Somelaw – Case
Sara Tarnanen ja lakineuvonta
Somelaw tarjosi Sara Tarnaselle (@saratarnanen, n. 12 500 seuraajaa) lakiapua vaikuttajamarkkinointiin, tekijänoikeuksiin ja kuvaoikeuksien myyntiin.
Somelaw – Case
Somelaw tarjosi Sara Tarnaselle (@saratarnanen, n. 12 500 seuraajaa) lakiapua vaikuttajamarkkinointiin, tekijänoikeuksiin ja kuvaoikeuksien myyntiin.
Saralla oli useampia kysymyksiä liittyen hänen työhönsä vaikuttajana ja sisällöntuottajana:
Vaikuttaja-PR:
Kuvaoikeuksien myynti:
Kuvan luvaton käyttö yrityksen markkinointiin:
Sara kysyi Somelaw:n juristilta sähköpostitse, kuinka saaduista palveluista kannattaa sopia ja Sara sai vastauksen sähköpostiinsa vielä saman päivän aikana. Saran kanssa käytiin läpi kaupallisen yhteistyön, vaikuttaja-pr:n ja sponsoroinnin juridista eroa. Lisäksi neuvottiin, missä määrin vaikuttaja-pr:stä kannattaa sopia ja millaiset merkinnät nykyisen sääntelyn valossa ovat välttämättömiä. Koska asiaa koskeva sääntely on kuitenkin vielä hieman epäselvää, Saraa ohjeistettiin myös siitä, millaisin toimin hän voi itse jatkossakin välttyä lausuntopyynnöiltä sekä varmistaa vastuullisen ja läpinäkyvän toiminnan.
Sara lähestyi tässäkin asiassa Somelaw:n juristia sähköpostitse ja sai kysymykseensä vastauksen jo saman päivän aikana. Saran kanssa käytiin läpi tekijänoikeuksien ja kuvaoikeuksien omistamista sekä niiden luovuttamisen ja myymisen mahdollisuuksia. Lisäksi käytiin läpi sitä, kuinka näistä on syytä sopia. Saralla laadittiin myös valmis ja helposti muokattava sopimusehto, jonka Sara voi tarvittaessa itse lisätä tuleviinkin sopimuksiinsa.
Yritys oli hashtag -merkinnän perusteella pyytänyt lupaa Saran julkaiseman kuvan jakamiseen. Kuvassa ei oltu käytetty yrityksen ”markkinointi hashtageja”, joita jotkin yritykset käyttävät etukäteisen suostumuksen saamiseen. Sara antoi luvan kuvan uudelleen jakamiseen, mutta kielsi nimenomaisesti sen käyttämisen yrityksen markkinointiin. Sara lähestyi Somelaw:lta, kun yritys oli kuitenkin päivää myöhemmin lisännyt kuvaan markkinointitoiminnon. Saran mielestä sopimusta oli rikottu ja hän kysyi apua tilanteeseen. Sara mietti myös, voisiko yritystä laskuttaa luvattomasta kuvaoikeuden käytöstä.
Sara laittoi Somelaw:lle sähköpostitse kuvakaappaukset hashtag -merkinnöistä, yrityksen kanssa käydyistä keskusteluista, julkaistusta kuvasta sekä siihen lisätystä markkinointitoiminnosta. Näiden pohjalta selvisi, että sovitun kuvan uudelleen jakamisen lisäksi muiden oikeuksien luovutuksesta ei oltu sovittu mitään. Saran kanssa käytiin läpi, millainen vastine yritykselle voitaisiin laittaa. Suoraa laskutusoikeutta asiassa ei ollut, mutta muita käytössä olevia jatkotoimenpiteitä sekä niiden hyötyjä ja haittoja käytiin läpi. Loppu hyvin kaikki hyvin, markkinointitoiminto kuvasta poistui ja Sara sai tiedot siitä, kuinka hän voi jatkossa toimia vastaavanlaisissa tilanteissa!
Tässä vielä lisää luettavaa sinulle.
Somelaw
Pysy perillä pykälistä ja tilaa tästä uutiskirjeemme. Älä huoli, emme lähetä turhia viestejä.