Somelaw

Brändilähettiläs -sopimus

Tarvitsetko apua brändilähettiläs -sopimuksen kanssa? Hanki sopimus brändilähettilyyttä varten tästä!

Varmista onnistunut yhteistyö brändilähettiläs -sopimuksella

Somelaw varmistaa, että brändilähettiläs sopimus vaikuttajamarkkinointiin on sellainen kuin pitää ja molemmat osapuolet allekirjoittavat sen hyvillä fiiliksillä. Sopimuksemme ovat selkeitä ja helppolukuisia eikä meillä tarvitse pelätä vaikeaselkoisia tai kymmensivuisia sopimusnivaskoja.

”Brändilähettilyyttä koskevat sopimukset solmitaan usein pitkälle aikavälille, jolloin tiettyjen ehtojen merkitys korostuu”

Katariina Ruuskanen, OTM, Somelaw:n omistaja & perustaja

Mikä brändilähettiläs -sopimus on?

Brändilähettilässopimus solmitaan yrityksen/brändin ja vaikuttajan/sisällöntuottajan välillä heidän välisestään, yleensä pidempiaikaisesta yhteistyöstä.

Brändilähettilyyden tarkoituksena on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tuotteiden/palveluiden vaikuttajan avulla.

Vaikuttaja tuottaa yleensä yritykseen liittyvää sisältöä omissa sosiaalisen median kanavissaan tai toimii muuten yrityksen ”keulakuvana” tapahtumissa tai muissa markkinointikampanjoissa.

Tilaa brändilähettiläs­sopimuspohja tästä!

Tilaa brändilähettiläs sopimus tästä ja saat sen heti käyttöösi!

Sopimus on vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen juristin laatima.

Miksi brändilähettilyydestä on tärkeää tehdä sopimus?

Brändilähettilässopimus luo selkeät raamit yhteistyölle ja suojaa sekä yritystä että brändilähettilästä. Ilman kirjallista sopimusta voi syntyä väärinkäsityksiä odotuksista, velvollisuuksista ja oikeuksista.

Eri markkinointimuodoista juuri brändilähettilyydessä sopimus muodostuu erityisen tärkeäksi, koska yhteistyö on usein ajallisesti pitkä.

Sopimus on tärkeä, koska siellä täytyy sopia muun muassa:

  • immateriaalioikeuksista (millaiset ja miten kauan voimassa)
  • kuinka laskutus tapahtuu (erät ja missä kohtaa sekä millä perustein voi laskuttaa)

Tilaa brändilähettilyys sopimus tästä!

Tilaa brändilähettiläs sopimuspohja täältä!

Saat juristin laatiman sopimuspohjan heti käyttöösi.

Mitä brändilähettiläs sopimuksessa pitää olla?

1. Osapuolten tiedot

2. Yhteistyön tarkoitus ja tavoitteet

3. Sisällöntuotanto ja julkaisukanavat

  • Kuvaus siitä, millaista sisältöä tuotetaan sekä missä ja milloin
  • Kuvaus mahdolliset eri kampanjoista/vuodenaika/juhlapyhä teemoista, joita brändilähettilyyden ajalle sijoittuu ja joihin sisältö kohdistetaan
  • Huom! Näistä voi määrätä myös briefillä. Tässä tapauksessa vaikuttajabriiffi täytyy sitoa osaksi sopimusta tai yleisiä ehtoja.

4. Korvaus

  • Vaikuttajan palkkio tai muu vastike (raha, tuotteet, palvelut).
  • Maksuaikataulu ja maksuehdot. Eritysen tärkeää pitkässä yhteistyössä, jollainen brändilähettilyys on.
  • Verot (vastuu ja ilmoitusvelvollisuus).

5. Kaupallisen yhteistyön merkitseminen

6. Immateriaalioikeudet

7. Salassapito

8. Kilpailukielto

9. Sopimusrikkomukset ja seuraamukset

10. Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

11. Lainsäädännön ja muiden oikeuksien noudattaminen

12. Riitatilanteiden ratkaiseminen

Tilaa brändilähettilyys sopimus täältä!

Hanki brändilähettiläs sopimus tästä!

Pääset tilaamaan heti käyttövalmiin sopimuspohjan brändilähettilyyteen täältä!

Sopimuspohja on helposti muokattavissa kulloiseenkin tarpeeseesi sopivaksi.

UKK

Brändilähettilässopimus on yrityksen ja sisällöntuottajan välinen yleensä pidempiaikainen sopimus, jossa yleensä vaikuttaja edustaa ja markkinoi brändiä sovituilla tavoilla. Sopimus määrittelee vastuut, palkkiot ja yhteistyön ehdot.

Brändilähettilässopimus varmistaa, että molemmat osapuolet ymmärtävät yhteistyön ehdot ja vastuut – sekä sitoutuvat niihin. Se suojaa brändin mainetta, määrittelee palkkiot ja sisällöt, antaa immateriaalioikeuksia ja rajoittaa esimerkiksi kilpailijoiden edustamista.

Brändilähettilässopimuksessa määritellään selkeästi osapuolten vastuut (esim. vastuu kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä) ja palkkiot (miten ja minä aikavälein voi laskuttaa).  Tärkeitä kohtia ovat myös immateriaalioikeudet, kilpailukielto ja sopimuksen kesto. Pidempiaikaisessa yhteistyössä nämä ehdot on tärkeää laatia kunnolla, jotta oikeudet ja velvollisuudet säilyy voimassa koko sopimuksen ja/tai kampanjoiden keston ajan.

Mitä hyödyn tästä?

Minimoit ylimääräisen säädön ja riitatilanteet

Huolellisesti laadittu sopimus takaa onnistuneen yhteistyön. Se toimii myös turvana, johon voit vedota väärinkäsityksissä tai riitatilanteessa. Laadi hyvä sopimus, epämääräisistä sähköposteista ei nimittäin löydy apua yllättäviin tilanteisiin.

Säästät aikaa

Jos kaikki muu tuntuu selvältä paitsi se, mitä kaikkea sopimukseen pitäisi sisällyttää, sopimusasiat kannattaa ulkoistaa. Tällä vapautat itseltäsi työtunteja.

Säästät rahaa

Sopimusasioiden etukäteen hoitaminen antaa sinulle mielenrauhan mahdollisista huomautuksista. Asioiden kuntoon hoitaminen etukäteen on myös saletisti halvempaa, kuin asioiden setviminen esim. oikeudessa asti.

Imagohyötyä vastuullisuudesta ja luotettavuudesta

Kun otat sopimusasiat vakavasti ja sopimuksesi on hoidettu vimpan päälle, osoittaa tämä yhteistyökumppaneillesi vastuullisuudestasi ja antaa sinusta toimijana paremman kuvan.

Minimoi maineriskit

Pieleenmenneet yhteistyöt ja etenkin oikeudelliset seuraamukset ovat valitettavasti mediaherkullisia, joten asiat kannattaa hoitaa kunnialla maaliin.

Meihin luottavat

Temme yhteistyötä mm. seuraavien yritysten kanssa:

 

Blogi

Yrityksen (rajaton?) vastuu piilomainonnasta

Yritys on lähtökohtaisesti vastuussa, jos vaikuttajan kaupallisen yhteistyön julkaisu on lainvastainen. Yrityksen vastuu ei kuitenkaan ole rajatonta. Lue tästä, kuinka yritys voi täyttää oman osuutensa huolehtimalla tietyt asiat kuntoon.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Jos et löytänyt sinulle sopivaa palvelua, ota meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä. Olisi kiva olla avuksi!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.