Somelaw
Brändilähettiläs -sopimus
Tarvitsetko apua brändilähettiläs -sopimuksen kanssa? Hanki sopimus brändilähettilyyttä varten tästä!
Somelaw varmistaa, että brändilähettiläs sopimus vaikuttajamarkkinointiin on sellainen kuin pitää ja molemmat osapuolet allekirjoittavat sen hyvillä fiiliksillä. Sopimuksemme ovat selkeitä ja helppolukuisia eikä meillä tarvitse pelätä vaikeaselkoisia tai kymmensivuisia sopimusnivaskoja.
”Brändilähettilyyttä koskevat sopimukset solmitaan usein pitkälle aikavälille, jolloin tiettyjen ehtojen merkitys korostuu”
Katariina Ruuskanen, OTM, Somelaw:n omistaja & perustaja
Brändilähettilässopimus solmitaan yrityksen/brändin ja vaikuttajan/sisällöntuottajan välillä heidän välisestään, yleensä pidempiaikaisesta yhteistyöstä.
Brändilähettilyyden tarkoituksena on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tuotteiden/palveluiden vaikuttajan avulla.
Vaikuttaja tuottaa yleensä yritykseen liittyvää sisältöä omissa sosiaalisen median kanavissaan tai toimii muuten yrityksen ”keulakuvana” tapahtumissa tai muissa markkinointikampanjoissa.
Tilaa brändilähettiläs sopimus tästä ja saat sen heti käyttöösi!
Sopimus on vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen juristin laatima.
Brändilähettilässopimus luo selkeät raamit yhteistyölle ja suojaa sekä yritystä että brändilähettilästä. Ilman kirjallista sopimusta voi syntyä väärinkäsityksiä odotuksista, velvollisuuksista ja oikeuksista.
Eri markkinointimuodoista juuri brändilähettilyydessä sopimus muodostuu erityisen tärkeäksi, koska yhteistyö on usein ajallisesti pitkä.
Sopimus on tärkeä, koska siellä täytyy sopia muun muassa:
Tilaa brändilähettiläs sopimuspohja täältä!
Saat juristin laatiman sopimuspohjan heti käyttöösi.
1. Osapuolten tiedot
2. Yhteistyön tarkoitus ja tavoitteet
3. Sisällöntuotanto ja julkaisukanavat
4. Korvaus
5. Kaupallisen yhteistyön merkitseminen
6. Immateriaalioikeudet
7. Salassapito
8. Kilpailukielto
9. Sopimusrikkomukset ja seuraamukset
10. Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen
11. Lainsäädännön ja muiden oikeuksien noudattaminen
12. Riitatilanteiden ratkaiseminen
Pääset tilaamaan heti käyttövalmiin sopimuspohjan brändilähettilyyteen täältä!
Sopimuspohja on helposti muokattavissa kulloiseenkin tarpeeseesi sopivaksi.
Mikä on brändilähettilässopimus?
Brändilähettilässopimus on yrityksen ja sisällöntuottajan välinen yleensä pidempiaikainen sopimus, jossa yleensä vaikuttaja edustaa ja markkinoi brändiä sovituilla tavoilla. Sopimus määrittelee vastuut, palkkiot ja yhteistyön ehdot.
Miksi brändilähettilässopimus on tärkeä?
Brändilähettilässopimus varmistaa, että molemmat osapuolet ymmärtävät yhteistyön ehdot ja vastuut – sekä sitoutuvat niihin. Se suojaa brändin mainetta, määrittelee palkkiot ja sisällöt, antaa immateriaalioikeuksia ja rajoittaa esimerkiksi kilpailijoiden edustamista.
Mitä brändilähettilässopimuksessa tulee ottaa huomioon?
Brändilähettilässopimuksessa määritellään selkeästi osapuolten vastuut (esim. vastuu kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä) ja palkkiot (miten ja minä aikavälein voi laskuttaa). Tärkeitä kohtia ovat myös immateriaalioikeudet, kilpailukielto ja sopimuksen kesto. Pidempiaikaisessa yhteistyössä nämä ehdot on tärkeää laatia kunnolla, jotta oikeudet ja velvollisuudet säilyy voimassa koko sopimuksen ja/tai kampanjoiden keston ajan.
Huolellisesti laadittu sopimus takaa onnistuneen yhteistyön. Se toimii myös turvana, johon voit vedota väärinkäsityksissä tai riitatilanteessa. Laadi hyvä sopimus, epämääräisistä sähköposteista ei nimittäin löydy apua yllättäviin tilanteisiin.
Jos kaikki muu tuntuu selvältä paitsi se, mitä kaikkea sopimukseen pitäisi sisällyttää, sopimusasiat kannattaa ulkoistaa. Tällä vapautat itseltäsi työtunteja.
Sopimusasioiden etukäteen hoitaminen antaa sinulle mielenrauhan mahdollisista huomautuksista. Asioiden kuntoon hoitaminen etukäteen on myös saletisti halvempaa, kuin asioiden setviminen esim. oikeudessa asti.
Kun otat sopimusasiat vakavasti ja sopimuksesi on hoidettu vimpan päälle, osoittaa tämä yhteistyökumppaneillesi vastuullisuudestasi ja antaa sinusta toimijana paremman kuvan.
Pieleenmenneet yhteistyöt ja etenkin oikeudelliset seuraamukset ovat valitettavasti mediaherkullisia, joten asiat kannattaa hoitaa kunnialla maaliin.
Temme yhteistyötä mm. seuraavien yritysten kanssa:
Blogi
Yritys on lähtökohtaisesti vastuussa, jos vaikuttajan kaupallisen yhteistyön julkaisu on lainvastainen. Yrityksen vastuu ei kuitenkaan ole rajatonta. Lue tästä, kuinka yritys voi täyttää oman osuutensa huolehtimalla tietyt asiat kuntoon.
Jos et löytänyt sinulle sopivaa palvelua, ota meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä. Olisi kiva olla avuksi!