Somelaw – 9.10.2025

Kuka kaupallisen yhteistyön kuvat omistaa?

Oletko koskaan tarkistanut sitä, kuka kaupallisen yhteistyön kuvat omistaa? Lue tämä asian avaava artikkeli.

Lyhyesti

Valokuvaaja omistaa tekijänoikeudet valokuviinsa ja/tai videoihin, jotka hän usein luovuttaa vaikuttajalle kaupallisia yhteistöitä varten. Vaikuttaja luovuttaa nämä kuvat usein edelleen markkinoinnin tilaavalle yritykselle.

Omistaako valokuvaaja, vaikuttaja vai yritys oikeudet kuviin? Lue tämä artikkeli, niin vastaamme kysymykseen.

Artikkelin luettuasi tiedät:

  • Kuka omistaa oikeudet valokuviin
  • Miten oikeuksia voi siirtää
  • Millä keinoin oikeuksia yleensä siirretään
  • Mitä voi käydä, jos oikeuksia ei siirretä asianmukaisesti

Valokuvaajan tekijänoikeudet

Valokuvaaja omistaa aina ensisijaisesti oikeudet luovan työnsä tuloksiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että valokuvaaja omistaa tekijänoikeudet ottamiinsa kuviin tai esim. videomateriaaliin.

Nämä oikeudet säilyvät lähtökohtaisesti valokuvaajalla, vaikka hän luovuttaisikin valokuvat asiakkaansa käyttöön.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että valokuvaaja saa käyttää kuvia vapaasti esim. omiin markkinointitarkoituksiinsa. Mikäli tästä halutaan sopia toisin tai omistusoikeus kuviin halutaan siirtää asiakkaalle, täytyy tästä sopia erillisellä sopimuksella.

Jos tarvitset valokuvaussopimusta, klikkaa tänne!

Vaikuttajan tekijänoikeudet

Mikäli vaikuttaja on itse kuvannut materiaalin, luonnollisesti hän omistaa itse oikeudet kuviin ja materiaaleihin.

Huom! Mikäli valokuvaaja on ottanut valokuvat ja luovuttanut ne vaikuttajan käyttöön, tekijänoikeudet valokuviin eivät siirry vaikuttajalle – ellei siitä ole erikseen sopimuksella sovittu. Jos sopimusta ei tehdä, materiaali ei ole vaikuttajan vapaassa käytössä.

Valokuvaajan on siis luovuttava joko kokonaan tai osittain omista tekijänoikeuksistaan (ilmaiseksi tai korvausta vastaan). Tämä voidaan tehdä kuvaoikeuksien luovutussopimuksella.

Kun sopimus on tehty valokuvaajan ja vaikuttajan välillä, voi vaikuttaja tällöin hyödyntää materiaalia vapaasti – esim. luovuttaa ne yritykselle kaupallista yhteistyötä varten tai muuten hyödyntää niitä itse kaupallisesti.

Mitä voi käydä, jos sopimusta kuvaoikeuksien luovutuksesta ei ole tehty?

Mikäli vaikuttaja ja yritys ovat sopineet sopimuksella vaikuttajamarkkinoinnista, sopimuksessa usein edellytetään, että vaikuttajan tulee omistaa käytetty materiaali (jos kaipaat hyvää vaikuttajasopimusta, klikkaa tänne). Jos vaikuttaja ei omista materiaalia, vaikuttaja syyllistyy sopimusrikkomukseen. Kyse voi olla immateriaalioikeuksien loukkaamisesta tai esim. sopimuksessa olevan sopimussakon realisoitumisesta, jolloin riskinä voi olla monen kymmenen tuhannen euron sopimussakko.

Tästä syystä on erittäin tärkeää, että vaikuttaja omistaa aina yritykselle luovutetun materiaalin. Vaikuttaja voi omistaa materiaalin joko tekemällä ja kuvaamalla sen täysin itse taikka tekemällä valokuvaajan kanssa yksinkertaisen sopimuksen, jossa oikeudet siirretään.

Hanki sopimus alta!

Tilaa kuvaoikeuksien luovutussopimus tästä!

Tilaa sopimuspohja täältä ja saat sen heti käyttöösi!

Sopimuksen on laatinut vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut juristi.

Yrityksen tekijänoikeudet vaikuttajakampanjassa

Yritys omistaa oikeudet vaikuttajamarkkinoinnin alaiseen sisältöön vain, jos vaikuttaja on luovuttanut sille laajemmat oikeudet materiaaliin vaikuttajasopimuksessa. Lähtökohtana siis on, että vaikuttaja omistaa oikeudet tuotettuun sisältöön ja yritys saa siihen jako-oikeudet (re-share). Jos yritys haluaa laajemmat oikeudet, siitä on sovittava erikseen sopimuksessa – yleensä erilliseen hintaan.

Hanki vaikuttajasopimuspohja täältä, jossa on malliehdot myös laajemmille oikeuksien luovutukselle.

Yhteenveto

  1. Vaikuttaja tekee sopimuksen yhteistyöstä yrityksen kanssa (vaikuttajasopimus)
  2. Valokuvaaja kuvaa materiaalin (videot/valokuvat) yhteistyötä varten – Valokuvaaja omistaa tekijänoikeudet (valokuvaussopimus)
  3. Valokuvaaja luovuttaa oikeudet vaikuttajalle sopimuksella (valokuvaussopimus tai erillinen asiakirja oikeuksien luovutukselle) – Vaikuttaja omistaa oikeudet
  4. Vaikuttaja luovuttaa materiaalin yritykselle – Vaikuttaja omistaa edelleen oikeudet, ellei hän luovuta materiaalia laajemmin oikeuksin, jolloin yritys omistaa oikeudet (vaikuttajasopimus)

Ota meihin yhteyttä tästä!

Laita meille viestiä, olisi kiva olla avuksi!

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.

Lue myös nämä

Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.

Ajankohtaista immateriaali­oikeudesta

Mitä yhteistä on Kanye West, Trumpilla, Squid Gamella ja Savage -tanssilla? Somelaw listaa 10 kiinnostavinta uutista immateriaalioikeuksista.

Hei vaikuttaja! Huomioi ainakin nämä 4 asiaa kaupallisissa yhteistöissä

Katso tästä asiat, jotka vaikuttajan on vähintäänkin hyvä huomioida kaupallisissa yhteistöissä!

Nettikasinoiden laiton(?) vaikuttajamarkkinointi

Klikkaa tästä lukemaan nettikasinoiden mainostamisen pelisäännöistä!

”Saimme erinomaiset ja selkeät sopimukset. Sopimusasioiden hoitaminen Somelaw:lla todellakin säästi minulta aikaa ja yrittäjälle aika on aina rahanarvoista!”

”Koen Somelawn helposti lähestyttäväksi ja asiantuntevaksi. Iso suosittelu jos kaipaat nykyaikaista lakitoimistoa ja sitä, että asiat selitetään sinulle selkokielellä!”

”Tiestitkö, että oon maailman onnellisin, että oon löytänyt sut? Stressi ei nouse yhtään kun tiiän, että voin olla suhun yhteydessä ja asiat hoituu!

”Tehtiin Somelawlla yritykselle sopimukset eri tarpeisiin. Kävimme ensin yhdessä läpi mitä sopimukselta halutaan ja mitä sen pitäisi sisältää. Asia hoitui helposti ja nopeasti. Kiitos siitä!”

”Somelaw on jeesannut meitä monissa jutuissa niin sopimuksista vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuuteen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä palveluun, ja sen lisäksi yhteistyö on todella vaivatonta!”

Mikään ei ole koskaan antanut minulle samanlaista mielenrauhaa ja tukea kuin nimenomaan somemaailmaan keskittynyt lakimies. Pelkkä ajatus jo siitä, että kerrankin on oikeasti pätevä ihminen keltä kysyä jos mieltä askarruttaa jokin on ollut korvaamatonta.”

”Somelaw piti huolen siitä, että molemmat osapuolet kirjoittavat sopimuksen mielellään eikä tarjoamamme sopimus johda ylimääräiseen säätöön”

Siis kiitos! Jos en olisi saanut Somelawn apua, olisin hävinnyt rahaa satoja euroja joka kuukausi.

”Kun ottaa juristin avuksi, sopimusasiat voi onneksi hoitaa myös niin, ettei ne aiheuta ylimääräistä stressiä”

“Sopimusten teko ammattimaisesti pitää huolta yrityksen imagosta yhteistyökumppaneiden suuntaan ja tuo turvaa, että sopimukset ovat pätevät. Ammattilaisella on myös aina viimeisin tieto mitä sopimusten tulee sisältää, tähän selvittelytyöhön olisi minulta yrittäjänä mennyt vielä enemmän aikaa

”Jos et halua kymmensivuisia ja vaikeaselkoisia sopimusnivaskoja, suosittelen Somelawta!”

Esitetyt arvostelut ja lupa niiden käyttöön on pyydetty ja saatu suoraan Somelawn asiakkailta.

Somelaw

Tilaa meidän uutiskirje tästä!

Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.

Kiitos!

Lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme ja tilauksen tehdessäsi Tilaus- ja sopimusehtomme.