ICC:n markkinointisäännöt

Vaikuttajamarkkinointi ja ICC:n markkinointisäännöt

Mikä ICC ja mitkä markkinointisäännöt?

ICC (International Chamber of Commerce eli Kansainvälinen kauppakamari) on kansainvälisen elinkeinoelämän järjestö. Sen markkinointisäännöt ovat jo vuodesta 1937 muodostaneet pohjan alan eettiselle ja vastuulliselle markkinoinnille. Markkinointisäännöt ovat paketti ohjeita ja sääntöjä, jotka ala on siis laatinut omia jäseniään varten. Säännöillä halutaan vahvistaa kuluttajien luottamusta markkinointiin. Näitä markkinointisääntöjä tulkitsee alan itsesääntelyelimet, Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto.

(Lue lisää Mainonnan eettisestä neuvostosta tästä)

ICC:n markkinointisääntöjen artiklat ovat paljon yksityiskohtaisempia ja ajantasaisempia, kuin markkinointia koskevat pykälät. Ne ovat siis erinomainen tulkinta-apu siihen, millainen markkinointi on ok.

Miten markkinointisääntöihin on syytä suhtautua?

ICC:n markkinointisääntöjä tulkitsee alan itsesääntelyelimet, Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto. Toisin sanoen Neuvosto siis antaa näin käytännön ohjeita siihen, mitä säännöillä tarkoitetaan. Neuvosto antaa lausuntoja pyynnöstä ja ne ovat luonteeltaan suosituksia. Tästä syystä ne eivät siis sisällä sanktiota tai ole muuten sitovia.

Kuluttajansuojalakia koskevassa hallituksen esityksessä on kuitenkin mainittu, että markkinoinnin sopimattomuuden arvioinnissa voidaan käyttää lähteenä ICC:n markkinointisääntöjä. Tuomioistuin on näin useasti tehnytkin. Näin ollen markkinointisäännöillä (ja tätä kautta myös sääntöjä tulkitsevilla Neuvoston ratkaisuilla) on myös ihan lainsäädännöllinen kytkös.

Markkinointisäännöt ja markkinointia koskevat lakipykälät ovat myös pitkälti yhteneviä, joten markkinointia koskevat säännökset ja Neuvoston ratkaisut antavat erinomaisia tulkintaohjeita siihen, kuinka tuomioistuin saattaisi asioihin samassa tilanteessa suhtautua.

Markkinointisännöt eivät siis vastaa lakia, mutta ICC:n mukaan sääntöjä noudattamalla voi osoittaa toimivansa huolellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti.

ICC:n markkinointisäännöt vs kuluttajansuojalaki

Markkinointisääntöjen artiklat ovat esimerkiksi kuluttajansuojalakia tarkempia. Kuluttajansuojalaissa piilomainonta kielletään yhdellä geneerisellä lauseella, jonka vuoksi käytännön merkitys vaatii melkoista tulkintaa esimerkiksi modernin vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa. Markkinointisäännöissä kielto kuvataan paljon tarkemmin ja käytännönläheisemmin, esim. ”markkinointia ei tule naamioida esim. yksityiseksi blogiksi”.

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan (KSL 2 luku 4 §)

Markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi (ICC:n markkinointisäännöt, Artikla 7)

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi kenen lukuun markkinoidaan. Markkinoinnin tulee mahdollisuuksien mukaan sisältää markkinoijan yhteystiedot, jotta kuluttaja voi vaivatta ottaa yhteyttä markkinoijaan. (ICC:n markkinointisäännöt, Artikla 8)

Markkinointisääntöjen digitaalista markkinointia koskeva C luku sisältää vielä tarkempia säännöksiä edellä mainittuihin artikloihin.

Markkinoinnin tulee olla selkeästi tunnistettavaksi markkinoinniksi perussääntöjen 7 artiklan edellyttämällä tavalla. Otsikko tai muu aihetta kuvaava tunniste ei saa olla harhaanjohtava, ja viestinnän kaupallista luonnetta ei saa peitellä.

Kun markkinoija on antanut tai tarjonnut vastiketta tuotteen suosittelemisesta tai sen arvioinnista, menettelyn kaupallinen luonne tulee käydä selkeästi ilmi. Tällaisesta menettelystä ei tule syntyä sellaista kuvaa, että se olisi yksittäisen kuluttajan tai muun tahon omaehtoinen lausuma.

Markkinoijan tulee varmistaa, että sen sosiaalisen median sivuston tai profiilin kaupallinen luonne ilmenee selkeästi, ja että niissä noudatetaan hyvää liiketapaa.

Tulee välttää sellaisen kuvan, äänen tai tekstin, käyttöä, joka kokonsa tai muun visuaalisen ominaisuutensa vuoksi on omiaan heikentämään markkinoinnin luettavuutta tai ymmärrettävyyttä (ICC:n markkinointisäännöt, Artikla C1).

Markkinointisääntöjä päivitetään jatkuvasti (kun kuluttajansuojalaki taas on 70-luvulta), jotta ne pysyisivät teknologian ja uusien menettelytapojen perässä. Viimeisimmässä vuoden 2018 päivityksessä korostettiin erityisesti mainonnan tunnistettavuuden vaatimusta somessa.

Täytyykö ICC:n markkinointisäännöt huomioida vaikuttajamarkkinoissa?

Kyllä. ICC:n markkinointisäännöt ovat olennainen osa sääntelypakettia, jotka markkinoinnissa ja sen lainmukaisuudessa on syytä ottaa huomioon.

Tarvitsetko apua lausuntopyynnön kanssa tai muuta lakiapua?

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Lähteet

HE 32/2008.

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt, ICC.

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt, Keskuskauppakamari.

Määttä, Tapio, Soft law kansallisen oikeuden lähteenä, s. 337-460. Julkaisussa: Oikeustiede: Suomalaisen lakimiesyhdistyksen vuosikirja 2005.

Neuvonen, Riku, Tapaoikeus oikeuslähdeopissa. Lakimies 3/2006, s- 405-432.

Paloranta, Paula, Markkinoinnin etiikka käytännössä. Alma talent Oy 2014.

Viitanen, Klaus, Markkinointioikeus. Kauppakamari 2017.

Tsekkaa nämä artikkelit!

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva häirintä

Tärkeää tietoa somehäirinnästä.

Tekijänoikeudet ja tekijänoikeus­loukkaukset

Lue tästä tärkeää tietoa tekijänoikeuksista!

Case Happy Flops

Lue tästä, mitä casessa on juridisesti mahdollisesti mennyt pieleen ja mitä markkinointiin osallistuvien tahojen kannattaa huomioida.

Miksi urheilijoiden tai artistien ei tarvitse laittaa mainosmerkintöjä?

Lue tästä, eroaako urhelijoiden tai artistien mainostaminen vaikuttajien mainostamisesta.

Vaikuttaja-pr ja sen merkitseminen

Lue tästä juristin kertomana (silti ymmärrettävästi) mitä on vaikuttaja-pr ja miten se merkitään oikeaoppisesti!

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen

Tässä artikkelissa juristimme kertoo, miten kaupalliset sisällöt merkitään oikein ja mitä piilomainonta on.

Teaser-markkinointi

Lue tästä, mitä on teasausmainonta ja onko myöhemmin julkaistava kuva merkittävä mainostunnistein.

Vaikuttaja­markkinointi 2022

Miltä vaikuttajamarkkinointi vuonna 2022 näyttää? Klikkaa lukemaan tästä!

Eikai työsopimuksissasi ole kilpailukieltoa?

Lue tästä, mitä uusi kilpailukieltoa koskeva lakimuutos tarkoitta työnantajille ja työntekijöille.

Kuvaoikeudet ja hashtagit

Mihin kuvan repostaus oikeuttaa ja miten kuvaoikeuksia voidaan luovuttaa hashtagilla? Lue tästä!

Musiikin käyttäminen vaikuttaja­markkinoinnissa

Miten ja mitä musiikkia somessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa saa käyttää? Lue tästä!

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Vaikuttaja­markkinoinnin juridiikkaa

Mitä on lainmukainen vaikuttajamarkkinointi, mistä se koostuu, miten siitä voi varmistua ja miksi ottaa juristi mukaan vaikuttajamarkkinointiin?

Näin onnistut vaikuttajamarkkinointi­kampanjassa

Tästä artikkelista saat kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, miten suunnittelet ja toteutat onnistuneen kampanjan yrityksellesi.

Fament: brändilähettiläs -sopimus manageroitavalle

Lue tästä, miten Somelaw hoiti brändilähettiläs -sopimuksen tarkastamisen Famentin manageroitavalle vaikuttajalle.

Vaikuttajamarkkinointi alaikäisille

Lue tästä mitä rajoituksia alaikäisille markkinoitaessa täytyy ottaa huomioon.

Blue Lagoon Beauty: Vaikuttajasopimukset

Lue tästä, miten Somelaw hoiti vaikuttajasopimukset kuntoon pitkän linjan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäjälle ja suomen suurimmalle kauneusketjulle Blue Lagoon Beauty:lle.

Yrityksen (rajaton?) vastuu piilomainonnasta

Lue mitä yrityksen vastuu lainmukaisesta markkinoinnista käytännössä tarkoittaa, kuinka yritys voi täyttää tähän liittyvät velvollisuutensa ja mihin asti yrityksen vastuu ulottuu.

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

Virheelliset mainosmerkinnät tulivat kalliiksi

Lue tästä, kuinka nimekkään ruotsalaisen vaikuttajan virheellisistä mainostunnisteista riideltiin oikeudessa asti. Tuomioistuin katsoi vaikuttajan yrityksen syyllistyneen piilomainontaan ja määräsi tälle uhkasakolla tehostetun kieltopäätöksen.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.