Somelaw – Case
Blue Lagoon Beauty: Vaikuttajasopimukset
Somelaw hoiti vaikuttajasopimukset kuntoon pitkän linjan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäjälle ja suomen suurimmalle kauneusketjulle Blue Lagoon Beautylle.
Somelaw – Case
Somelaw hoiti vaikuttajasopimukset kuntoon pitkän linjan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäjälle ja suomen suurimmalle kauneusketjulle Blue Lagoon Beautylle.
Yhteistyötä tehdään yli kymmenen vaikuttajan kanssa. Uusia yhteistöitä kartoitetaan ja solmitaan toistuvasti lisää. Lisäksi yhteistyösopimuksia uusitaan tai muokataan tietyin väliajoin. Sopimukset on aiemmin tehty osin suullisesti, osin itse ilman juristia. Kaikkia vaikuttajia varten tarvitaan kirjalliset sopimukset, jonka tarvetta uusi Get The Look -konsepti korosti.
Viiden vaikuttajan kohdalla on erikseen neuvoteltuja ehtoja. Muokattava sopimuspohja näihin tilanteisiin muodostuisi liian raskaaksi, sillä ehtojen valitseminen ja sopimuksen laatiminen veisi asiakkaalta liikaa aikaa. Tästä syystä tehdään 5 kpl vaikuttajakohtaisia sopimuksia.
Asiakkaan tarve sopimuksille on kuitenkin jatkuvaa ja pääasiassa tehtäviä sopimuksia on kahta erilaista. Tätä toistuvaa tarvetta varten tehdään kaksi muokattavaa sopimuspohjaa. Sopimuspohjia voidaan myös hyödyntää heti, sillä loput vaikuttajasopimukset istuvat hyvin sopimuspohjien tilanteisiin. Lisäksi kaikkiin sopimuksiin liitetään mainostunnisteohje, jotta yritys voi täyttää ohjeistusvelvollisuutensa.
Sinin (perustaja & omistaja) kanssa käytiin alkukartoituksessa puhelimitse läpi erilaiset yhteistyön muodot, joita Blue Lagoon Beauty:lla vaikuttajien kanssa oli. Tällä saatiin kartoitettua kaikki sopimukset, joille oli tarve. Lisäksi käytiin läpi tärkeimmät ehdot, niiden käytännön merkitys ja tarve tietyille sopimusehdoille.
Petran (markkinointi- ja viestintävastaava) kanssa käytiin läpi sopimusten yksityiskohdat ja se, mitä jokaisen vaikuttajan kanssa tarkalleen ottaen on sovittu. Ja tadaa: näin meillä oli kaikki tarvittava tieto soppareiden tekemiseen!
Palaveri Petran kanssa tarkemmista sopimuskohdista päättyi tiistaina n. klo 14. Samaan aikaan seuraavana päivänä Blue Lagoon Beauty:n sähköpostiin kilahti
Valmiit vaikuttajasopimukset laadittiin vaikuttajakohtaisesti. Joidenkin vaikuttajien kanssa sovitut sopimuskohdat erosivat (luonnollisesti) toisistaan. Tämän vuoksi muokattava sopimuspohja olisi muodostunut liian raskaaksi. Ehtojen valinta aneemisen pitkästä mallipohjasta olisi ollut liian sekavaa ja vaikeaa, eikä se olisi tosiasiallisesti säästänyt asiakkaalta aikaa. Tällä vältettiin myös väärien ehtojen valinta ja yhteistyölle varmistettiin haluttu lopputulos.
Muokattavat sopimuspohjat laadittiin kahta yleisintä ja toistuvinta yhteistyön mallia varten. Pohjat saatiin heti käyttöön, sillä niitä voitiin hyödyntää heti osaan laadittavista sopimuksista. Mallipohjista tehtiin selkeät ja yksinkertaiset, jotta sopimusten laadinta olisi jatkossa nopeaa ja helppoa. Mallipohja mahdollistaa myös sen, että uuden tai uusittavan yhteistyön kohdalla sopimusta voidaan tarjota heti (vaikka normaalista poikkeaviin sopimusehtoihin käytetäänkin juristia). Valmiilla mallipohjalla pystytään taklaamaan myös suulliseen sopimiseen liittyvät riskit. Kirsikkana kakun päällä on, että hyvä sopimus antaa asiakkaasta asiantuntevamman kuvan.
Sopimukseen liitettävä mainostunnisteohje liitettiin sopimusten yhteyteen, jotta asiakas voi täyttää ohjeistusvelvollisuutensa piilomainonnasta. Tällä voidaan ehkäistä lainvastaista markkinointia sekä korostaa yrityksen vastuullista toimintaa.
Voit myös laittaa meille viestiä, niin katsotaan yhdessä sinulle sopiva palvelu!
Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.
Somelaw
Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.