänkin hyväksyy jonkinlaiset yleiset ehdot. Vaikuttajamarkkinointi ei muodosta tähän mitään poikkeusta.
Somelawn tekemän kyselyn mukaan
- 33% sisällöntuottajista katsoi, ettei sopimusta tehdä, koska yritys ei lähetä sopimusta, ja
- 58% oli sitä mieltä, ettei alaan suhtauduta samalla vakavuudella.
On hyvin yleistä, että vaikuttajamarkkinoinnista sovitaan sähköpostitse ja pahimmassa tapauksessa lyhyesti inboxissa. Tämä missään nimessä riitä, sillä tärkeimmät ehdot (esim. vastuu ja immateriaalioikeudet) jäävät kokonaan sopimatta.